شناسهٔ خبر: 174062 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مکاتبه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار آذربایجان شرقی ابلاغ شد؛

تصویب طرح جامع شهرک مسکونی اقامتی آذرشهر در خارج از حریم شهرآذرشهر

ببینید | برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در 1403 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار آذربایجان‌شرقی مصوبه طرح جامع شهرک مسکونی اقامتی آذرشهر در خارج از حریم آذرشهر را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار آذربایجان شرقی مصوبه شورا را با موضوع طرح جامع شهرک مسکونی اقامتی آذرشهر ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ  اول مرداد ۱۴۰۳  مصوبه جلسه مورخ ۱۶ دی ۱۴۰۲  شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی در خصوص طرح جامع شهرک مسکونی اقامتی آذرشهر در خارج از حریم شهرآذرشهر  به مساحت ۱۵۲ هکتار جهت تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن" را با توجه به صورتجلسه مورخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ کمیته  فنی شماره ۱ بر اساس مصوبه  مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ « بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی درکشور» مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب طرح مقرر کرد تا طرح جامع شهرک به مساحت ۱۵۲ هکتار پس از تایید محدوده شهرک توسط سازمان ملی زمین و مسکن و کسر اراضی مستثنیات از محدوده،  با تاکید بر ضرورت تامین سطوح و سرانه‌ها در کلیه سطوح (ناحیه، محله و ...) مطابق مصوبه شورای‌عالی در خصوص تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها، با رعایت چارچوب زیر به ستاد شهرک‌سازی ابلاغ و صدور پروانه شهرک منوط به رعایت چارچوب مذکور شود:

۱-با توجه به تعهدات قابل توجه دولت در استان آذربایجان شرقی و همچنین شهرهای اقماری آن جهت تامین اراضی برای طرح نهضت ملی مسکن، قانون جوانی جمعیت و ... و عدم تکافوی اراضی تامین شده قبلی در قالب مصوبات مراجع ملی و استانی، واحدپذیری اراضی به صورت متوسط  ۷۰ واحد در هکتار و تراکم ساختمانی به صورت مختلط (ترکیبی از ویلایی یک طبقه، دو طبقه و بیشتر به گونه ای که تامین ۷۰ واحد در هکتار امکان پذیر شود)   با حداکثر جمعیت پذیری ۳۰۰۰۰ نفر مدنظر قرار گیرد.

۲-اراضی با شیب بالای ۱۵% به کاربری مسکونی اختصاص نیابد.

۳-با توجه به مکاتبه شماره ۷۲۰/۲۹۶۸مورخ ۱۵  اسفند ۱۴۰۱ مبنی بر لزوم اجرای تاسیسات تأمین فشار( با توجه به رقوم ارتفاعی)  درصورت تأمین اعتبار و ارائه مجوز های لازم واگذاری انشعاب آب امکان پذیر خواهد بود. ضمناً  ضرورت مدیریت مصرف منابع آب شرب فعلی منطقه  به عنوان راهکار مکمل مورد تأکید است.

۴-با توجه به تداخل منطقه مسکونی پیشنهادی با مسیل ها، حریم کیفی منابع آب های سطحی بر اساس ضابطه ۷۸۲ سازمان برنامه از شرکت آب منطقه‌ای اخذ و در طرح لحاظ شود. همچنین طرح ساماندهی و هدایت روان آبها و سیلاب تهیه و به تأیید شرکت آب منطقه‌ای برسد.

۵- سلسله مراتب راه‌ها مطابق آیین نامه معابر شهری با رعایت توزیع متوازن کاربری بروی شبکه بازنگری شود. ضمنا در رابطه با نحوه ارتباط شهرک با شهر آذرشهر و شهرهای اطراف از طریق حمل و نقل همگانی پیشنهادات لازم ارائه شود.

۶-با استناد به بند ح ذیل ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران کشور، بر تهیه پیوست کاهش خطر بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان مدیریت بحران کشور تاکید می‌شود.

۷-برضرورت انجام مطالعات پدافند غیر عامل  بر اساس مصوبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی که باید به تائید نماینده سازمان پدافند غیر عامل برسد نیز تاکید می‌شود.

۸-با عنایت به مکاتبه شماره ۱۶۳/۱۳۰-۱۴۰۱۲ مورخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص وجود بقایای برج تاریخی در مساحت ۴۰۰ متر مربع در ضلع جنوبی سایت و همچنین قنوات موجود در سایت،  نظر به قرارگیری کاربری‌های مسکونی در طرح جامع پیشنهادی در اطراف نقاط اعلام شده، رعایت حریم مورد نیاز اماکن تاریخی مطابق با  قوانین و مقررات مربوطه و همچنین حفظ و صیانت از مسیر قنات‌های موجود ضروری است.

در پایان این مصوبه آمده است: ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت موارد حقوقی و مالکیتی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان است، ضروری است تا استعلامات لازم از دستگاه‌های ذیربط استانی نظیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان، اداره کل صمت، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان جهاد کشاورزی و ... تکمیل شده و نتایج حاصله در طرح لحاظ شود.