شناسهٔ خبر: 171455 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز اعلام کرد؛

روند رو به رشد ساخت مسکن استان البرز با تامین بیش از ۲۲۰۰ هکتار زمین

البرز مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز از روند رو به رشد ساخت مسکن استان البرز با تامین بیش از ۲۲۰۰ هکتار زمین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ نشست خبری تبیین دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی به ریاست محمدرضا صابری مدیرکل راه و شهرسازی و با حضور علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ذبیح الله زارع عضو هیئت مدیره و سرپرست شرکت عمران شهر جدید مهستان، علی فنونی علمداری مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، آرش بهاروند مدیرکل هواشناسی، علی محمدی مدیرکل بنیاد مسکن، سید اصغر حسینی معاون اجرایی مدیریت شعب بانک مسکن استان البرز و معاونین اداره کل راه و شهرسازی و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان البرز برگزار شد.

محمدرضا صابری مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در ابتدای سخنان خود ضمن خوش‌آمدگویی به خبرنگاران و اصحاب رسانه، در حوزه‌های مسکن و ساختمان، املاک و حقوقی، شهرسازی و معماری، ساخت و توسعه راه‌ها و بازآفرینی شهری به ارائه گزارش پرداخت.

وی گفت: در حوزه مسکن تا امروز در استان البرز ۱۲۶ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، ۹۰ هزار متقاضی دارای سه شرط: فرم جیم سبز، فاقد مسکن و شرایط دیگر در استان بوده‌اند.

صابری در ادامه گفت: از این ۹۰ هزار متقاضی که دارای ۳ شرط بودند حدود ۴۴ هزار نفر حائز شرایط فعال داریم که شرایط آن‌ها در حال بررسی است. شرط چهارم و آخرین شرطی که بررسی و تأیید نهایی می‌شود، سابقه سکونت ۵ ساله در استان است.

وی افزود: تا به امروز در فاز اول ۱۷ هزار و ۶۱۲ نفر تأیید نهایی شده‌اند و دولت موظف و مکلف است تا برای آن‌ها خانه تأمین کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز خاطرنشان کرد: فاز اول تأمین مسکن بحث تأمین زمین است که زمین خوبی در استان تأمین شده و البرز جزو ۴ استان اول کشور در رتبه‌بندی این موضوع است. بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در راستای طرح نهضت ملی مسکن تأمین کرده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: ۱۰۶۰ هکتار زمین الحاقی در اشتهارد به عنوان بزرگترین سایت الحاقی کشور، ۵۰۰ هکتار الحاق به عنوان شهرک نصرت‌آباد در نظرآباد، ۵۰۰ هکتار شهرک فردآباد در اشتهارد، ۲۳۰ هکتار شهرک صالحیه در نظرآباد، سایت ۷۰ هکتاری ماهدشت، سایت ۹/۴ هکتاری نظرآباد، سایت ۱۱/۵ هکتاری نظرآباد، سایت ۱۳ هکتاری اشتهارد، سایت ۱۰ هکتاری سیاهکلاهان کرج و سایت ۴/۷ هکتاری شهرک ناز که ما این زمین‌ها را الحاق کردیم و یا در حال الحاق است.

صابری افزود: اگر این اعداد و ارقام را در مجموع محاسبه کنیم بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار خواهد شد که در نوع خود بینظیر است. در دوره ۸ ساله دولت نهم و دهم برای اجرای پروژه مسکن مهر در کشور ۸ هزار اراضی الحاق شد ولی صرفاً در طرح نهضت ملی مسکن ما در استان البرز یکی از ۳۱ استان، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار الحاق و تأمین زمین کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص نوعیت این زمین‌ها گفت: زمانی که یک شهرک باید ساخته شود زمین‌ها با کاربری‌های مختلفی اعم از: مسکونی، تجاری، اداری، فرهنگی، آموزشی، مذهبی، تأسیسات شهری و آن چیزی که موردنیاز یک جامعه شهری است تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: ابتدا زمین‌ها به عنوان مکان‌یابی در کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان مصوب می‌شود و مراحل استانی خود را طی می‌کند. سپس در کمیته فنی و شورایعالی شهرسازی و معماری مصوب می‌شود و بعد از آن به صورت یک طرح جامع همین روال را طی می‌کند و تعیین تکلیف می‌شود. پس از این مراحل مطالعات زمین تحویل مشاور داده می‌شود و انتخاب پیمانکار انجام می‌شود و این پیمانکار کار آماده‌سازی زمین و احداث بنا و تحویل به متقاضی را انجام می‌دهد.

صابری در ادامه صحبت‌های قبلی خود بیان کرد: آماده‌سازی بخش عمده‌ای از این اراضی شروع شده است. سایت ۷۰ هکتاری ماهدشت، سایت ۹/۴ هکتاری نظرآباد و اراضی ۱۰۶۰ هکتاری اشتهارد بالای ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم. پروژه آماده‌سازی این اراضی به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوده است که از زحمات این عزیزان تشکر می‌کنیم. همچنین دستگاه‌های مرتبط دیگری مثل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ما را در این طرح یاری دادند و زحمات بسیاری کشیده‌اند.

