شناسهٔ خبر: 173578 - سرویس استان‌ها

۱۸۲ پروژه راهداری به ارزش ۲۲ هزار میلیارد ریال در استان اردبیل در دست اجراست

خط کشی محور زیرکوه قاین  (3).jpg مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از اجرای ۱۸۲ پروژه راهداری با ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در مناطق مختلف این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل، کلیم‌الله وثوقی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در بازدید از محور اردبیل- خلخال گفت: پارسال برنامه بهره‌برداری از ۶۲ پروژه‌ بخش راه استان را داشتیم و در زمان فعلی اجرای ۱۸۲ پروژه با ۲۲ هزار میلیارد ریال تا پایان شهریورماه سال آینده هدف‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: عمده اعتبارات صرف روکش آسفالت، توسعه بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی و توسعه روشنایی در جاده‌های استان خواهد شد.

وٍثوقی با اشاره به وجود ۸۸۷ نقطه پرحادثه در کشور ادامه داد: از این تعداد ۱۳ مورد در استان اردبیل قرار دارد که ۶ مورد آن ساماندهی شده و تا پایان امسال هفت مورد دیگر نیز ساماندهی خواهد شد.

مدیرکل راهداری استان اردبیل تصریح کرد: علاوه بر این برخی نقاط معیوب در جاده‌های استان وجود دارد که با توجه به منابع مالی رفع شده و برخی نیز در حال رفع شدن است.

وٍثوقی در زمینه پروژه‌های خط‌کشی جاده‌های استان نیز گفت: تا الان ۲ هزار کیلومتر جاده در استان خط‌کشی شده، ۲ پیمانکار بزرگ در روکش آسفالت در محورهای اصلی از جمله جاده اصلی سرچم کار می‌کنند، همچنین روکش آسفالت در جاده سراب در حال انجام است، این طرح در محور مغان تا سه‌راه صحرا به طول ۱۵ کیلومتر انجام شده، در سه‌راه صحرا - گرمی ، در جاده اردبیل - آستارا و نیز در محورهای فرعی هم پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ۱۰ کارخانه آسفالت در استان اردبیل تولید آسفالت دارند و در فصل کاری تقریبا روزانه حدود سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تن آسفالت تولیدی این کارخانه‌ها با ۱۰۰ میلیارد ریال در جاده‌های استان استفاده می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل همچنین از اجرای پروژه‌های بزرگ تامین روشنایی جاده‌ها به طول ۵۰ کیلومتر به‌ویژه در برخی جاده‌های کولاک‌گیر و مه‌گیر استان خبر داد و افزود: این طرح در محور مغان و گردنه محور سرچم با جدیت در حال اجراست و در صورت تکمیل سامانه روشنایی گردنه سرچم کل مسیر روشن شده و مسیر بین تونل‌ها هم به‌تدریج وصل خواهد شد.

وثوقی تصریح کرد: در برخی جاده‌های کولاک‌گیر استان از جمله گردنه اسالم برنامه جایگزینی تیرهای برق به‌دلیل بالا بودن شدت و سرعت باد را داریم و ترانس‌های زمینی برق نصب خواهد شد.

وی گفت: امسال در مجموع اجرای ۱۲۰ کیلومتر روکش آسفالت در راه‌های روستایی استان اردبیل را در برنامه‌ها داریم.

آغاز طرح جابجایی زائران اربعین حسینی اردبیل با ۲۰۰ دستگاه اتوبوس

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: طرح جابه‌جایی زائران اربعین حسینی با استفاده از ظرفیت ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از ۱۶ مردادماه در این استان آغاز شده و تا ۱۶ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

وثوقی اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۲۰ راننده حرفه‌ای در خدمت زوار امام حسین (ع) هستند و جابه‌جایی زائران را انجام خواهند داد و تمام امکانات و تجهیزات از نیروی انسانی تا ناوگان‌های مسافری برای خدمات‌رسانی هرچه بهتر به زائران ابا عبدالله الحسین (ع) بکار گرفته شده تا هیچ گونه خللی در جابه‌جایی زائران به مقصد نداشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت ۶۰ شرکت مسافربری استان در این طرح اظهار کرد: مرزهای غربی از جمله مرز تمرچین، باشماق، خسروی و مرز مهران برای عبور زائران در نظر گرفته شده و از مردم درخواست داریم از مرزهای خلوت از جمله تمرچین و خسروی که نسبت به سایر مسیرها مناسب است استفاده کنند.

گفتنی است از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل، ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.