شناسهٔ خبر: 173115 - سرویس بنادر و دریانوردی

سامانه یکپارچه عملیات بندری رونمایی شد

بندر شهید رجایی سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر شهید رجایی رونمایی شد که در فاز نخست فرایندهای ورود کالا از مسیر خشکی پیاده سازی شده و در بنادر شهید رجایی و امام خمینی(ره) به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛ این سازمان به عنوان متولی اصلی حمل و نقل دریایی، اقدام به طراحی، پیاده‌سازی و استقرار سامانه یکپارچه عملیات بندری کرده است. در فاز نخست فرایندهای ورود کالا از مسیر خشکی پیاده سازی شده و در بنادر شهید رجایی و امام خمینی به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

در ادامه نیز تا آبان ماه سال جاری، فرایندهای ورود کالا از مسیر دریا توسعه یافته و سامانه به صورت کامل در ۱۱ بندر تجاری کشور استقرار یافته و بهره‌برداری خواهد شد. 

این سامانه از یک طرف ماموریت‌های سازمان بنادر در حوزه حاکمیتی را محقق کرده و از سوی دیگر به عنوان سامانه جامعه بندری، ارکان فعال در بنادر از جمله پایانه داران و شرکت‌های کشتیرانی را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

برای نخستین بار قابلیت‌های پیشرفت نظارت و پایش عملیات بندری در حوزه‌های مدیریت اسکله، مدیریت تخلیه و بارگیری شناور، مدیریت انبارش کالا در اماکن بندری و مدیریت تردد کامیون و قطار در بنادر در این سامانه توسعه خواهند یافت.

بهبود کیفیت خدمات و ارتقای رضایتمندی جامعه بندری، صاحبان کالا و سازمان‌های ذینفع، ارتقای قابلیت نظارتی سازمان بنادر و دریانوردی و بهبود پاسخگویی به مراجع ذیربط در حوزه عملیات بندری، یکپارچه سازی فرایندی، داده‌ای و نرم‌افزاری عملیات بندری در سازمان و به روز رسانی و ارتقای فنی سامانه‌های عملیات بندری سازمان هم‌تراز با پیشرفت‌های صنعت نرم‌افزار و فناوری‌های نوین در این حوزه از اهداف اصلی طراحی و پیاده‌سازی این سامانه بوده است.

از ابعاد حائز اهمیت این سامانه، ارائه خدمات مورد نیاز ذینفعان عملیات بندری خصوصاً صاحبان کالا به صورت الکترونیکی است به نحوی که بدون نیاز به حضور فیزیکی، ثبت درخواست‌ها و پیگیری امور تخلیه و بارگیری کالا و امور اسنادی از راه دور میسر است.

 برنامه‌های کاربردی مبتنی بر تلفن همراه در کنار دسترسی از طریق اینترنت، امکان پیگیری وضعیت کالا و کانتینر در بنادر را برای صاحبان کالا تسهیل خواهند کرد. همچنین بخش عمده‌ای از درخواست‌های صاحبان کالا از ارکان جامعه بندری خصوصاً پایانه‌داران از طریق این سامانه ثبت و پیگیری خواهد شد.

در خصوص تعامل با سازمان‌های متعامل حوزه تجارت و حمل و نقل، سامانه یکپارچه عملیات بندری نقش کلیدی ایفا کرده و ارتباط بین سامانه‌های برون‌سازمانی و ارکان درونی بندر از جمله ادارات بنادر و پایانه‌داران بندری با سازمان‌های دیگر از طریق این سامانه برقرار خواهد شد. در توسعه این سامانه الزامات ارتباطی با سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها لحاظ شده است. این سامانه نقش مهمی در یکپارچه‌سازی عملیات حمل و نقل و انبارش کالا در زنجیره لجستیکی کشور بر عهده خواهد داشت.

شایان ذکر است که قبل از پیاده‌سازی و استقرار این سامانه، فرآیندهای مطلوب عملیات بندری با حضور خبرگان و متخصصان از بنادر و ستاد سازمان، طراحی و مستندسازی شده‌اند و سامانه بر مبنای این فرآیندها توسعه یافته است. براین اساس فرصت‌های بهبود عملیات و کسب و کار در این سامانه لحاظ شده است.

این سامانه براساس فناوری‌های روز صنعت نرم‌افزار توسعه یافته است و از لحاظ فنی نیز به نوبه خود یک دستاورد قابل توجه به شمار می‌رود. همچنین برای نخستین مرتبه است که مدیریت کالای عمومی، فله و کانتینری به صورت یکپارچه در این سامانه مدیریت می‌شود.