شناسهٔ خبر: 173031 - سرویس استان‌ها

افزایش متقاضیان طرح جوانی جمعیت در خوزستان به بیش از ۵۶ هزار نفر

آذرسا خوزستان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از افزایش متقاضیان طرح جوانی جمعیت در خوزستان به بیش از ۵۶ هزار نفر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خوزستان، میثم آذرسا، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت نام نویسی و واگذاری زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت در استان اشاره کرد و گفت: تعداد ثبت‌نام‌کنندگان طرح جوانی جمعیت به ۵۶ هزار متقاضی در استان رسیده است که این تعداد افزایش متقاضی در استان بیش از پیش بینی‌های کارشناسان بود.

وی افزود: در حال حاضر در ۸ شهر استان، بیش از ۳ هزار قطعه زمین به متقاضیان این طرح تخصیص داده شده و در گام بعدی حدود ۱۵۰۰ قطعه در ۶ شهر استان واگذار خواهد شد.

آذرسا ادامه داد: تعداد کل ثبت‌نام‌کنندگان طرح جوانی جمعیت در کشور حدود ۵۳۰ هزار نفر است که از این تعداد حدود ۱۱ درصد سهم استان خوزستان است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: اگر نسبت پراکندگی جمعیت در کل کشور را با نسبت پراکندگی جمعیت در استان خوزستان در نظر بگیریم تقریباً ۵ درصد جمعیت کل کشور در استان خوزستان است که انتظار می‌رفت تقریباً با همین نسبت یعنی حدود ۵ درصد از کل متقاضیان جوانی جمعیت در استان خوزستان باشند در حالی که چیزی حدود ۲ برابر هست که همین امر تخصیص زمین را دچار مشکل کرده است.

وی گفت: بسیاری از اراضی حاشیه شهرها مشکلاتی از لحاظ طرح گذاری شهری، فیزیکی و توپوگرافی دارند یا کاربری کشاورزی دارند که باعث محدودیت‌هایی در اجرا و پیشبرد طرح شده است.

آذرسا اظهار کرد: در یک سال گذشته در خصوص اصلاح طرح‌های شهری اتفاقات خوبی در اداره کل راه و شهرسازی خوزستان رقم خورده و در حال حاضر قسمت قابل ملاحظه‌ای از شهرها آماده واگذاری و تخصیص زمین به متقاضی‌ها است .

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با توجه به افزایش شمار ثبت‌نام‌کنندگان طرح جوانی جمعیت به اقداماتی که در این خصوص انجام شده اشاره کرد و افزود: فرایندی که به لحاظ حقوقی، ثبتی و مهندسی باید برای این زمین‌ها اتفاق بیفتد توسعه شهری است. فرایندها در بخش‌های مختلف در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در شهرهای ماهشهر، دزفول، آبادان و خرمشهر زمین‌ها احصا شده و عملیات آماده‌سازی زمین‌ها هم پیشرفت خوبی داشته است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اضافه کرد: در هفته دولت مرحله جدیدی از واگذاری زمین به متقاضیان انجام می‌شود که عمده این واگذاری‌ها در شهرهای هم‌جوار با اهواز است که از ابتدای سال طرح آماده‌سازی و قطعه بندی زمین‌ها شروع شده است.

آذرسا افزود: بر اساس قانون طرح جوانی جمعیت، دو طیف از خانواده‌ها تحت پوشش طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند؛ بخش اول خانواده‌های دارای سه فرزند، که تولد فرزند سومشان از ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ به بعد است و بخش دیگر خانواده‌های دارای چهار فرزند، که چهار فرزند زیر ۲۰ سال دارند. یعنی فرزند چهارم از تاریخ یک فروردین ۱۳۸۳به بعد متولد شده باشد.