شناسهٔ خبر: 173006 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مکاتبه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار انجام شد؛

ابلاغ طرح جامع شهرک مسکونی دولتی داریان در استان فارس

ببینید | برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در 1403 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار فارس، طرح جامع شهرک مسکونی داریان فارس را با توجه به تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن و همچنین اصلاحیه بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی در کشور، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با ایمانیه استاندار فارس مصوبه شورای عالی را در خصوص طرح جامع شهرک مسکونی داریان ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه به تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ پیرو مصوبه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ خود در زمینه «شناسایی پهنه‌های واجد قابلیت توسعه‌های شهری جدید در منطقه کلانشهر شیراز»،  مصوبه جلسه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس در خصوص "طرح جامع شهرک مسکونی دولتی داریان " (جهت تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن) را در چارچوب مصوبه مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ شورایعالی در زمینه اصلاحیه «بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور»  و با توجه به صورتجلسه مورخ  ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمیته۹  فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

الف- نحوه رعایت چارچوب مورد نظر مصوبه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱  شورایعالی در طرح جامع:

۱-امکان‌سنجی تامین کلیه زیرساخت‌ها

• با توجه به مکاتبه شماره ۹۶۷۷/۲۱۲/۱۶/۱۴۰۲به تاریخ ۶ دی ۱۴۰۲ تامین آب برای شهرک صرفا از طریق مدیریت مصرف منابع آب شرب فعلی منطقه  مشروط به تامین اعتبار اجرای تاسیسات انتقال و توزیع آب امکان‌پذیر خواهد بود. با این حال با توجه به پیش‌بینی بارگذاری جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب چند فاز، لازم است ضمن استعلام مجدد از شرکت آب منطقه‌ای اجرای هر فاز شهرک‌ها متناسب با میزان آب قابل تامین صورت پذیرد.

• با توجه به مکاتبه شماره گ ۴۸/۳۲۰/۲۲۴۹۹ به تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ شرکت گاز استان، تامین گاز برای شهرک امکان‌پذیر است. لیکن با توجه اتمام اعتبار ۶ ماهه مکاتبه مذکور، ضروریست استعلام مربوطه به روز رسانی شود.

• با توجه به مکاتبه شماره ۶/۷۸۱/۱۴۰۰/۳ به تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ شرکت برق منطقه‌ای، تامین برق مشروط به تامین اراضی مورد نیاز برای تاسیسات برق امکان‌پذیر است.

• ضمن تاکید بر رعایت مفاد مکاتبه شماره۳۰۰۴۹/۴۱ به تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ اداره کل راهداری، ضروریست طرح نهایی به تائید اداره کل مذکور برسد.

۲ – با توجه به مکاتبه شماره۱۶۹۹۶/۱۲۳/۱۴۰۲ به تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ اداره کل میراث فرهنگی استان، محدوده شهرک تداخلی با آثار و حرایم میراثی ندارد.

۳ - با توجه به مکاتبه شماره ۲۶۷/۷/۴۳۸۰/۰۲ به تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محدوده شهرک تداخلی با حریم و محدوده املاک و اراضی نیروهای مسلح ندارد.

۴ - مطالعات پدافند غیرعامل می بایست به تأیید نماینده سازمان پدافند غیرعامل برسد.

ب - چارچوب طرح جامع :

 طرح جامع شهرک به مساحت حدود۸۸۰ هکتارپس ازتاییدمحدوده شهرک توسط سازمان ملی زمین و مسکن از منظر خروج اراضی مستثنیات از محدوده (موضوع بند۲ مصوبه مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲  شورای‌عالی) و با تاکید بر ضرورت تامین سطوح و سرانه‌ها در کلیه سطوح (منطقه، شهر، محله و ...) مطابق مصوبه شورای‌عالی در خصوص تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها، با رعایت چارچوب زیر به ستاد شهرک‌سازی ابلاغ و صدور پروانه شهرک منوط به رعایت چارچوب مذکور شود:

۱- با توجه به تعهدات قابل توجه دولت در منطقه کلانشهری شیراز مشتمل بر شهر شیراز و شهرهای اقماری آن جهت تامین اراضی برای طرح نهضت ملی مسکن، قانون جوانی جمعیت و ... و عدم تکافوی اراضی تامین شده قبلی در قالب مصوبات مراجع ملی و استانی (نظیر اراضی الحاقی اکبرآباد، کمیل آباد و اراضی درنظر گرفته شده درشهر جدید صدرا)، واحدپذیری اراضی به طور متوسط ۵۰ واحد در هکتار و تراکم ساختمانی به صورت مختلط (ترکیبی از ویلایی یک طبقه، دو طبقه و بیشتر به گونه ای که تامین ۵۰ واحد در هکتار امکان‌پذیر شود)  مدنظر قرار گیرد.

تبصره ۱: با توجه به ظرفیت جمعیت‌پذیری اراضی به میزان بیش از یک شهرک و ضرورت استفاده بهینه از اراضی با توجه به دلایل فوق‌الذکر فازبندی طرح جامع با توجه به سقف جمعیت‌پذیری اراضی مورد بازنگری قرار گرفته به گونه‌ای که هر فاز به عنوان یک شهرک با سقف جمعیتی ۳۰ هزار نفر باشد.

