شناسهٔ خبر: 17324 - سرویس مسکن و شهرسازی

در وزارت راه و شهرسازی تصمیم‌گیری شد؛

تشکیل شورای راهبردی بهره‌برداری مجدد از کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان/ احیای ریسباف به عنوان محرک توسعه اقتصادی

جلسه نشست مقدماتی «شورای راهبردی بهره‌برداری مجدد از کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان» با حضور نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و استانداری اصفهان با اتخاذ سه تصمیم راهبردی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین شورای راهبردی بهره‌برداری مجدد از کارخانه تاریخی ریسباف با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن طالبيان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدعلی طرفه معاون استاندار اصفهان، حجت‌الله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، جواد میرحسینی عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر طراحی و معماری وزارت راه و شهرسازی، محمدنادر محمدزاده معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن و لهون اسدی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان عصر دیروز دوشنبه پنجم بهمن در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این نشست با بیان این‌که ایده بهره‌برداری از کارخانه ارزشمند ریسباف باید به مسابقه گذاشته شود افزود: فراخوان عمومی در این رابطه باید در سطح ملی و بین‌المللی باشد تا بتوانیم به بهترین شکل از ریسباف بهره‌برداری کنیم.

وی با ارائه تجربیات کشورهای دیگر در احیای بناهای تاریخی و کارخانه‌های صنعتی اظهار کرد: باید نهادی متولی و مستقلی تشکیل شود تا مجری تصمیم‌گیری‌ها باشد و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست گفت: بخش اعظم بهره‌برداری از ریسباف باید اقتصادی باشد تا احیای آن به عنوان محرک توسعه اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: اگر نگاه به بهره‌برداری از ریسباف صرفا فرهنگی و بدون بازده اقتصادی باشد نتیجه‌ مثبتی نخواهد داشت و باید در این فرایند راهکاری اندیشید تا جنبه اقتصادی این احیا نیز در نظر گرفته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان کارخانه نختاب، سیلوی اصفهان، کارخانه شهرضا و مخازن نفت را نیز از دیگر پروژه‌هایی دانست که باید در اصفهان حفظ شود و گفت: کارخانه‌های فراوانی بر اساس قانون حمایت از صنایع نساجی تخریب شدند و ریسباف یکی از دو بازمانده کارخانه‌های صنعتی این شهر است.

غلامی ادامه داد: بخشی از نتیجه بیانیه‌ای که درباره ریسباف اعلام می‌شود باید درباره فضاهای خالی ریسباف و فضاهای خالی باشد که می‌توان در آن متناسب با نیازها، ساخت‌وساز جدید انجام داد.

طالبیان نیز اصفهان را دارای محور توسعه روشنی دانست و گفت: با برگزاری شورای راهبردی می‌توان درباره اهداف کلان اصفهان در راستای بازآفرینی آن به بحث نشست تا در نهایت سندی تدوین شود که مسیر را روشن کند. ذخایر شهری باید به سمت محور توسعه پیش برود تا در رونق بخش‌هایی مانند گردشگری، صنایع و هنر موثر باشد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطالعات میدانی برای مشخص شدن ارزش‌های منطقه را الزامی دانست و دیگر برنامه‌های این سازمان برای مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی اصفهان را تشریح کرد.

محمدزاده معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اهمیت ارائه بیانیه گفت: باید اندازه حضور هر دستگاه در این مجموعه مشخص شود و میثاقی اولیه داشته باشیم که حداقل و حداکثر فعالیت را تعیین کند. از طرف دیگر هزینه مرمت کارخانه ریسباف بسیار زیاد خواهد بود که باید متولی آن نیز تعیین شود.

در پایان این نشست با جمع‌بندی اعضای حاضر در نشست سه تصمیم اتخاذ شد که شامل «تدوین بیانیه» با هدف تعیین نقشه راه احیای ریسباف، «تشکیل شورایی مستقل» و «اعلام فراخوانی برای دریافت ایده‌های مختلف در رابطه با کاربری ریسباف» بود.

ایزدی اظهار امیدواری کرد جلسه بعدی شورای راهبردی بهره‌برداری مجدد از کارخانه تاریخی ریسباف در شهر اصفهان برگزار شود./