شناسهٔ خبر: 173554 - سرویس استان‌ها

۹۰ درصد تخلفات رانندگی در راه های استان مرکزی مربوط به وسیله نقلیه شخصی است

تردد رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: ۹۰ درصد تخلفات رانندگی در تیرماه سال جاری در راه‌های استان مربوط به وسیله نقلیه شخصی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، میثم سیفوری رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه ۷۰ دوربین مجهز به سامانه ترددشمار آنلاین در محورهای مواصلاتی استان تردد خودروها را ثبت می کنند، اظهار کرد: در تیرماه سال جاری بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۴ هزار تردد بین استانی (مجموع تردد ورودی به استان و خروجی از استان) در شبکه راه‌های استان توسط این سامانه‌ها ثبت شده است.

وی افزود: آمار ترددهای وسایل نقلیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد با کاهش روبرو بوده اما نسبت به خردادماه سال جاری ۹ درصد افزایش داشته است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی متوسط تردد روزانه بین استانی در تیرماه را ۳۳۰ هزار مورد عنوان کرد و ادامه داد: ۱۶ درصد این ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین بوده است.

سیفوری محورهای دارای بیشترین تردد در تیرماه را به ترتیب، آزادراه تهران – ساوه، شازند – اراک، اراک- سلفچگان، سلفچگان – اراک، آزادراه ساوه- تهران و اراک – شازند برشمرد و خاطرنشان کرد: محورهای دارای بیشترین تردد از ابتدای سال جاری تاکنون نیز به ترتیب آزادراه تهران ساوه، شازند – اراک، آزادراه ساوه-تهران، اراک_سلفچگان، اراک – شازند و سلفچگان_اراک بوده است.

وی با اشاره به سهم مبدأ تردد پلاک‌های مشاهده شده در استان افزود: بر اساس اطلاعات پلاک‌های ثبت شده در دوربین های پلاک خوان از ابتدا تا انتهای تیرماه، بیش از دو میلیون و ۱۶۱ هزار خودرو با پلاک یکتا در محورهای برون‌شهری استان مرکزی رؤیت شده که از این پلاک ها تعداد یک میلیون و ۸۹۸ هزار پلاک مربوط به وسایل نقلیه شخصی بوده است.

رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی ادامه داد: سهم وسایل نقلیه غیربومی در استان از ابتدای تیر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

سیفوری با اشاره به ماندگاری وسایل نقلیه در استان در تیر ماه سال جاری گفت: تقریباً ۱۸۹ هزار وسیله نقلیه (معادل ۱۳ درصد از کل وسایل نقلیه غیربومی مشاهده شده در استان) بین یک تا ۴ روز در استان اقامت داشتند؛ در واقع ماندگاری وسیله نقلیه کمتر از یک روز در استان، بیانگر این است که خودروها به صورت عبوری از استان تردد داشته اند.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات پلاک‌های ثبت شده در دوربین های پلاک خوان در تیر ماه، تعداد ۴۴۹ هزار و ۴۷۱ وسیله نقلیه با پلاک استان مرکزی در سایر استان‌ها مشاهده شده است، یادآور شد: استان‌های قم، تهران، اصفهان بیشترین سهم مقاصد سفر را در استان‌ها داشته اند.

رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی بیان کرد: بر اساس اطلاعات موجود در این مدت، از مجموع ترددهای ثبت شده بیش از ۱۰ میلیون تردد مربوط به ترددهای بین استانی بوده و همچنین بیش از ۱۰۷ هزار مورد تخلف رانندگی در این بین ثبت شده است که بیشترین مورد(حدود ۹۱ درصد) مربوط به تخلف تخطی سرعت تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت بوده است.

سیفوری بیان کرد: تخلف بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت، تجاوز از سرعت مجاز در این بازه ۱۷۵ مرتبه توسط وسایل نقلیه تکرار شده که نیازمند توجه ویژه و برخورد جدی از سمت نهادها و مسئولین ذیربط است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تخلفات مربوط به وسیله نقلیه شخصی است، خاطرنشان کرد: بیشترین تخلف سرعت در محورهای آهنگران –کمیجان، اتوبان ساوه – تهران، قدیم همدان – ساوه، اتوبان تهران – ساوه، اراک – خمین رقم خورده است.