شناسهٔ خبر: 172259 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد؛

ضرورت مشارکت کشورهای صاحب بار در پروژه‌های استراتژیک حمل‌نقل

بذرپاش صف اول وزیر راه و شهرسازی گفت: باید کشورهای صاحب بار را شریک پروژه های استراتژیک کشور کنیم تا این کشورها ایران را برای عبور کالای خود انتخاب کنند. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش با حضور در برنامه صف اول با اشاره به مهمترین راهبردهای وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: در یک سال و نیم گذشته دو راهبرد مشخص به نام نهضت ملی مسکن و ایران راه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: توسعه ترانزیت در پروژه ایران راه دیده شد که حجم ترانزیت در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۷.۷ میلیون تن رسید و حجم ترانزیت چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۵۶ درصد رشد داشته است. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ترانزیت در سال اول برنامه هفتم توسعه ۱۶ میلیون تن هدف گذاری شده است که باتوجه به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم امسال به ۲۱ میلیون تن خواهد رسید که بیانگر موفقیت دولت در دیپلماسی با کشورهای همسایه است. 

بذرپاش رشد ترانزیت را در گرو توسعه نرم افزاری و سخت افزاری خواند و گفت: توافقات دو و سه جانبه، تعرفه های ترجیحی و همچنین توسعه ناوگان، تاثیر قابل توجهی در توسعه ترانزیت به ویژه بخش جاده ای داشته که رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده است. 

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه ریلی اشاره کرد و گفت: در توافق صورت گرفته با طرف روس در پروژه ریلی رشت به آستارا حدود ۵۰ کیلومتر اراضی تملک شده و در کنار آن راه آهن رشت به کاسپین با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح شد.

وی افزود: ۷۰ کیلومتر از پروژه دوخطه راه آهن اهواز به اندیمشک با حضور شهید رییسی افتتاح شد و ۴۰ کیلومتر باقیمانده نیز آماده بهره برداری است.

بذرپاش افزود: کریدور زنگزور که مورد اختلاف بین ایران و ترکیه و آذربایجان بود، با پیگیری های شهید رییسی به کریدور ارس تبدیل شد که کار بسیار بزرگی بود. در دوره شهید رییسی، ترانزیت همواره در اولویت بود و ایران از رقابت‌های بین المللی جا نماند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه آهن شلمچه به بصره گفت: این پروژه که ۵۰ سال میان ایران و عراق در حال مذاکره بود، در دولت سیزدهم به اجرا رسید به طوری که عملیات مین روبی در حال انجام است و طی ۳ سال به بهره برداری می رسد.

بذرپاش خاطرنشان کرد: باید کشورهای صاحب بار را شریک پروژه های استراتژیک کشور کنیم تا این کشورها ایران را برای عبور کالای خود انتخاب کنند. 

وی افزود: قرارداد توسعه بندر چابهار، راه آهن رشت به آستارا و فاز دوم فرودگاه امام خمینی(ره) از جمله پروژه‌های اجرا شده با همین رویکرد است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در دولت سیزدهم، ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی مانند راه آهن همدان به سنندج، بستان آباد به خاوران، رشت به کاسپین، خاش به زاهدان، بافق به زرین شهر و چابهار به زاهدان، بوشهر به شیراز، اصفهان به شهر کرد و کرمانشاه به خسروی در دست ساخت قرار گرفت و برخی از شهرها را از بن بست ریلی خارج کرد.

وی افزود: ۳۲۷ کیلومتر آزادراه در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید که نمونه آن آزادراه اصفهان به شیراز، آزادراه منجیل به رودبار و مسیر رفت منطقه دو آزادراه تهران- شمال بود. به نرخ امروز ساخت هر کیلومتر آزادراه بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد. به طور مثال تملک زمین کنارگذر پاکدشت به ۱۰ همت نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ۳۵۸۶ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه نیز در این دولت ساخته شد.

بذرپاش در ادامه به عملکرد حمل و نقل هوایی در دولت سیزدهم پرداخت و اظهار کرد: برای توسعه ناوگان هوایی کشور، با توجه به شرایط تحریمی اختیارات خوبی به شرکت‌های هواپیمایی برای تامین ناوگان مورد نیاز کشور واگذار شد و تعداد پروازهای بین المللی در دولت سیزدهم به رشد ۷۰۰ درصدی رسید.

وی ادامه داد: در بخش ناوگان حمل و نقل ریلی ۳۸۸۶ واگن باری به ناوگان اضافه شد و در احکام برنامه ممنوعیت واردات ناوگان رفع شد زیرا نوسازی ناوگان از ارزش بالایی برخوردار است و میزان تقاضا ۲.۵ برابر عرضه است. از طرفی کشنده ها به اندازه واگن ها اهمیت دارند و این تدبیر دیده شده است که تامین ناوگان مورد نیاز بخش بار به شرکت ها واگذار شود زیرا از جذابیت خوبی برخوردار است. اما در بخش مسافری که حاشیه سود پایین تر است دولت حمایت می کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: در این بخش میزان کشنده ها افزایش پیدا کرد اما در بخش مسافری با کمبود اتوبوس مواجه هستیم و به دلیل به صرفه نبودن نرخ بلیت اتوبوس ها از سرویس دربستی استقبال بیشتری می‌شود. البته برای تامین ناوگان مورد نیاز تمهیداتی اندیشیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد حوزه حمل و نقل دریایی و بنادر کشور نیز گفت: در تخلیه و بارگیری کالای فله ۲۲ درصد و در تخلیه و بارگیری کالای کانتینری ۴۴ درصد رشد داشته ایم. پس باید در بخش بنادر و دریانوردی به ویژه تخلیه و بارگیری سرمایه گذاری انجام دهیم. در دولت سیزدهم بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و شرکت های عمومی- خصوصی در بنادر شمالی و جنوبی سرمایه گذاری شده است. 

وی افزود: در جابه‌جایی مسافر دریایی ۱۴۰ درصد رشد داشته ایم که بیانگر اقدامات دولت سیزدهم در افزایش ناوگان و توسعه خدمات در این بخش است.