شناسهٔ خبر: 173461 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی دستور داد

سازمان هواپیمایی با گرانفروشان بلیت پروازهای اربعین برخورد کند

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات پروازهای اربعین تاکید کرد: سازمان هواپیمایی بدون ملاحظه با گرانفروشان بلیت پروازهای اربعین برخورد کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش در آیین اختتامیه پروازهای حج و آغاز پروازهای اربعین ۱۴۰۳ که امروز به میزبانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برگزار شد، اظهار کرد: صنعت هوایی یکی از رکن‌های اصلی است که هر بار با نوآوری خلاقانه و رو به جلو سعی می‌کند کاستی‌های کمتری در عملیات مختلف مانند حج، اربعین، سفرهای نوروزی و تابستانی داشته است.

وی افزود: سیاست‌گذار وظیفه دارد که شاخص‌های کلان را نظاره می‌کند و برای کسی که عهده دار این کار است باید شاخص‌های اساسی صنعت را رصد کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما شهید قاسمی و شهید رییسی را در میانه راه از دست دادیم. اگرچه تا آخرین لحظه در کنار شهدای خدمت حضور داشتم.

بذرپاش افزود: همواره مطرح بود که ما در وزارت راه و شهرسازی با صنایع مختلف مواجه هستیم و این صنایع پیگیری‌های مکرر بنده را به یاد خواهند داشت. به عنوان مثال در عملیات حج محقق کردن شاخص‌های اساسی در صنعت بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این صنعت یکی از مهم‌ترین اقدامات مورد نیاز توسعه ناوگان بود. که مجوزهای لازم به شرکت‌های هواپیمایی واگذار شد، گفت: در حکمرانی باید مداخله منطقی وجود داشته باشد تا منجر به توسعه شود.

وی تاکید کرد: در همه تصمیمات ما باید توسعه ناوگان در صدر آن باشد تا شرکت‌ها بتوانند عملکرد بهتری در واردات ناوگان هوایی نسبت به دولت داشته باشد. ما نمی‌توانیم در صنعتی که با ناترازی بالا در عرصه و تقاضای در آن مواجه هستیم اقدام به آزادسازی قیمت بلیت کنیم و این بدترین تجویز ممکن است.

وی با اشاره به توسعه خدمات صنعت هوایی گفت: ذی نفع اصلی استفاده کننده خدمات هوایی، مردم هستند و ایمنی باید در صدر خدمات پروازی باشد که با توجه به سن ناوگان، تاخیر ناگذیر است. اما عملیات حج امسال نشان داد که ایمنی پرواز هم‌زمان با کاهش تاخیرها امکان پذیر است.

بذرپاش در ادامه بیان کرد: با وجود همکاری نکردن کشور میزبان و افتادن بار جابه جایی زائران بر دوش یک شرکت (هما)، جای تقدیر و تشکر از این مجموعه دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید رهبری, پیگیری‌های شهید رییسی و معاون اول رییس جمهور در بحث جابه‌جایی حجاج گفت: در عملیات حج امسال تلاش کارکنان و دست اندرکاران حوزه هوایی موجب سربلندی صنعت هوایی کشور شد. لذا باید مسیر توسعه خدمات در جهت رضایتمندی مردم را ادامه دهیم و برای مردم ملموس باشد. شاخص می‌گوید توسعه خدمات اتفاق افتاده

وی تصریح کرد: در حوزه ایمنی حمل و نقل هوایی که اصلی‌ترین موضوع این صنعت است نباید با اشتباه یا غفلت دچار تردید شود. در این مدت به غیر از چند. مورد جزئی شاهد بودیم با ایمنی کامل این عملیات بزرگ انجام شد.

بذرپاش تصریح کرد: با همه شرایط تحریم ۲۹ شرکت در حوزه هوایی با ما همکاری بین‌المللی دارند. تاب آوری در صنعت هوایی که ۴ قطعنامه را پشت سر گذاشته است و کمترین خدمت را از خارج از کشور دریافت می‌کنیم، این نشان دهنده خودکفایی است اما باید سهم شرکت‌های دانش بنیان افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما پیش رو عملیات بزرگ اربعین را داریم که شرایط متفاوت است به طوری که سال قبل عملیات اربعین نسبت به ۱۴۰۱ و قبل از آن به خوبی انجام شد. امسال نیز از ۲۶ مبدا فرودگاهی پروازهای اربعین انجام می‌شود و باید به ترمینال سلام توجه ویژه داشت.

وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری باید نظارت دقیق داشته باشند و نباید از پروازهای اربعین سوءاستفاده و سودجویی در بلیت اتفاق افتد و این سازمان باید بدون ملاحظه برخورد شود.

بذرپاش در پایان گفت: امسال در اربعین ۱۵ درصد رشد پرواز خواهیم داشت. و با توجه به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر اربعین امسال وظیفه حمل و نقل عمومی در تمام شقوق ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی قابل توجه است.