شناسهٔ خبر: 173316 - سرویس ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داد؛

بهره‌برداری از ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید تا پایان سال

صالحی نشست مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم، از آماده‌سازی حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید برای بهره‌برداری تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه ۱۵ مردادماه برگزار شد، گفت: در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی احداث و بهره‌برداری شد که از این میزان ۳۹۰ کیلومتر خط اول، ۳۲۰ کیلومتر خط دوم و ۱۶۴ کیلومتر خطوط اتصال بنگاه‌های اقتصادی به شبکه ریلی بود.

وی افزود: در دولت سیزدهم افتتاح نمایشی صورت نگرفت و همه افتتاح‌ها پس از بهره‌برداری صورت گرفته است.

صالحی گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بهره‌برداری شود که آماده‌سازی این خطوط در حال انجام است.

وی در ادامه توضیح داد: در ابتدای دولت سیزدهم، با شرایط کرونا مواجه بودیم و یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه ریلی، مبحث ارز بود و تغییرات قیمت ارز منجر به افزایش هزینه‌های راه آهن شد. 

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: بودجه عمرانی راه آهن در سال ۹۶ با ارز ۳ هزار تومانی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود و این بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان می رسد.  از این رو در چهار سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ راه‌آهن با کاهش جدی بودجه همراه شد و این مسئله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری شد. 

وی با تاکید بر این که در دولت سیزدهم، سالی ۵۰ درصد از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ بودجه عمرانی راه‌ آهن افزایش یافت، گفت: در مورد تخصیص، باید اشاره کرد که تخصیص تا سال ۱۳۹۹ کمتر از بودجه بوده است و از سال ۱۴۰۰ با اخذ مجوزهای مورد نیاز این امکان ایجاد شد که تخصیص بودجه راه‌آهن از بودجه مصوب بیشتر شود. 

صالحی اظهار کرد: فشار بودجه ای در سال‌های گذشته آن چنان منجر به انباشت تعمیرات و بدهی در راه‌آهن شده که همچنان بودجه‌های مورد نظر بسیار کمتر از مبالغ مورد نیاز است اما با استجازه نفت و تأمین بودجه از طریق تهاتر نفت امیدواریم‌ بتوانیم تخصیص بودجه را تا ۵۰۰ درصد بودجه مصوب افزایش دهیم. 

وی با اشاره به این که متوسط هزینه اورهال یک دستگاه لکوموتیو زیمنس، برابر با یک سوم هزینه این لکوموتیوها است، گفت: از سال ۹۶ به دلیل کمبود بودجه تعمیرات اساسی بسیاری از این لکوموتیوها صورت نگرفت و در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس فقط ۱۷ لکوموتیو در دایره فعالیت ایمن و بدون نیاز به تعمیرات بودند. به همین دلیل افزایش بودجه راه‌آهن باید اتفاق می‌افتاد. 

صالحی ادامه داد: از این رو امیدواریم با این افزایش بودجه و سفارش‌گذاری‌های مطلوبی که برای خرید قطعات در سال ۱۴۰۳ صورت گرفته، شاهد تحولی در تعمیرات اساسی لکوموتیوهای مسافری باشیم.

خبر تکمیل می‌شود...