وی گفت: آماده‌سازی سایت ۴/۷ هکتاری شهرک ناز انجام شده و آماده‌سازی سایت ۱۰ هکتاری سیاهکلاهان و ۵۰۰ هکتاری شهرک نصرت‌آباد در نظرآباد در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز تصریح کرد: در فاز اول ۳ هزار و ۳۷۸ واحد اکنون در مرحله ساخت است که پیشرفت فیزیکی این واحدها متفاوت است. از ۱۰ و ۲۰ درصد تا ۶۰ و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی گفت: من این نوید را خدمتتان می‌دهم که در سایت ۱۰۶۰ هکتاری اشتهارد ۱۳ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد و فاز اول آماده‌سازی این اراضی در حال انجام است و بخشی از آن را تحویل پیمانکار یا سازنده می‌دهیم که تا پایان سفت‌کاری و نما می‌سازند و بخش نازک‌کاری تحویل خود متقاضیان داده می‌شود.

صابری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر انقلاب (مدظله العالی) به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، ما طرح مسکن تدریجی را امسال در راستای تحقق شعار سال در استان تعریف کردیم. مسکن تدریجی قطعات ۲۰۰ متری برای ساخت خانه‌های حیاط‌دار و صرفاً یک طبقه است. سیاست ما در استان ساخت مسکن تدریجی است و فقط مربوط به سایت ۱۰۶۰ هکتاری اشتهارد نیست. ما در شهرک‌ها هم با همین سیاست کار خواهیم کرد.

وی افزود: این اراضی ۳۰ هزار واحد مسکونی واحدپذیری و تأمین مسکن را در بر میگیرد. این اراضی تا پایان مرحله سفت‌کاری و نما در قطعات ۲۰۰ متری حیاط‌دار یک طبقه برای ساخت تحویل سازنده می‌شود و سپس در مرحله نازک‌کاری تحویل مردم و متقاضیان داده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز عنوان کرد: در راستای جهش تولید با مشارکت مردم ما بخشی از اراضی را در قالب انفرادی به مردم تحویل می‌دهیم. این اراضی مخصوص کسانی است که تمایل دارند تمام مراحل ساخت اعم از سفت‌کاری، نما، فنداسیون، اسکلت و نازک‌کاری از صفر تا صد را خودشان انجام دهند. ما به این نوع متقاضیان قطعات ۲۰۰ متری را به صورت خام با قرارداد مؤجر و مستأجر، عرصه اجاره ۹۹ ساله و مشابه مسکن مهر تحویل می‌دهیم و طی بازه زمانی که مشخص می‌شود باید فرآیند ساخت را انجام دهند.

وی افزود: همچنین فرآیند ساخت ۱۰۰۰ واحد را در سایت ۱۰۶۰ هکتاری اشتهارد آغاز کرده‌ایم.

صابری در ادامه بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در راستای قانون جوانی جمعیت برای خانواده‌های دارای سه و چهار فرزندی، ۳ پویش برای ۴ سایت را در این ۳ سال اخیر برگزار کرده است:

- پویش قربان تا غدیر در سایت ۷۰ هکتاری ماهدشت برای ۲۱۴ خانواده

- پویش پیامبر رحمت (ص) در سایت ۱۳ هکتاری اشتهارد برای ۳۱۶ خانواده

- پویش پیامبر رحمت (ص) در سایت ۹/۴ هکتاری نظرآباد برای ۱۸۴ خانواده

- پویش خانواده مهدوی در سایت ۹۳۸ هکتاری اشتهارد برای ۱۳۵۷ خانواده در ۱۳۵۷ قطعه

وی در ادامه به بیان توضیحاتی درخصوص وظایف راه و شهرسازی در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت پرداخت و گفت: خانواده‌هایی که دارای ۳ فرزند هستند و فرزند سوم و بیشتر آن‌ها از تاریخ ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده و یا ۴ فرزند زیر ۲۰ سال دارند مشمول این قانون هستند و به آن‌ها زمین رایگان داده می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص تفاوت قانون جوانی جمعیت برای خانواده‌های ۳ و ۴ فرزندی گفت: متراژ زمین‌ها متفاوت نیست و فقط در مورد هزینه‌های آماده‌سازی متفاوت است. برای خانواده‌های ۳ فرزندی زمین رایگان است و هزینه آماده‌سازی را باید خود متقاضی پرداخت کند ولی برای خانواده‌های ۴ فرزندی علاوه بر زمین رایگان، هزینه آماده‌سازی را هم دولت باید پرداخت کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز خاطرنشان کرد: این روند متوقف نخواهد شد و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم به تعهداتمان عمل کنیم.

وی در ادامه به ارائه گزارش اقدامات اداره کل در حوزه بازآفرینی پرداخت و گفت: ما در حوزه بازآفرینی شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی اقدامات خوبی در این ۳ سال انجام دادیم.

