شناسهٔ خبر: 173462 - سرویس جاده‌ای

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:

ترانزیت کشور باید به‌سوی کالاهای با ارزش و کم‌حجم حرکت کند

هادیان فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که عمده ترانزیت کشور مربوط به کالاهای فله و کم‌ارزش و پرحجم است، گفت: باید به آن سو حرکت کنیم که کالاهای باارزش بالا از کشور ترانزیت شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید کمال هادیانفر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در اولین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد ملی ترانزیت و لجستیک که امروز سه‌شنبه ۱۶ مردادماه در ساختمان دادمان برگزار شد، گفت: ترانزیت کل کشور در سال ۱۴۰۲ به ۱۶.۳۴ میلیون تن رسید که رکوردی جدید برای کشور است. از این میزان ۱۴.۷۵ میلیون تن به ترانزیت جاده‌ای و ۱.۵۹ میلیون تن به ترانزیت ریلی مربوط است.

وی افزود: تا کنون انسجام بین سازمانی مطلوبی برای توسعه حوزه ترانزیت شکل نگرفته و سازمان‌های مربوطه باید برای ایجاد این انسجام اقدام کنند.

هادیانفر ادامه داد: برای آن که بتوانیم در زمینه ترانزیت قدرت رقابت با سایر کشورها داشته باشیم، باید هزینه، زمان و ایمنی که از شاخص‌های اصلی ترانزیت است را در نظر بگیریم.

وی با بیان این که در کشور ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم، گفت: باید برنامه‌ریزی جدی برای توسعه ترانزیت ریلی داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: باید به آن سو حرکت کنیم که کالاهای با ارزش بالا از کشور ترانزیت شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ترانزیت کالاهای فله، کم‌ارزش و پرحجم، بیش از هر چیزی به زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی کشور آسیب می‌رساند و منافع درآمدی چندانی برای کشور ندارد.

هادیانفر در ادامه تصریح کرد: بروکراسی و فرایندهای کنترلی بیش از حد استاندارد و سلیقه‌ای موجب می‌شود که صاحبان کالا علاقه چندانی به عبور کالا از ایران را نداشته باشند؛ چرا که تجار تنها هزینه و زمان را برای ترانزیت در نظر می‌گیرند.

در ادامه این جلسه نیز نمایندگان حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل و ترانزیت به ارائه گزارشات و بیان دغدغه‌های حوزه خود پرداختند.