شناسهٔ خبر: 174069 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مکاتبه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار کرمانشاه ابلاغ شد؛

موافقت مشروط با الحاق اراضی چشمه روضان به محدوده شهر کرمانشاه

ببینید| برگزاری بیست و پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 1402 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار کرمانشاه مصوبه شورا را با موضوع الحاق اراضی چشمه روضان به محدوده شهر کرمانشاه ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با صحرایی استاندار کرمانشاه مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهری کرمانشاه در موضوع الحاق اراضی چشمه روضان ابلاغ کرد.

 شورایعالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه مورخ ۱۸/۴/۱۴۰۳ مصوبه جلسه مورخ ۲۱/۴/۱۴۰۲ شورای برنامه ریزی وتوسعه استان کرمانشاه در خصوص موضوع « الحاق اراضی موسوم به  چشمه روضان (واقع در جنوب غربی و متصل به شهر) به  مساحت حدود ۲۰۴ هکتار به محدوده شهر کرمانشاه  جهت تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن » را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمیته  فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و با عنایت به اینکه بنا به اذعان مراجع استانی، بخشی از ظرفیت‌های ایجاد شده در سند میانکار(مصوب اول شهریور ۱۴۰۰) جهت سکونت و همچنین جهت تامین زمین برای قانون جهش تولید مسکن به علت عدم حصول توافق لازم با مالکین خصوصی و یا ضرورت حفاظت از اراضی تاکنون منتهی به نتیجه نشده است؛ همچنین با توجه به:

•اخذ مصوبه کمیسیون مورخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ تبصره۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها برای اراضی مستثنیات واقع در محدوده الحاقی به مساحت ۹۹ هکتار؛

•انتقال اسناد مالکیت اراضی به نام دولت به نمایندگی سازمان زمین ملی زمین و مسکن بر اساس اسناد مالکیتی ارائه شده؛

و مشروط به:

•ممنوعیت بارگذاری بر روی اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی و سایر موارد ازجمله جنگل دست کاشت مطابق تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن و حتی الامکان خروج این اراضی از شمول الحاق، همچنین اخذ مجوز تغییر کاربری برای اراضی مورد تایید کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ (چنانچه اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی محصور در اراضی الحاقی بوده و امکان حذف آنها از شمول الحاق وجود نداشته باشد، اراضی مذکور به فضای سبز اختصاص یابد)؛

•اخذ استعلام از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ناظر بر بررسی فرآیند انتقال نمایندگی عرصه وسیع جنگلکاری واقع در اراضی و اعلام نظر در زمینه تعیین تکلیف الحاق این اراضی به محدوده و کاربری های مجاز قابل استقرار در این اراضی؛

•انتزاع آن بخش از اراضی الحاق شده به محدوده در سند میانکار مطابق نقشه ضمیمه که به دلایل مختلف اعم از عدم توافق با مالکین خصوصی و یا ضرورت حفاظت و یا توپوگرافی و ... قابل بارگذاری مسکونی نبوده اند، حتی الامکان به میزان اراضی الحاقی در پشته کش و چشمه روضان؛

•انجام مطالعات پدافند غیرعامل بر اساس مصوبه مورخ  ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶  شورایعالی و تایید آن توسط نماینده سازمان پدافند غیرعامل؛

•بررسی مقرون به صرفه بودن هزینه های آماده سازی وتامین زیرساخت هایی نظیرآب وراه باتوجه به توپوگرافی موجود در اراضی؛

•بررسی دقیق احراز شرط سکونت متقاضیان صرفا در شهر کرمانشاه به منظور رعایت سیاست های آمایشی و جهت جلوگیری از جذب جمعیت از نقاط سکونتی پیرامونی به ویژه روستاهای مرزی با توجه به پیامدهای نامطلوب آن خصوصا از منظر پدافند غیرعامل؛

•حتی الامکان عدم الحاق اراضی جدید به محدوده شهرکرمانشاه به علت محدودیت های توسعه نظیراراضی مرغوب کشاورزی پیرامون شهرو با توجه به امکان پاسخگویی به کلیه تعهدات دولت در شهرکرمانشاه ازطریق الحاقات انجام شده درسند میانکار، پشته کش و چشمه روضان؛

مقرر نمود طرح تفصیلی اراضی با در نظر گرفتن موارد زیر به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد:

۱-با توجه به شیب و توپوگرافی اراضی و سایر بررسی های کارشناسی و فنی نظیر نحوه هم پیوندی با شبکه معابر وکالبد کنونی شهر، با تخصیص ۵۰ هکتار از اراضی الحاقی به طرح نهضت ملی مسکن درشرق وشمال غرب اراضی با الگوی تراکم غالب شهر (حداکثر۱۸۰درصد و سه طبقه) وبا واحدپذیری۵۰ واحد در هکتار مشروط به تامین سطوح و سرانه های خدماتی مطابق مصوبه شورایعالی در زمینه «تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها» در مقیاس محله و ناحیه موافقت شد.