- افتتاح سه پروژه خدماتی: کلانتری، مرکز بهداشت، پایگاه امداد و نجات مجموعاً به مساحت ۲ هزار و ۲۷۶ متر مربع در خط ۴ حصار

- تهیه طرح بازآفرینی ۵ شهر و تصویب آن‌ها در ستاد بازآفرینی استان

- افتتاح ۲ هزار و ۸۵ واحد نوسازی شده در محدوده بازآفرینی در استان البرز

- ۸ هزار و ۹۸ واحد در محدوده‌های بازآفرینی با استفاده از مشوق‌های ۱۹ بندی بازآفرینی و بافت فرسوده موفق به دریافت پروانه از شهرداری‌ها شده‌اند.

- تخصیص ۲ هزار تن قیر رایگان در محدوده‌های بازآفرینی شهری

- تخصیص ۱۰۴ مورد تسهیلات مسکن یکم در محدوده‌های بازآفرینی شهری

- تخصیص ۲۸۴ واحد تسهیلات کم بهره در محدوده‌های بازآفرینی شهری جهت ساخت

- ۴۰۸ پروژه خدماتی در محدوده‌های بازآفرینی شهری در این سه سال تعریف و در ستاد بازآفرینی استان تصویب شد.

وی افزود: یکی از معضلات چندین و چند ساله استان، اراضی بیش از ۳۷/۵ هکتاری تحت تصرف مالکین در خط ۴ حصار است که اداره کل راه و شهرسازی در حال واگذاری این اراضی براساس بند میم تبصره ۱۱ قانون بودجه و کارهای نهایی آن در حال انجام می‌باشد.

صابری صحبت‌های خود را درخصوص عملکرد املاک و حقوقی ادامه داد و گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین الحاقی که پیش‌تر در مورد آن صحبت کردم حاصل زحمات معاونت‌های املاک و حقوقی، شهرسازی و معماری و مسکن و ساختمان است. ما در طی این ۳ سال رفع تصرف خوبی داشتیم:

- در سال ۱۴۰۰، ۱۹۵ مورد رفع تصرف با ارزش ۴/۵ همت

- در سال ۱۴۰۱، ۸۱ فقره با ارزش بیش از ۲ همت یعنی ۲ هزار میلیارد تومان

- در سال ۱۴۰۲، ۳۷ فقره یعنی ۳۷ قطعه زمین به مساحت ۲ هزار ۵۷۱ متر مربع و ارزش ۵/۸ همت

مجموعاً نزدیک به ۱۹ همت یعنی ۱۹ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی زمین‌های بوده که در این ۳ سال رفع تصرف شده است.

وی در ادامه در مورد عملکرد حوزه شهرسازی و معماری گزارشی را به شرح ذیل ارائه داد:

- تهیه و بازنگری طرح جامع ۸ شهر فردیس، چهارباغ، کمالشهر، نظرآباد، مشکین دشت، محمدشهر، اشتهارد و گرمدره

- تهیه و بازنگری طرح تفصیلی ۳ شهر کرج، طالقان و شهر جدید طالقان

- تهیه طرح پهنه‌بندی حریم ۵ شهر کرج، شهر جدید مهستان، طالقان و ماهدشت

- تهیه و بازنگری طرح جامع تفصیلی ۲ شهر گلسار و پلنگ آباد

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز همچنین عملکرد معاونت ساخت و توسعه راه‌ها را بدین صورت بیان کرد:

- احداث تونل قطعه دوم محور طالقان-هشتگرد که تا قبل از دولت سیزدهم درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه مهم که پروژه ملی بوده، فقط ۸ درصد بود. الان با وجود مشکلات تخصیص بودجه، این پروژه ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم.

- توسعه شبکه برق‌رسانی محور طالقان-هشتگرد که تا قبل از دولت سیزدهم پیشرفت فیزیکی این پروژه صفر درصد بود و الان بالای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

- احداث تقاطع شرقی اشتهارد که تا قبل از دولت سیزدهم ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و الان ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

- احداث قطعه سوم اشتهارد-نجم آباد-هشتگرد که تا قبل از دولت سیزدهم هیچ پیشرفت فیزیکی نداشت و در این دولت بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

- احداث راه روستایی هرین که تا قبل از دولت سیزدهم متوقف شده بود و الان بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: در مورد اجرای ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در دولت سیزدهم بدین شرح است:

- احداث کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ماهدشت

- احداث کتابخانه مسکن مهر نظرآباد

- فرهنگسرای چهارباغ

- بخشداری آسارا

- کتابخانه عمومی ماهدشت

-بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی سیدالشهدای کرج که در حال اجرا است و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

- پروژه احداث آزادراه کنارگذر شرقی کرج-فردیس

- پروژه احداث آزادراه کنارگذر محمدشهر-ماهدشت

- پروژه دو طبقه کردن اتوبان کرج-قزوین

- پروژه احداث کنارگذر شمالی کرج

- پروژه ادامه کنار گذر شمالی کرج تا آزاد راه غدیر

وی در پایان گفت: این پروژه‌ها در مرحله کمیسیون ماده ۲۳ است و ما امیدواریم بتوانیم مجوز کمیسیون ماده ۲۳ را بگیریم و با توجه به اینکه چند مورد از پروژه‌هایی که نام بردم پروژه ملی است، امیدواریم بتوانیم شروع به کار آن‌ها را انجام دهیم.