شناسهٔ خبر: 172841 - سرویس وزارتی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی زائران اربعین در سال ۱۴۰۳

ستاد اربعین معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی مسافران اربعین حسینی در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی و همچنین معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و سایر اعضای ستاد، امروز دوشنبه ۸ مرداد در ساختمان دادمان برگزار شد.

سید کمال هادیانفر، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در این جلسه اظهار کرد: ۳ ماموریت مهم در خصوص اربعین به وزارت راه و شهرسازی سپرده شده است که اولین مورد آماده سازی پایانه‌های مسافری است که برای این مورد نصب سایه‌بان‌ها و مه‌پاش‌ها در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

وی افزود: علاوه بر این، ایمن‌سازی راه‌ها نیز با اقداماتی همچون خط کشی و نصب علائم در حال انجام است.

به گفته هادیانفر، مهم‌ترین بخش نیز موضوع حمل‌ونقل است که با پیش‌بینی حدود ۱۵ درصد افزایش زائر بالغ بر ۴.۶ میلیون مسافر در اربعین امسال  از ۶ مرز زمینی و مرز هوایی تردد خواهند داشت و اقدامات لازم برای ارائه هر چه دقیق‌تر خدمات حمل‌ونقل به این عزیزان در حال انجام است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای بوده است که زائران دغدغه حمل‌ونقل نداشته باشند و پیش‌بینی‌هایی برای سازمان راهداری و تأمین اتوبوس انجام شده است، همچنین مقرر شده که ون‌ها و تاکسی‌های اینترنتی نیز به این فرایند کمک کنند.

وی افزود: علاوه بر این ظرفیت قابل توجهی در بخش هوایی برای سفر به شهرهای نجف و بغداد پیش‌بینی‌شده است و قرار شده ظرفیت پروازهای داخلی به شهرهای مرزی نیز افزایش پیدا کند که برای این کار پروازهای فوق‌العاده پیش‌بینی‌شده است.

هادیانفر در ادامه اظهار کرد: همچنین قطارهای فوق‌العاده نیز برای سفرهای اربعین در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: توصیه می‌شود که مردم و زائران عزیز مدیریت زمان کنند و از ظرفیت خودروهای شخصی نیز استفاده کنند.

وی توضیح داد: بهتر است فروش بلیت‌ها برای قطار، اتوبوس و هواپیما به‌صورت رفت‌وبرگشت صورت گیرد که زائران برای برگشت دچار مشکل نشوند و سازمان راهداری هم بتواند برای مسیر برگشت پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد. البته برای این که زائران در مسیر برگشت به دلیل تاخیرهای احتمالی به مشکل برنخورند، برای بلیت‌های برگشت اتوبوس، تاخیر هشت ساعته در نظر گرفته شده و مسافران با تاخیر هشت ساعته نیز می‌توانند از اتوبوس‌ها برای برگشت استفاده کنند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: با تمهیداتی که در نظر گرفته شده است امیدواریم که زائران به راحتی سفر کنند و مشکلی برای مسافران ایجاد نشود.

وی در خصوص مسافرانی که قصد سفر مستقیم از تهران به شهرهای زیارتی با اتوبوس دارند نیز گفت: در حال حاضر با دو شرکت خارجی مذاکره شده تا اتوبوس‌هایی که از تهران به مقصد نجف یا کربلا عزیمت می‌کنند را برای مسافران تامین کنند و تا کنون مذاکرات برای تخصیص ۴۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها انجام شده است.

هادیانفر در خصوص جابه‌جایی مسافران از مسیرهای دریایی نیز توضیح داد: در مسیر دریایی، در مسیر خرمشهر و بصره کاملاً آمادگی داریم و دو فروند کشتی برای این حوزه پیش‌بینی‌شده است و امیدواریم که طرف عراقی نیز پایانه بصره را آماده کند.