شناسهٔ خبر: 173866 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مکاتبه با استاندار تهران ابلاغ شد؛

موافقت با طرح جامع محدوده ۹۲ هکتاری امیرالمومنین

ببینید | برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در 1403 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار تهران ضمن اعلام پذیرش طرح جامع محدوده ۹۲ هکتاری امیرالمومنین تاکید کرد تا نقشه طرح تفصیلی اراضی بارعایت شرایط اعلام شده به تائید کمیسیون ماده پنج برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با فخاری استاندار تهران، مصوبه شورا را با موضوع طرح جامع اراضی امیرالمومنین پاکدشت ابلاغ کرد.

در این مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ اول مرداد ۱۴۰۳ پیرو موارد مطروحه در جلسه مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ خود مبنی بر لزوم تهیه طرح هم پیوند با بازنگری طرح جامع شهر پاکدشت، مجدداً صورت‌جلسه مورخ ۹ اسفند ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک پیرامون مصوبه مورخ ۵/۱۲/۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران در خصوص طرح جامع ۹۲ هکتار از اراضی واقع در شمال پاکدشت موسوم به شهرک امیرالمؤمنین را مورد بررسی قرار داد و با توجه به مصوبات جلسه سی و هفتم مورخ ۲۱ آذر ۱۴۰۲ شورای‌عالی محیط زیست کشور مبنی بر اصلاح مرز منطقه حفاظت شده جاجرود (خروج اراضی تعاونی امیر المومنین به مساحت ۹۲ هکتار از منطقه حفاظت شده جاجرود-آگهی شماره ۰۲۰۲۱۷۳۲۲۲۱۷۲۵۲ مورخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران) ضمن پذیرش طرح جامع محدوده ۹۲ هکتاری امیرالمؤمنین مقرر کرد تا نقشه طرح تفصیلی اراضی با رعایت شرایط زیر به تائید کمیسیون ماده پنج برسد.

 ۱) با پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مبنی بر تدقیق و اصلاح محدوده مصوب شورای عالی و تثبیت حدنصاب تفکیک به میزان ۱۸۰ مترمربع و تراکم ساختمانی حداکثر در ۲ طبقه (با سطح اشغال ۶۰ درصد) موافقت شد.

 ۲) با توجه به کمبود گسترده کاربری‌های خدماتی در محدوده بلافصل (شمال شهر پاکدشت) و محدودیت اراضی قابل استفاده جهت این امر، مقرر شد با محوریت اداره کل راه و شهرسازی استان، ساز و کار تحقق پذیری کاربری‌های خدماتی طرح در اراضی ۹۲ هکتاری، توسط مشاور طرح جامع شهر با تاکید بر محورهای زیر ارائه شود:

 ۲-۱) تراکم ساختمانی در خصوص کاربری‌های خدمات همسو با میزان جمعیت پذیری طرح ارائه شود.

 ۲-۲) تامین سرانه کاربری‌های خدماتی در مقیاس محله مطابق طرح مصوب مورد عمل شهر متناسب با جمعیت‌پذیری اراضی و در چارچوب ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها انجام شود.

 ۲-۳) کسری سرانه کاربری‌های خدماتی در مقیاس ناحیه با توجه به شعاع عملکردی مربوطه در بخش‌های بلافصل واقع در محدوده (خارج از اراضی ۹۲ هکتاری) تامین شود.

 ۲-۴) کلیه کاربری‌های خدماتی هفت‌گانه واقع در محدوده اراضی ۹۲ هکتاری در شمول «اساس طرح» قرار گرفته و طرح آن‌ها در کمیسیون ماده پنج شهر پاکدشت مشمول طی فرایند مغایرت اساسی خواهد بود.

 ۳) کلیه عوارض پیشنهادی خارج از محدوده اراضی ۹۲ هکتاری حذف شوند.

 ۴) مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی در چارچوب طرح جامع شهر ارائه شود.

 ۵) با توجه به توضیحات فنی ارائه شده توسط مشاور طرح جامع، اصلاح پوسته محور جنوبی اراضی و کاهش عرض آن از ۳۰ به ۲۴ متر مورد تائید قرار گرفت.

 ۶) با توجه به ضرورت تسریع در فرایند تهیه طرح جامع، بر پیگیری این امر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تاکید می‌شود.

 ۷(با توجه به نزدیکی اراضی الحاقی با محدوده بلافصل صنایع و محدوده نظامی پارچین، ضمن رعایت حرائم مربوطه لازمست به منظور رعایت دید و اشراف ملاحظات مرتبط در طرح لحاظ شود.

در پایان آمده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح‌ها، اسناد طرح جامع پس از انجام اصلاحات بر اساس نظر شورای‌عالی جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.