شناسهٔ خبر: 173431 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران:

برنامه اجرایی سال ۱۴۰۳ استان‌ها با رویکرد محرومیت‌زدایی و مردم محوری تدوین شد

آقایی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران گزارشی از فعالیت‌های این معاونت طی هشت ماه گذشته ارایه کرد و از تدوین برنامه اجرایی سال ۱۴۰۳ استان‌ها با رویکرد محرومیت‌زدایی و مردم محوری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، یداله آقایی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت، تدوین برنامه اجرایی سال ۱۴۰۳ استان‌ها با رویکردهای جدید شرکت در قالب محرومیت‌زدایی و مردم محوری را یکی از فعالیت‌های این معاونت برشمرد و توضیح داد: در این راستا و در آغاز مسوولیت معاونت ساماندهی و بازآفرینی شهری ،نظر به لزوم تدوین به موقع برنامه اجرایی استان‌ها و ستاد برای سال ۱۴۰۳، بیش از ۳۵ جلسه فشرده شورای برنامه‌ریزی با حضور مدیران ستادی و مدیران کل راه وشهرسازی استان‌ها و درچارچوب راهبردها و سیاست‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد و برنامه اجرایی استان‌ها مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.  در نهایت برنامه استان‌ها تدوین و به تصویب هیات مدیره رسید.

افزایش اعتبار ردیف‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شرکت

به گفته آقایی افزایش اعتبار ردیف‌های تملک دارایی، سرمایه‌ای شرکت با همکاری نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات توسعه متوازن از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می‌رود. او در این باره توضیح داد: از طریق رایزنی و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حضور در جلسات متعدد کمیسیون‌های تخصصی مجلس و ارایه گزارش‌ها وپیشنهادات مربوطه، موفق به اخذ اعتبار از ردیف‌های بودجه توسعه متوازن برای استان‌های کرمان، مازندران، آذربایجان غربی و کردستان شدیم.

اخذ تخصیص اعتبار ردیف‌های اعتباری سال  ۱۴۰۲

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تامین به موقع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای مربوط به پروژه‌های اجرایی، از طریق رایزنی وتعامل با سازمان برنامه و بودجه کشور، تخصیص اعتبارات سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۰ درصد انجام شد که این میزان تخصیص اعتبارات نقش بسزایی در پرداخت مطالبات پیمانکاران وسرعت بخشی به روند اتمام پروژه های محرومیت‌زدایی شرکت خواهد داشت.

آقایی با بیان این که یکی مهمترین برنامه‌های این معاونت  ایجاد ارتباط وتعامل نزدیک با سازمان برنامه و بودجه کشور است، تصریح کرد: طی جلساتی با معاونت فنی سازمان برنامه و مدیریت دفتر امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه و در قالب یک کارگروه، نسبت به ارایه عملکرد شرکت بازآفرینی وتبیین سیاست‌ها، اهداف و درخواست‌های شرکت اقدام شد واین روند کماکان در حال انجام است.

تشکیل منظم جلسات شورای نوسازی مردمی مسکن شرکت باز آفرینی شهری

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که نوسازی مردمی مسکن یکی از اولویت‌های اصلی شرکت محسوب می‌شود عنوان کرد:  از اواخر سال گذشته، جلسات هفتگی شورای مسکن شرکت بازآفرینی شهری توسط این معاونت در روزهای چهارشنبه با حضور معاون وزیر و مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونین، مدیران کل وکارشناسان مربوطه شرکت وحضور مجازی مدیران کل راه وشهرسازی وشهرداران شهرهای مختلف برگزار می‌شود، در این جلسات از معاونین وزیر در بخش‌های مختلف مرتبط با حوزه مسکن و همچنین سازمان‌های ذیربط دعوت به عمل آمده و پس از طرح موضوعات مختلف وتبادل نظر،تصمیمات لازم اتخاذ شده است.

آقایی افزود: انعقاد و تبادل تفاهمنامه همکاری مشترک با شورای عالی استانها و سازمان مدیریت بحران و ستاد توانمندسازی ۲۰۲۰محله کم برخوردار و انجام مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با نظام مهندسی ساختمان، هلال احمر و بنیاد مسکن از دیگر فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: از جمله موضوعات کلیدی مطرح در این تفاهمنامه‌ها می‌توان به بهره‌گیری از توان و اختیارات شوراها و شهرداری‌ها در حمایت و همکاری به منظور تسریع در روند نوسازی مسکن، حمایت  و پیگیری اعمال مشوق‌های لازم به منظور تسریع در ساخت و ساز مردمی در محلات کم‌برخوردار و  لزوم برنامه‌ریزی برای پیشگیری از حوادث و بحران‌ها در مناطق آسیب‌پذیر از طریق اقدامات اجرایی مناسب برای ارتقای تاب‌آوری در محلات هدف بازآفرینی اشاره کرد.

راه‌اندازی و تکمیل سامانه مدیریت ستاد باز آفرینی

به گفته آقایی راه‌اندازی و تکمیل سامانه مدیریت ستاد باز آفرینی جهت ثبت بر خط اطلاعات پروانه‌های نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد از اقدام های مهمی است که انجام شد. 

