شناسهٔ خبر: 17150 - سرویس ریلی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

جزئیات ۹ دستاورد حمل و نقلی مهم از اجلاس چهارجانبه باکو/ نقشه٬ تعرفه و زمان حمل کالا در سه مسیر کریدور خلیج فارس-دریای سیاه

نقشه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه تعیین سه مسیر برای حمل کالا با تعرفه یکسان از کریدور خلیج فارس-دریای سیاه و کوتاه شدن زمان سیر از ۳۵ روز دریایی به ۱۳ مهم‌ترین دستاوردهای اجلاس چهارجانبه باکو باکو بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ اجلاس چهار جانبه راه‌آهن‌ها، بنادر و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، گرجستان و اکراین چندی پیش در باکو با موضوع ایجاد حمل و نقل ترکیبی از طریق کریدور «خلیج فارس – دریای سیاه- کشورهای اروپایی» برگزار شد و این نشست ۹ دستاوردهای مهم برای حمل و نقل کشور به دنبال داشت.

بر اساس اعلام دفتر بین الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین دستاورد این اجلاس یک روزه تعیین سه مسیر از مبدأ بندر بمبئی هند برای انتقال کالا به دریای سیاه با تعرفه یکسان است که این نتایج به شرح ذیل است:

۱- از مبدا بندر بمبئی در هند سه مسیر پیش بینی شد:

- بندر بمبئی – بندر عباس – قزوین – آستارا ( ایران ) – آذربایجان – گرجستان – بنادر باتومی و پوتی

- بندر بمبئی – بندر عباس – بندر امیر آباد – آذربایجان – گرجستان – بنادر باتومی و پوتی

- بندر بمبئی – بندر عباس – بندر انزلی – آذربایجان – گرجستان – بنادر باتومی و پوتی

۲- پایه تعرفه ریلی راه آهن‌های جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان و گرجستان یکسان شد (۴۰ سنت برای هر تن کیلومتر کانتینر). ابتدا این نرخ ۷۶ سنت برای هر تن کیلومتر کانتینر برای راه‌آهن‌های آذربایجان و گرجستان و ۵۵ سنت برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود.

۳- تعرفه بندری در بندر باکو از ۲۶۱ دلار به ۱۲۰ دلار برای کانتینر ۲۰ فوتی و ۲۱۰ دلار برای کانتینر ۴۰ فوت کاهش پیدا کرد.

۴- تعرفه بندری در بندر عباس از ۲۰۰ دلار برای کانتینر ۲۰ فوت به ۱۵۰ دلار و کانتینر ۴۰ فوت از ۲۸۰ دلار به ۲۳۰ دلار کاهش یافت.

۵- زمان مسیر از بندر بمبئی تا بندر پوتی از ۳۵ روز دریایی به ۱۳ روز از مسیر آستارا کاهش پیدا کرد.

۶- هزینه مسیر آستارا نسبت به قبل از مذاکرات جلسه فوق از ۲۵۱۱ دلار برای کانتینر ۲۰ فوت به ۲۱۹۰ دلار و کانتینر ۴۰ فوت از ۳۱۰۶ دلار به ۲۸۸۵ دلار کاهش پیدا کرد.

مسیر

کیلومتر

هزینه

زمان سیر

۲۰ فوت

۴۰ فوت

بندر بمبئی قزوین آستارا دریای سیاه

۵۵۲۷

۲۱۹۰

۲۸۸۵

۱۳ روز

بندر بمبئی امیر آباد دریای سیاه

۵۲۸۸

۲۲۰۰

۳۱۸۶

۲۲ روز

بندر بمبئی   قزوین - بندر انزلی دریای سیاه

۵۲۰۵

۲۲۷۵

۳۲۳۰

۲۲ روز

۷- در این تفاهم نامه کشورهای گرجستان و آذربایجان متعهد شدند نسبت به تامین بوژی های مورد نیاز جهت سایت تعویض بوژی اقدام نمایند.

۸- سازمان بنادر و دریانوردی ج.ا.ایران نسبت به اتمام اسکله رو- رو و احداث دو کیلومتر خط آهن و احداث سایت تعویض بوژی ظرف ۶ ماه در بندر امیر آباد متعهد شد.

۹- طی مذاکرات دو جانبه با راه‌آهن آذربایجان و نهایتا امضای تفاهم نامه مقرر شد:

-  قطار مسافری دو کشور راه‌اندازی گردد.

- واگن های باری موجود در نخجوان به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اجاره داده شود.