شناسهٔ خبر: 171456 - سرویس استان‌ها

ایمن‌سازی محور چالوس و کاهش ترافیک اولویت اصلی راهداری البرز است

البرز مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز ایمن‌سازی محور چالوس و کاهش ترافیک را اولویت اصلی راهداری این استان دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ نشست خبری تبیین دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی به ریاست محمدرضا صابری مدیرکل راه و شهرسازی و با حضور علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ذبیح الله زارع عضو هیئت مدیره و سرپرست شرکت عمران شهر جدید مهستان، علی فنونی علمداری مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، آرش بهاروند مدیرکل هواشناسی، علی محمدی مدیرکل بنیاد مسکن، سید اصغر حسینی معاون اجرایی مدیریت شعب بانک مسکن استان البرز و معاونین اداره کل راه و شهرسازی و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان البرز برگزار شد.

در این نشست علی زندی‌فر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز به ارائه گزارش عملکرد سه ساله در دولت سیزدهم در حوزه تحت مدیریت خود پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۰ ما ۶۷ میلیارد تومان بودجه ملی داشتیم که اکنون ۷۹۰ میلیارد تا پایان سال مصوب کرده‌ایم.

وی افزود: قبل از این وضعیت ترانزیت استان به شدت نا به سامان بود و شرکت‌های حمل و نقل زیرمجموعه استان تهران بودند و تمام بارهایی که به صورت ترانزیت وارد گمرکات استان می‌شد باید برای پرداخت عوارض و مالیات به ترانزیت تهران مراجعه می‌کردند. ما برای رفع این مشکل یک دفتر ترانزیت در فرودگاه پیام مستقر کردیم تا امور مربوط به پرداخت عوارض ترانزیت‌های استان را خودمان انجام دهیم و نزدیک به ۷۳۷ درصد نسبت به سال پایه ما در حوزه ترانزیت افزایش درآمد داشتیم و در حوزه کالا نیز ۴۲۱ درصد درآمد استان را افزایش دادیم.

زندی‌فر در ادامه بیان کرد: در این ۳ سال ۳۱۹ مورد با گردش مالی ۱۹۲۹ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است. هم اکنون به جرأت میتوانیم بگوییم در تمام محورهای استان پروژه عمرانی در حال انجام است و به نوعی استان را تبدیل به کارگاه جاده‌ای کردیم. ۴ مورد پروژه تعریض داخل اتوبان در حال انجام است. سال اول پل فردیس را تا پایانه شهید کلانتری و سپس تا پل مرحوم هاشمی امتداد دادیم. اکنون هم از پل مرحوم هاشمی تا حسین آباد در حال انجام است و تا هفته‌های آینده کلنگ‌زنی پروژه از پل حسین آباد تا عوارضی انجام خواهد شد. ما امیدواریم با پروژه‌هایی که انجام شده است ترافیک توقف‌گاه در داخل شهر تا حدود زیادی اتمام یابد.

وی افزود: پیمانکار پروژه باند جنوبی از پل حسین آباد با بودجه ۳۰ میلیارد تومان انتخاب شده است و هفته آینده شروع به کار خواهند کرد. تا ورودی استاندارد ۳ باند را به ۵ باند تبدیل کردیم. اکنون هم ورودی استاندارد به عنوان یکی از نقاط پر حادثه استان البرز در حال طی روند مناقصه برای انتخاب پیمانکار است. هدف از انجام این پروژه‌ها کاهش ترافیک رفت و برگشت صبح‌ها و بعدازظهرها به سمت تهران است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز خاطرنشان کرد: درخصوص سیل سال گذشته جاده چالوس که خرابی زیادی در این جاده بوجود آورد، ۱۱ مورد پروژه برای ۳۲ کیلومتر اول این محور تعریف کردیم و پیمانکار در حال انجام کار است. این پروژه ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با توجه به شرایط خاص محور چالوس ما مجبوریم قسمتی از کار مانند ساخت باکس را بیرون از پروژه انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با اقداماتی که در پروژه محور چالوس در حال انجام است، در صورت وقوع سیل در این محور و حتی بهمن، دیگر شاهد خسارات شدید مشابه سال گذشته نباشیم و نگرانی‌ای درخصوص وقوع حادثه برای مردم نداشته باشیم.

زندی‌فر تصریح کرد: در حوزه محورهای روستایی ما فقط در سال ۱۴۰۲، ۴۲ کیلومتر آسفالت در محور طالقان انجام دادیم و بسیاری از روستاها بعد از انقلاب برای اولین بار آسفالت شد. در تهراندشت حدود ۲۲ روستا را آسفالت کردیم که ۲۵ سال مطالبه مردمی بود و همچنین در چالوس، اشتهارد و نظرآباد در حال انجام پروژه آسفالت هستیم.

وی در ادامه گفت: در حوزه راه روستایی، محور قزلحصار در سال ۱۴۰۰ از محورهای حادثه‌خیز بود که هم تعریض و هم روشنایی آن اجرا شد.

زندی‌فر در ادامه عملکرد اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز درخصوص پروژه‌های راه روستایی را این‌گونه تشریح کرد:

- تعریض محور سهیلیه که رضایتمندی خوبی ایجاد شده است.

- تعریض محور علیخان سلطان که در حال ۴ بانده شدن است.

- تعریض محور سعید آباد که در حال ۴ بانده شدن است.

- ورودی کردان را ۴ بانده کردیم و عملیات تکمیلی آن در حال انجام است.

- محور آتشگاه به برغان یکی از دغدغه‌های همیشگی مسئولین بود که الان در حدود ۶۵ میلیارد تومان قرارداد بسته شده است و تعریض آن به صورت دو باند در مسیر رفت و دو باند در مسیر برگشت در حال انجام است.

زندی‌فر افزود: پروژه‌هایی که گفته شد برای اولین بار در حال انجام است.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه زیرساخت‌های ITS یا دوربین‌های ثبت تخلفات و دوربین‌های نظارتی در کشور رتبه اول هستیم. به تازگی ۱۰ عدد دوربین گرفته شده و در حال نصب است. ۱۵ عدد دوربین نظارتی نیز تهیه شده و ۲۲ عدد از دوربین‌های قدیمی در حال بروزرسانی به علم روز و جایگزینی با دوربین‌های جدید است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز خاطرنشان کرد: در چند مکان ضروری استان، راهدارخانه وجود نداشت که ما اقدام به تأسیس راهدارخانه کردیم. برای اولین بار از اول انقلاب اسلامی، جنب تونل کندوان در حال ساخت راهدارخانه هستیم که با راه‌اندازی این راهدارخانه امیدواریم اگر راه بسته شد و بهمن اتفاق افتاد، هیچ‌یک از هموطنان عزیزمان در این مسیر گرفتار نشوند.