شناسهٔ خبر: 172425 - سرویس مسکن و شهرسازی

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران:

الحاق اراضی خاوران ۲ تبریز و شهرک امیرالمومنین پاکدشت تعیین‌تکلیف شد

ببینید | برگزاری پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 1403 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور، اصلاح حریم و الحاق اراضی موسوم به خاوران ۲، الحاق اراضی ۹۲ هکتاری شهرک امیرالمومنین پاکدشت و طرح جامع شهرک مسکونی اقامتی آذرشهر خارج از حریم شهر خبر داد.

خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برگزاری پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس شورا و همچنین حضور نمایندگان تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورا در ساختمان دادمان خبر داد و به تشریح تصمیمات اخذ شده در این نشست پرداخت.

تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ امروز خود موضوع راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی- فرهنگی کشور را مورد بررسی قرار داد و ضمن موافقت با کلیات طرح مذکور مقرر شد، ضوابط تکمیلی مجددا با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی تهیه و جهت اجرایی کردن ضوابط از طریق مراجع قانونی اقدام لازم به عمل آید. 

بررسی تغییر کاربری اراضی موسوم به کارخانه دستمال کاغذی حریر

دانشجو با بیان اینکه موضوع مغایرت اساسی طرح جامع شهر قائمشهر در زمینه تغییرکاربری اراضی موسوم به کارخانه دستمال کاغذی حریر نیز در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت، افزود: شورای‌عالی شهرسازی و معماری امروز مغایرت اساسی طرح جامع شهر قائمشهر در زمینه تغییرکاربری اراضی موسوم به کارخانه دستمال کاغذی حریر، از کاربری گردشگری با رویکرد هتل و نظایر آن به کاربری مسکونی، تجاری، اداری، فضای سبز، گردشگری، موضوع مصوبه ۲۳ اردیبهشت شورای برنامه ریزی و توسعه استان مازندران را مورد بررسی و صورت جلسات مورخ ۹ و ۲۶ اردیبهشت امسال کمیته فنی را مورد تایید قرار داد. بر همین اساس مقرر شد تا مستندات مربوط به رعایت قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن ارائه و به تأیید  دبیرخانه شورای عالی برسد و در صورت مغایرت با قانون مذکور موضوع کان لم یکن تلقی شود.  

بررسی اصلاح حریم و الحاق اراضی موسوم به خاوران ۲

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی از بررسی اصلاح حریم و الحاق اراضی موسوم به خاوران ۲ واقع در استان آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: شورای‌عالی شهرسازی و معماری در جلسه امروز شورا، موضوع «مغایرت طرح تفصیلی با اساس طرح جامع شهر تبریز» مصوبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی را مورد بررسی قرار داد.

به گفته دانشجو، مقرر شد تا با توجه به ضرورت رعایت مقررات مربوطه از جمله "تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن" و "تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری‌های زراعی و باغی" و سایر قوانین، ضوابط و مقررات در مورد اراضی موسوم به خاوران ۲، پس از انجام بررسی‌های تکمیلی در شورای برنامه‌ریزی استان آذربایجان شرقی و تعیین تکلیف موضوعات مختلف مترتب با اراضی موصوف، نسبت به الحاق اراضی یاد شده، اعلام موافقت شود. همچنین مصوب شد تا شورای مذکور و کمیسیون ماده ۵ استان با رعایت کلیه قوانین و ضوابط الزام آور بالادستی نسبت به تعیین جزییات و سپس نقشه های تفصیلی مربوطه اقدام کند.

الحاق اراضی ۹۲ هکتاری شهرک امیرالمومنین پاکدشت

وی گفت: با توجه به الحاق اراضی ۹۲ هکتاری شهرک امیرالمومنین متعاقب وجود مشکلات عدیده اهالی شهر پاکدشت و سفر ریاست جمهور شهید، در مورخ ۱۹ آبان ۱۴۰۱ به شهر پاکدشت تاکید شد تا مشکلات و موانع اداری اراضی موسوم به شهرک امیر المومنین بررسی و پس از برطرف شدن موانع موجود تعیین تکلیف شود.

دانشجو افزود: نهایتا شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه امروز، موضوع مصوبه مورخ ۵ دی ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران را مورد بررسی قرار داد و با رعایت الزامات و ملاحظات پنچ گانه، الحاق اراضی ۹۲ هکتاری شهرک امیرالمومنین را تصویب کرد.

موافقت با طرح جامع شهرک مسکونی اقامتی آذرشهر خارج از حریم شهر

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران همچنین از بررسی طرح جامع شهرک مسکونی اقامتی آذرشهر خارج از حریم شهر خبر داد و گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه امروز، موضوع مصوبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی در خصوص "طرح جامع شهرک مسکونی اقامتی آذرشهر خارج از حریم شهر" به مساحت ۱۵۲ هکتار جهت تامین اراضی مورد نیاز مسکن ملی را بر اساس مصوبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در خصوص بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور با قید ملاحظاتی مصوب کرد.

مغایرت در طرح تفصیلی با اساس طرح جامع قرچک

دانشجو در خصوص دیگر موضوع بررسی شده در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری گفت: شورای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه امروز مصوبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰  و ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ شورای برنامه ریزی و توسعه استان  تهران مبنی بر مغایرت " مصوبات کمیسیون ماده ۵ با اساس طرح جامع شهر قرچک و همچنین موضوعات حقوقی مترتب با الحاق اراضی جنوب شهر " را مورد بررسی قرار داد و کلیات موضوع در دو بند به تصویب رسید.