شناسهٔ خبر: 17241 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مطرح کرد:

آماده مذاکره با شرکت بوئینگ برای خرید هواپیما هستیم/ نیاز کشور به تامین ۵۰۰ هواپیما طی ۱۰ سال آینده/ الزام ایرلاین‌ها به داشتن حداقل کفایت‌سرمایه در بازار رقابتی ایران و جهان

نخستین اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران ۲۰۱۶ وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بر اساس توافق اولیه، ۱۱۴ فروند هواپیمایی که برای شرکت هما از ایرباس خریداری می‌شود نو خواهد بود گفت: طبق برآوردها در ۱۰ سال آینده کشور به ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد که ۱۰۰ فروند کوتاه برد و ۴۰۰ فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در حاشیه نخستین اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ در نشست خبری اظهار کرد: امروز شاهد حضور عمقی سرمایه گذاران فعال در صنعت هوانوردی اعم از سازندگان هواپیما، تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات ناوبری و حوزه‌های مرتبط با صنعت هوانوردی در ایران هستیم که امیدواریم فرصت خوبی برای توسعه صنعت هوانوردی ایران باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران مرکز تعادل طبیعی در منطقه است گفت: به دلیل تحریم‌ها علیه کشورمان این مرکز تعادل طبیعی جابه جا شد که به تدریج در فضای پس از تحریم‌ها به جایگاه خود بازخواهیم گشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با بازگشت ایران در صنعت هوانوردی جهان، سایر کشورهای منطقه نیز از فضای حاکم بر کشورمان در عرصه هوانوردی منتفع می‌شوند.

آخوندی با بیان اینکه با برگزاری اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ به سمت بازشدن فضا در صنعت هوانوردی برای کشورهای دنیا حرکت خواهیم کرد افزود: فضا برای توسعه بخش تعمیر و نگهداری هواپیما، تامین قطعات و تجهیزات فرودگاهی، به روزسانی تجهیزات ناوبری و سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های هوانوردی گشوده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر صنعت حمل و نقل هوایی ایران نیازمند هواپیماهایی با انواع برد کوتاه، متوسط و بلند است اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ایرانیان زیادی در نقاط مختلف دنیا از جمله اروپا ساکن هستند باید برای تامین هواپیماهای میان برد و بلند‌برد برنامه‌ریزی داشته باشیم ضمن اینکه هواپیماهای کوتاه برد برای توسعه فرودگاه‌های کوچک در کشور باید در اولویت باشند.

وزیر راه و شهرسازی درباره توافق اولیه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) برای خرید ۱۱۴ فروند هواپیما از ایرباس گفت: اولین قرارداد خرید هواپیما با اجرای برجام با شرکت تولیدکننده هواپیما ایرباس بود که بخشی از این هواپیماها در سال جاری وارد کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این ۱۱۴ هواپیما نو خواهند بود گفت: زمان تحویل و نوع این هواپیماها در زمان انعقاد قراردادها با شرکت ایرباس مشخص خواهد شد.

آخوندی با بیان اینکه مذاکرات خود با شرکت بوئینگ را نیز آغاز می‌کنیم گفت: مسئولان و نمایندگان این شرکت نتوانستند در این اجلاس شرکت کنند اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی مذاکره با این کمپانی را برای تامین هواپیمای متوسط و بلندبرد دارد.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر ۲۵۶ فروند هواپیما در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد ۱۵۰ فروند عملیاتی و حدود ۱۰۰ فروند معادل ۴۰ درصد هواپیماهای موجود زمین گیر هستند که فعال کردن آنها هزینه زیادی دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طی ۱۰ سال آینده نیاز کشور به هواپیما ۵۰۰ فروند برآورد شده که ۱۰۰ فروند کوتاه برد و ۴۰۰ فروند نیز برای پروازهای میان برد و بلند برد پیش بینی می‌شود.

آخوندی درباره شایعات ورود هواپیماهای سوخو روسیه به ایران گفت: هر هواپیمایی برای فعالیت باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دریافت کند در غیر این صورت اجازه عملیات در ایران را ندارد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به کفایت سرمایه ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت: در دوران پس از تحریم‌ها صنعت هوانوردی کشور نیازمند بازسازی ساختاری است و در این راستا شرکت‌های هواپیمایی داخلی باید بتوانند هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی با سایر ایرلاین‌ها رقابت کنند که لازمه این رقابت داشتن حداقل سرمایه است.

آخوندی ادامه داد: حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده که طی چند روز آینده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام آمادگی می‌شود./