۲-با توجه به موقعیت مناسب اراضی و به منظور بهره برداری از منابع حاصله برای تامین هزینه های طرح نهضت ملی، مابقی اراضی الحاقی، به طرح مولدسازی دارایی های دولت (بارعایت آیین نامه اجرایی مربوطه) تخصیص یافته وضمن تاکید برتامین خدمات کرمانشاه در مقیاس شهر در این اراضی، با رعایت طرح های فرادست و اسناد آمایشی به کاربری های مختلف از جمله گردشگری اختصاص یابد. ضمنا در رابطه با این اراضی با توجه با ظرفیت های گردشگری موجود در اراضی و غنای تاریخی شهر کرمانشاه مقررشد پیوست تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شود.

۳-بر عدم بارگذاری مسکونی در اراضی با شیب بالای ۱۵% تاکید شد.

۴-رعایت ضابطه ۷۸۲ برای حریم کیفی مسیل موجود در شرق اراضی مطابق اعلام نظر آب منطقه ای به شماره ۵۱۱۵/۱۰۰/۱۴۰۲و تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ الزامی است. 

۵-طرح  ساماندهی، هدایت وجمع آوری آبهای سطحی تهیه و پس از تایید توسط شرکت آب منطقه ای، در طرح اعمال شود.

۶-به تصریح نماینده وزارت نیرو، هرگونه تامین آب برای استقرار جمعیت در اراضی الحاقی، صرفاً از طریق مدیریت مصرف منابع کنونی آب شرب شهر امکان پذیر خواهد بود.

۷-تامین دسترسی به اراضی ازمحورکرمانشاه- ماهیدشت بارعایت مکاتبه شماره ۲۷۸۲۶/۷۱مورخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ اداره کل راهداری امکان‌پذیر است. تبعا تامین دسترسی های بیشتربه اراضی ازمحورهای واقع درمجاورت اراضی مستلزم اخذ استعلام جدید است.

۸-مطالعات عارضه سنجی ترافیکی تهیه و توسط شورای هماهنگی ترافیک استان مورد تایید قرار گیرد. ضمنا در طراحی شبکه معابر، رعایت آیین نامه طراحی معابر شهری الزامی است.

۹-حریم اختصاصی و ایمنی خط لوله نفت واقع در شرق اراضی و ضوابط مربوطه مطابق مفاد نامه شماره ۶۵۲۱۲-۱۴۰۱ مورخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران رعایت شود. همچنین حریم خطرزایی خط لوله مذکور و ضوابط لازم الرعایه در این حریم از سازمان پدافند غیرعامل اخذ و طرح اعمال شود.

۱۰-حرایم خطوط انتقال برق براساس مکاتبه شماره ۱۵۶۴۷/۱۴۰۰ مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ شرکت برق منطقه‌ای دراسناد طرح رعایت شود.

۱۱-بررعایت ضوابط ساخت و ساز در حریم گسل (احتمالی) براساس اعلام نظرمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید می‌شود.

۱۲-بررعایت مصوبات مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ شورای‌عالی در خصوص ضوابط نما (اعلام مصوبه شماره ۳۰۰/۲۶۴۳۰مورخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ و ضوابط مسکن حمایتی (اعلام مصوبه شماره ۳۰۰/۲۶۴۲۷ مورخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید می‌شود.

۱۳-هم پیوندی با طرح جامع در دست تهیه شهر کرمانشاه، همچنین رعایت معماری بومی و متناسب با اقلیم و توپوگرافی اراضی با تاکید بر حفظ مناظر طبیعی موجود و کمترین مداخله و تغییر دراین مناظر الزامی است.

۱۴-بر عدم تداخل اراضی با مناطق چهارگانه محیط زیست تاکید می‌شود.

۱۵-ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت موارد حقوقی و مالکیتی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان است، ضروری است استعلامات لازم از دستگاه‌های ذیربط استانی نظیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان، وزارت صمت و ... تکمیل و به روز رسانی شده و نتایج حاصله در طرح لحاظ شود.  

در پایان آمده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح ها، نقشه اصلاح شده محدوده بر اساس مفاد این مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورایعالی شود.