شناسهٔ خبر: 173606 - سرویس استان‌ها

آمادگی ۹۵ هزار راننده بخش حمل و نقل جاده‌ای برای خدمات دهی به زائران اربعین حسینی

بازدید معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مرزهای خوزستان ۲۵۰۸ شرکت حمل و نقل و ۹۵ هزار راننده بخش حمل و نقل جاده‌ای آماده ارائه خدمات به زائران اربعین و مسافران تابستانی هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خوزستان، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با حضور در مرز چذابه در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در حوزه اربعین چندین مسئولیت در مرزها بر عهده دارد که تامین حمل و نقل عمومی جدی‌ترین مسئولیت ماست و بر اساس تجربیات سال‌های گذشته تقریبا ۲۵ الی ۳۰ درصد زائرین از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند که باید امکانات لازم برای آنها فراهم شود.

وی با بیان این که برآوردها از رشد ۱۰ درصدی زائران در سفرهای اربعین امسال حکایت دارد، افزود: در این حوزه تمامی ظرفیت حمل و نقل عمومی‌ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، پای کار آمده به این ترتیب که ۲۵۰۸ شرکت حمل و نقل و ۹۵ هزار راننده در خطوط اربعینی و ارائه خدمات تابستانی در کشور آماده شده‌اند.

معاون حمل و نقل ادامه داد: با توجه به تصمیماتی که در ستاد اربعین کشور گرفته شده، مقرر است چندین مجموعه با سازمان همکاری داشته باشند و ناوگان در اختیار دستگاه‌های دولتی و سه هزار اتوبوس سرویس ایاب و ذهاب سازمان‌ها و ‌شرکت‌ها پای کار بیایند، علاوه بر آن تلاش شده با تامین زیرساخت‌های لازم، زائرین با خودروی شخصی خود سفر کنند تا مشکل تامین ناوگان به ویژه در زمان بازگشت را نداشته باشند.

شهرکی ثانوی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای تامین زیرساخت‌های موجود در پایانه‌های مرزی مانند امکانات بهداشتی، سایبان‌ها، امکانات رفاهی و راه‌های منتهی به پایانه‌ها افزود: همچنین با توجه به اهمیت خدمات بین راهی، حدود ۱۱۰۰ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی برای خدمت‌رسانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی آماده شده‌اند.

وی تاکید کرد: مرکز مدیریت راه‌ها در سازمان از زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل هوشمند راه پشتیبانی می‌کند و دوربین‌های نظارت تصویری و کنترل سرعت، تردد شمار و سایر تجهیزات لازم فراهم شده است و در تمامی مرزها مرکز پایش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد شده لذا همکاران می‌توانند با استقرار در این سالن‌ها نظارت قوی‌تری را داشته باشند.

معاون حمل و نقل با اشاره به این‌که برای تردد ایمن زائرین در جاده‌ها، پویش راه نجات با محوریت خستگی و خواب‌ آلودگی در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: در مرز چذابه با اقداماتی که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان انجام داد، ۸۰ درصد ظرفیت گیت‌ها افزایش یافته و همگی به دستگاه‌های بارکدخوان و پاسپورت خوان مجهز شده‌اند تا خروج و ورود زائرین تسهیل شود، علاوه بر آن سالن‌های زائرین ایرانی و خارجی جدا شده و سیستم‌های سرمایشی کافی در آنها پیش‌بینی شده است، همچنین ۴۰ درصد ظرفیت سایبان‌های ثابت افزایش یافته است.

شهرکی با اشاره به استقرار دو سقاخانه برای تامین آب سرد در مرز چذابه عنوان کرد: زیرساخت‌های لازم برای پارکینگ خودروها افزایش پیدا کرده، علاوه بر آن برای ایجاد امکانات رفاهی برای رانندگان عمومی خوابگاه و سرویس بهداشتی فراهم شده است، برای رانندگان خانم نیز با استقرار کانکس خوابگاه موقت تدارک دیده می‌شود.

وی تأکید کرد: برای تسهیل در فرایند برگشت، زائران از هر مرزی که خارج می‌شوند، از همان مرز نیز به کشور وارد شوند تا برنامه‌ریزی صحیحی برای میزان ناوگان مورد نیاز انجام شود.

معاون حمل‌ونقل با بیان این که سال‌های گذشته در پایانه‌ها میزهای پاسخگویی مستقر بود، افزود: امسال نیز این امر صورت می‌گیرد و زوار در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موضوع را از طریق سامانه‌های ۱۴۱ و راوی اطلاع‌رسانی و پیگیری کنند.