شناسهٔ خبر: 173548 - سرویس استان‌ها

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

نظارت جدی بر عملکرد مشاوران املاک/ مردم به مشاوران املاک غیرمجاز مراجعه نکنند

نظارت جدی بر عملکرد مشاوران املاک/ مردم به مشاوران املاک غیرمجاز مراجعه نکنند دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات از نظارت جدی بر عملکرد مشاوران املاک در راستای ایجاد آرامش در بارا مسکن خبر داد و گفت: مردم به مشاوران املاک غیرمجاز مراجعه نکنند زیرا این قراردادها هیچگونه وجاهت قانونی نداشته و باعث ایجاد مشکلات بعدی برای آنها خواهد شد.

به‌گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(کرمانشاه)، جلسه پیگیری طرح تشدید نظارت بر بنگاههای مشاور املاک و جلسه کارگروه تنظیم تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با حضور یاسر دستمالچیان دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی، سجاد امینی معاونت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه و دیگر اعضا با دستور کار طرح تشدید نظارت بر بنگاهها و مشاورین املاک و همچنین بررسی اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بهاء در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

یاسر دستمالچیان در خصوص برخورد با بنگاه‌های غیرمجاز با اشاره به اینکه اخطارهای ماده ۲۷ صادره برای واحدهای غیرمجاز توسط اتحادیه واتاق اصناف، به پلیس اماکن و پس از آن توسط پلیس به واحدهای صنفی غیرمجاز داده می‌شود تا نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند، گفت: درصورت عدم توجه واحد صنفی غیرمجاز، آن واحد پلمب و تا زمان دریافت پروانه کسب، حق بازگشایی ندارد.

دبیرکارگروه کنترل وتنظیم بازاراملاک و مستغلات گفت: از اتحادیه‌ها و پلیس اماکن درخواست داریم در راستای حمایت از بنگاه‌های معاملات املاک مجاز با این تعداد بنگاه‌های غیرمجاز که طبق آمار زیر۱۰درصد تعداد کل بنگاه‌ها هستند، برخورد کنند تا شرایط برای کسب‌وکار سالم میان همه افراد به‌طور یکسان ایجاد شود.

دستمالچیان با اعلام اینکه طبق بررسی‌ها از ۱۸۰ هزار واحد بنگاه معاملات املاک فعال در سراسر کشور، حدود ۱۸ هزار بنگاه املاک غیرمجاز شناسایی شد، افزود: مشاوران املاک مکلفند با بارگذاری مدارک خود در درگاه ملی مجوزها طی ۱۰ روز پروانه کسب را دریافت کنند.

وی از اعمال قانون ویژه در کنترل بازار مسکن اجرا و عملیاتی آن خبر داد و تصریح کرد: سازمان تعزیرات مکلف شده تا در صورت تخلف، نسبت به پلمب و جریمه ۱۰ برابری از بنگاه‌های متخلف اقدام کند.

دستمالچیان راه‌اندازی سامانه خودنویس را از دیگر اقدامات موثر در کوتاه کردن دست سوداگران برشمرد و گفت: سه قانون جهش تولید مسکن، قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره‌بها و قانون نظام ثبت اموال غیرمنقول، الزام به اجرا دارند و در این قوانین، افراد ملزم به ثبت قراردادها در سامانه هستند زیرا در غیر این صورت تسهیلاتی ازجمله وام ودیعه مسکن و برخی خدمات انجام نخواهد شد.

وی از ممنوعیت خریدوفروش امتیاز مسکن‌های حمایتی خبر داد و تاکید کرد: شهروندان هرگونه تخلف اعم از دریافت کمیسیون اضافی، صدور نکردن کد رهگیری، ارائه نکردن فاکتور،خرید و فروش مسکن‌های حمایتی و نداشتن جواز کسب را به تلفن بازرسی اتحادیه املاک اطلاع دهند.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با بیان این‌که لازم الاجرا شدن این قوانین با هدف ایجاد آرامش در بازار مسکن انجام شده است، افزود: ثبت‌نام در مدارس، تعویض پلاک، دریافت دسته چک و سایر خدمات، وابسته به ثبت معاملات در سامانه املاک خواهد بود.