شناسهٔ خبر: 173365 - سرویس استان‌ها

یادداشت

ساخت بزرگراه در محور زابل- زاهدان، توسعه و کاهش تلفات رانندگی

نكات ايمنی هنگام رانندگی در طوفان شن مطهره جهانی- مشاوره رسانه ای مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان به ویژه شمال آن امروز تاثیر خود را علاوه بر توسعه اقتصادی بلکه در کاهش تصادفات رانندگی با وجود بروز طوفان های شدید گرد و غبار و کاهش دید افقی نشان می دهد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، آب و هوا در هنگام رانندگی نقش مهمی ایفا می کند، کاهش میدان دید و کاهش محسوس سرعت واکنش از جمله عوارضی است که در هنگام رانندگی در شرایط نامساعد جوی ممکن است رخ دهد، حالا تصور کنید اگر در این شرایط جاده ای هم استاندارد لازم را نداشته باشد چه اتفاقات ناگوار می افتد.

از جمله عوامل اقلیمی که ممکن است در سفرهای جاده ای رخ دهد، باران، مه، بادهای شدید، گرمای و سرمای شدید است که در سیستان و بلوچستان به ویژه جاده های سیستان وزش بادهای شدید و طوفان گردوخاک مهمان های ناخواده و ماندگار این منطقه هستند، در چنین شرایطی که بادهای شدید و گردوخاک شدید بر روی راننده تاثیر می‌گذارد و توجه و تمرکز در هنگام رانندگی کاهش داده و جذب اطلاعات و دقت بینایی را به شدت می کاهد وجود جاده ای مناسب و استاندار راهگشا است.

درک تاثیر آب و هوای خشن بر روند زندگی مردم یک منطقه ویژه در سیستان و بلوچستان را زمانی می توان فهمید که در دمای ۵۰ درجه با وزش بادشدید و گردوخاک های ناشی از آن دید شما در مسیری نزدیک به صفر برسد اتفاقی که حتی تصورش برای خیلی افراد دشوار است و حال در این شرایط جاده های کم عرض و باریک و غیر استاندارد عامل اصلی تصادفات می شوند و باقی ماجرا...

اما اگر تصور کنید در همین شرایط سخت کسانی هستند که تمام وقت خود را برای توسعه زیر ساخت های جاده ای در این منطقه بکار گرفته اند کمی از سختی ماجرا کم می کند و این همان اتفاقی است که در مجموعه راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان و با مدیریت جهادی اتفاق افتاده است.

اقدامات این اداره کل در اجرای تویعه زیر ساخت های جاده ای منطقه سیستان در حالی بود که پروژه های راه سازی در شرایط آب و هوایی سخت چالش های مهمی را به همراه داشته و دارد بطوری که هر کدام از این چالش ها می تواند مانع پیشرفت فیزیکی و افزایش هزینه ها شود، یکی از مشکلات عمده ای که با آن در این گونه پروژه ها همواره دست و پنجه نرم می کنند ماهیت غیر قابل پیش بینی آب و هوا به ویژه گرمای بی سابقه و طوفان های شدیداست اما مدیریت جهادی این مجموعه نشان داد محدودیت های آب و هوایی مانع کار نیست و در هر شرایطی برایتوسعه این استان باید پای کار بود.

برنامه ریزی در اجرای سریع و طراحی مناسب از ویژگی های مهم پروژه های بزرگراهی این استان به ویژه در محور زابل- زاهدان است، پروژه ای که در یک یکپارچکی ساختاری توانسته در بهبوحه طوفان های شدید گردو خاک و سایر مشکلات، جاده ای ایمن برای مردم ایجاد کند جاده ای که نظیر آن را در خیلی جاها نمی توان یافت.

باید تاکید کنیم که با درایت، حمایت، مشارکت و همکاری متقابل و بهره گیری بهینه از همه امکانات بخش عمده‌ای از مشکلات راه‌های سیستان و بلوچستان امروز حل شده است زیرا دستیابی به توسعه پایدار در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی مستلزم بهره‌مندی از راه‌های ارتباطی مناسب در همه شهرهاست، خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌ای جوامع مختلف محسوب شده و این مساله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان بوده و هست تا جایی که از جاده همیشه به عنوان رکن مهم توسعه یاد می‌شود.

امروزه دولت‌ها برای توسعه مدرن جوامع خود بیش از پیش به انجام زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه‌های مختلف از جمله جا به جایی کالا و مسافر اهمیت می‌دهند تا جایی که روز به روز شاهد گستره ارتباطاتی مهم در اقصی نقاط هستیم و جوامع بشری برای ارتباطات بیشتر فارغ از مسایل مادی به ایجاد زیرساخت‌های مهم ارتباطی حتی در سخت‌ترین شرایط ممکن اقتصادی اقدام کرده تا آنجاییکه برای احداث یک جاده کوهستان‌های بی شماری را درمی‌نوردند و برروی رودخانه‌ها و یا حتی دریاها و دریاچه‌ها شبکه‌های ارتباطی به طول چند کیلومتر احداث می‌کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است با اقدامات جهادی متوسط ساخت بزرگراه در محدوده شهرهای تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان از ۱۶ کیلومتر در سال‌های گذشته در حال حاضر به بیش از ۶۵ کیلومتر ارتقا یافته است و همچنان با بهره برداری از حدود ۸۰ کیلومتر دیگر در سال ۱۴۰۳ این شاخص رو به افزایش است، این مهم نوید بخش گسترش شبکه راه های منطقه، تسهیل در ترافیک عبوری، دسترسی سریع به مراکز تجاری، منطقه ای و فرامنطقه ای،صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی، کاهش تصادفات و ضایعات ترافیکی و تامین ایمنی بیشتر در حمل و نقل و بهبود بخشیدن سرمایه گذاری ملی و منطقه ای خواهد بود.

ساخت بزرگراه در محور زابل- زاهدان، توسعه و کاهش تلفات رانندگی