شناسهٔ خبر: 172924 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خبر داد؛

جذب ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی در بنادر خوزستان

گرایلو مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی برای اجرای برخی از پروژه‌ها جذب شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، ابوطالب گرایلو از جذب ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی برای اجرای برخی از پروژه‌ها در مجتمع بندری امام خمینی(ره) خبر داد و درباره اعتبارات هزینه شده بیان کرد: ما از توان بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده، ساخت فضاهای استاندارد انبارش کالا و همچنین احداث پایانه‌های مکانیزه تخصصی انواع کالا استفاده کردیم.

وی افزود: در راستای تأمین و توسعه تجهیزات استراتژیک و غیر استراتژیک بندری از محل مزایا و تسهیلات مناطق ویژه ۳۳ هزار میلیارد ریال تجهیزات خریداری و به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) وارد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: طی سه سال گذشته کل اعتبار پروژه‌های عمرانی از محل اعتبارات دولت ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی بود.

وی اضافه کرد: طی این مدت ۵۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات جاری در بخش‌های تعمیر و نگهداری زیر ساخت‌های بندری، خطوط ریلی و محوطه تأسیسات هزینه شد.

به گفته گرایلو، طی سه سال گذشته اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان به چهار هزار و ۶۰۰ فروند کشتی ورودی خدمات رسانی کرده است.

وی با اشاره به انجام ۱۳۴ هزار ساعت خدمات یدک کشی و راهنمایی در خوزستان افزود: ۲۰۲ مورد خدمات امداد و نجات به شناورهای مضطر داشتیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: طی این مدت هشت میلیون متر مکعب لایروبی در آبراهه‌های تحت نظارت این اداره کل انجام شده و ۳۷ هزار گواهی‌نامه و شناسنامه دریانوردی برای افراد صادر شده است.

رشد ۱۸۶ درصدی ترانزیت نفتی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از رشد ۱۸۶ درصدی ترانزیت نفتی از سال ۱۴۰۰ تاکنون خبر داد و گفت: صادرات غیر نفتی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) رشد ۱۷ درصدی داشته و از ۶ میلیون تُن در سال ۱۴۰۰ به هفت میلیون تُن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی حجم کل کالای غیرنفتی بارگیری شده در این بندر را ۹۰ میلیون تن اعلام کرد و افزود: ۵۵ میلیون تن کالای نفتی در بندر امام بارگیری شده و واردات ۴۷ میلیون تن کالای اساسی در راستای تامین امنیت غذایی طی سه سال گذشته از این مجتمع بندری انجام شده است.

گرایلو با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای احیای پروژه‌های بلاتکلیف بیان کرد: طی سه سال گذشته عملیات اجرایی پروژه‌های دولتی که متوقف بودند، به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال ازسرگیری شد.

وی افزود: همچنین عملیات اجرایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری متوقف شده بخش خصوصی به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد ریال ازسرگیری شد.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان طی سه سال اخیر در این مجموعه ۳۵ فقره مجوز سازه‌های دریایی ساحلی و پنج مجوز پرورش ماهی در قفس در بحرکان صادر شده است.

وی اضافه کرد: با مجموعه اقدامات انجام شده در خوزستان، اشتغال پایدار برای سه هزار نفر ایجاد شده است.