تبصره ۲: به منظور توزیع متوازن کاربری های خدماتی و ایجاد یکپارچگی و نظم در عملکرد سرانه های شهری و جلوگیری از آسیب های اتخاذ تصمیم های چندگانه، بر ضرورت مدیریت یکپارچه کلیه فازها تاکید می‌شود.

۲ - اراضی با شیب ببیش از ۱۵% به کاربری مسکونی اختصاص نیابد.

۳- حریم کیفی منابع آب سطحی بر اساس ضابطه ۷۸۲ سازمان برنامه و بودجه از شرکت آب منطقه ای اخذ و در طرح لحاظ گردد. همچنین طرح ساماندهی و هدایت روان آبها و سیلاب تهیه و به تأیید شرکت آب منطقه ای برسد.

۴ -  حریم خطوط انتقال برق مطابق مکاتبه شماره ۱۱/۲۰۳۳۲/۱۴۰۲/۳ مورخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۲ شرکت برق منطقه ای رعایت گردد.

۵ -  با توجه به استقرار سایت داریان در پهنه کوچ عشایر و در راستای رعایت تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن، اطلاعات لازم مسیر کوچ عشایر از مراجع ذیربط اخذ و در طرح رعایت شود.

۶ -  سلسله مراتب راه ها مطابق آئین نامه معابر شهری با رعایت توزیع متوازن کاربری بروی شبکه بازنگری شود. ضمنا در رابطه با نحوه ارتباط شهرک با شهر شیراز و شهرهای اطراف از طریق حمل و نقل همگانی پیشنهادات لازم ارائه گردد.

تبصره: با توجه به بند۱ مصوبه شورایعالی مورخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ مبنی بر لزوم امکان سنجی نسبت به تأمین زیرساخت ها و از طرفی با التفات به هزینه‌های بالای ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و از سوی دیگر با عنایت به ظرفیت جمعیت‌پذیری و فازبندی محدوده طرح جامع شهرک ارائه شده، صرفاً یک فاز با جمعیت حداکثر ۳۰۰۰۰ نفر قابلیت اجرا داشته و اجرای سایر فازها منوط به تهیه مطالعات و ارائه مستندات در خصوص چگونگی تأمین زیر ساخت های مربوط به حمل و نقل و اخذ تأیید معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی است.

۷- با استناد به بند ح ذیل ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران کشور، بر تهیه پیوست کاهش خطر بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مدیریت بحران کشور تاکید می‌شود.

۸- بر ضرورت رعایت مصوبات مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲  شورای‌عالی در زمینه «ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی» و «ضوابط عمومی نمای بناهای شهری» تاکید می‌شود.

۹-  ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت موارد حقوقی و مالکیتی بر عهده اداره کل است، ضروری است استعلامات لازم از دستگاه‌های ذیربط استانی نظیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان و ... تکمیل شده و نتایج حاصله در طرح لحاظ شود.

۱۰ - با عنایت به مسیر خط لوله انتقال نفت در شرق سایت و خط انتقال گاز در شمال سایت (خارج از محدوده) و همچنین ایستگاه گاز، ضروری است استعلام حریم ایمنی از دستگاه ذیربط صورت پذیرد. ( رعایت حریم خطر زایی به طول ۱۰۰ متر علاوه  بر حریم ایمنی الزامی است) و پس از تائید نماینده سازمان پدافند غیر عامل در اسناد طرح منعکس شود.

۱۱- رعایت حریم خطرزایی معادل یک کیلومتر در سایت تقاطع شریان نفت وگاز در ضلع شمال شرقی سایت الزامی است که در صورت ضرورت الحاق این اراضی به محدوده شهرک باید مطالعات شبیه‌سازی انجام و اقدامات کاهش ریسک به تأیید نماینده سازمان پدافند برسد.

۱۲ - با توجه به وجود واحدهای دامداری در قسمت غربی سایت، ضروری است تا مطالعات پدافند نسبت به مخاطرات زیست‌محیطی تهیه و به تأیید نماینده سازمان پدافند غیرعامل برسد.

۱۳ - رعایت ملاحظات و الزامات مترتب بر گسل و حریم آن مطابق استعلام از مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی  الزامی است.

۱۴ -به جهت صیانت از منظر طبیعی و حفظ عامل پالاینده زیست محیطی، حذف کلیه عرصه‌های با کاربری زارعی وکشاورزی از محدوده طرح الزامی است.

۱۵- با توجه به سایت ارائه شده توسط مشاور، پس از کسر بستر و حریم مسیل‌ها و آبراه‌های موجود با مساحتی معادل ۸۸۰ هکتار، محدوده‌های فاز بندی مورد مطالعه با در نظر گرفتن سرانه‌های خدماتی پیرامونی با بیان تصویری مشخص اصلاح شود.   

در پایان آمده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح ها، اسناد طرح پس از انجام اصلاحات بر اساس نظر شورای‌عالی جهت ابلاغ به مراجع ذیربط در اختیار دبیرخانه شورایعالی قرار گیرد.