شناسهٔ خبر: 17394 - سرویس استان‌ها

رئیس سازمان نظام‌مهندسی اردبیل پیشنهاد داد:

سامانه آنلاین برای ثبت تخلفات اداری ساختمان راه‌اندازی شود/ ضمانت اجرایی برای جلوگیری از تخلفات نداریم

هوشیار ایمانی رئیس سازمان نظام‌مهندسی اردبیل با اشاره به اینکه آیین‌نامه نظام اداری‌کنترل مقررات‌ملی ساختمان نیازمند بازنگری و تغییر است گفت: مهم‌ترین مشکل ما نداشتن ضمانت اجرایی است.

 هوشیار ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی با انتقاد از برخی قوانین دست و پاگیر در آیین‌نامه نظام اداری‌ کنترل مقررات‌ملی ساختمان، درباره نقاط قوت و ضعف پیش‌نویس این آیین‌نامه گفت: متاسفانه بسیاری از قوانین نظام‌مهندسی ما ضمانت اجرایی ندارند. به این شکل که وقتی تخلفی صورت می‌گیرد بخاطر عدم وجود قانونی مشخص امکان تخلف دوباره وجود دارد. بنابراین انتظار می رود در این موارد وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه‌های مسئول دیگر، چاره‌ای بیندیشد تا شیوه‌نامه محکمی در این ارتباط نوشته و به همه سازمان‌های مسئول از جمله سازمان نظام‌مهندسی  ارائه شود تا هیچ متخلفی اجازه تخلف به خود ندهد.

وی که دارای مدرک دکترا در رشته راه و ساختمان است اضافه‌کرد: این بدین معنی نیست که قوانین به اندازه کافی نداریم، بلکه قانونی که بتوان به صورت جدی با متخلف برخورد کرد، نیست.

ایمانی در ادامه صحبت‌هایش به راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت تخلفات ساختمان اشاره کرد و افزود: از مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌خواهیم که در پیش نویس آیین‌نامه به موضوع ثبت تخلفات بصورت آنلاین هم فکر کنند تا در صورت توافق همگان سامانه‌ای راه‌اندازی شود که در آن تمامی تخلفات در هرکجای کشور که صورت گرفته باشد،به صورت آنلاین ثبت شود.

وی در پایان از مسئولان وزارتخانه خواست تا برای اجرای بهتر مقررات‌ملی ساختمان، وظیفه ساخت و ساز را بر عهده مجریان دارای صلاحیت بسپارند.

لازم به ذکر است وزارت راه و شهرسازی حدود یک‌ماه گذشته در فراخوانی از همه مهندسان و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان دعوت کرد تا با نظردهی در خصوص پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی را در اصلاح ساختاری این مبحث یاری کنند. هر هفته درباره این مبحث جلساتی برگزار و نظراتی که در طول هفته از جامعه مهندسی اخذ شده، روی متن اعمال می‌شود. این وزارتخانه مصمم است تا مبحث دومِ اصلاح شده، مؤثر و کارآ باشد تا بتوان برای دو دهه آن را اجرا کرد./