وی در این باره توضیح داد:  این سامانه باهدف ثبت اطلاعات مربوط به پروانه‌های صادره در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری به منظور رصد و ارائه آمار دقیق از میزان نوسازی در حال انجام در این مناطق راه اندازی شد و اکنون با گذشت بیش از ۹ ماه از ایجاد آن بیش از۴۰۰ شهرداری نسبت به ثبت برخط اطلاعات اقدام کرده‌اند.

آقایی ادامه داد: در این سامانه علاوه بر موضوع فوق الذکر اطلاعاتی چون تعداد شهرهایی که بسته حمایتی شهرسازانه را اجرایی کرده‌اند و همچنین اطلاعات مربوط به حلقه‌های میانی فعال در محلات بازآفرینی قابل رصد و بهره برداری است. توسعه این سامانه و امکان ثبت سایر اطلاعات از برنامه‌های آتی معاونت ساماندهی وبازآفرینی شهری به شمار می‌رود.

تشکیل کمیته سرمایه گذاری و مولدسازی منابع و دارایی‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد:  با بیان این که به پیشنهاد این معاونت و با هدف مدیریت بهینه املاک، اراضی و دارائی های شرکت و مولدسازی سرمایه‌های شرکت،  کارگروهی تشکیل و احکام اعضا صادر و درآینده نزدیک جلسات آن به صورت منظم برگزار خواهد شد، تصمیمات این کارگروه نقش بسزایی در فعال کردن سرمایه‌های شرکت و ایجاد ارزش افزوده آنها خواهد داشت.

برنامه‌ریزی جهت مدیریت منابع و املاک شرکت در راستای ایجاد منابع مالی پایدار

وی از جمله مهمترین برنامه‌های این معاونت را ایجاد منابع مالی پایدار برای شرکت واجاره داری صحیح املاک بلااستفاده برشمرد و اظهار کرد: این کار به منظور رونق بخشی پروژه‌ها وتامین منابع مالی ماهانه برای شرکت صورت گرفت و ضمن بروزرسانی بانک اطلاعات املاک شرکت و بررسی مورد به مورد آنها نسبت به امکان اجاره دهی آنها تصمیمات لازم اتخاذ شد.

تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری و مرمت بناهای با ارزش شرکت

«در راستای مولد سازی و به منظور مدیریت املاک و اراضی  شرکت، این معاونت اقدام به تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری مشتمل بر مشخصات طرح‌های مدنظر جهت سرمایه‌گذاری کرده است.» آقایی با بیان این مطلب، گفت: هدف این است تا از طریق بسته‌های سرمایه‌گذاری به متقاضیان و همچنین تصمیم گیران وذینفعان، نسبت به ارائه  اطلاعات مورد نیاز وجلب مشارکت آنان اقدام شود.

اجرای تامین مالی بخشی از پروژه‌های باز آفرینی شهری از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت و تهاتر نفت

به گفته معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ، در راستای محرومیت زدایی در محلات هدف بازآفرینی، از محل اعتبارات مسوولیت اجتماعی وزارت نفت در شهر تهران مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال با مشارکت شهرداری تهران و مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره  بازآفرینی شهری در استان کردستان با همکاری سازمان برنامه و بودجه در دست پیگیری است.

وی اضافه کرد: همچنین مبلغ ۱۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی سازمان برنامه و بودجه در دست پیگیری اعلام ردیف اعتباری جهت مبادله موافقتنامه مربوط از محل اعتبارات نفت برای پروژه‌های بافت‌های ناکارآمد شهری در نظر گرفته شده است.

آقایی با اشاره به این که از دیگر فعالیت‌های این معاونت می‌توان به پیگیری مستمر از طریق شهرداری‌ها و ادارات کل راه و شهر سازی به منظور تسریع در روند نوسازی مردمی مسکن اشاره کرد، گفت: این روند به طور مستمر از طریق مجموعه‌های ذیل این معاونت به صورت روزانه در حال انجام بوده و رکوردشکنی ثبت نوسازی مردمی مسکن در سال ۱۴۰۲با بیش از ۹۶۰۰۰ واحد نسبت به کل سال‌های گذشته ازجمله نتایج حاصله است.

اقدام‌های حوزه فناوری و ارتباطات شرکت

وی همچنین به اقدام‌های بخش فناوری و ارتباطات شرکت اشاره کرد و گفت: مدیریت و راه‌اندازی کمیته دولت الکترونیک و هوشمندسازی شرکت، نظارت براجرای برنامه‌های توسعه خدمات فناوری اطلاعات نظیر دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، بهداشت الکترونیک و آموزش الکترونیک، ایجاد داشبورد مدیریتی به منظور دسترسی به کارنامه اطلاعاتی دوره‌ای شرکت و بولتن آماری و گزارش‌های پیشرفت طرح‌ها، نظارت بر تولید بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز شرکت، پیاده سازی و نصب و راه‌اندازی زیرساخت‌های شبکه و امنیت سایبری شرکت و برنامه‌ریزی و ایجاد پایگاه داده‌های جغرافیایی در سطح کشور و تهیه بانک اطلاعات بافت‌های فرسوده کشور از جمله این اقدام‌ها به شمار می‌رود.