شناسهٔ خبر: 174082 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مکاتبه با استاندار کرمانشاه ابلاغ شد؛

موافقت مشروط با الحاق اراضی پشته کش به محدوده شهر کرمانشاه برای تولید مسکن

ببینید | برگزاری پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 1403 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار کرمانشاه مصوبه شورا را درخصوص الحاق اراضی پشته کش به محدوده شهر کرمانشاه برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با صحرایی استاندار کرمانشاه  مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر کرمانشاه برای الحاق اراضی پشته کش واقع در جنوب شرقی و متصل به شهر به محدوده شهر کرمانشاه برای تولید مسکن ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه، شورای عالی شهرسازی و معماری، مشروط با این الحاق موافقت کرده است.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه مورخ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ مصوبه جلسه مورخ  ۲۱ تیر ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمانشاه در خصوص موضوع « الحاق اراضی به مساحت ۱۷۱ هکتار (موسوم به اراضی پشته کش ، واقع در جنوب شرقی و متصل به شهر) به محدوده شهر کرمانشاه  جهت تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن » را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و با عنایت به این که بنا به اذعان مراجع استانی، بخشی از ظرفیت‌های ایجاد شده در سند میانکار (مصوب اول اردیبهشت ۱۴۰۰ شورای‌عالی) جهت سکونت و همچنین جهت تامین زمین برای قانون جهش تولید مسکن به علت عدم حصول توافق لازم با مالکین خصوصی و یا ضرورت حفاظت از اراضی تاکنون منتهی به نتیجه نشده است و همچنین با توجه به:

•ارائه مستندات لازم در زمینه در دست انجام بودن فرآیند انتقال اسناد مالکیت اراضی به نام سازمان ملی زمین و مسکن (مصوبه شماره ۸۲۲۶/۰۲/ه به تاریخ ابلاغ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ سازمان ملی زمین و مسکن)

•اخذ مصوبه کمیسیون مورخ ۵/۲/۱۴۰۲ تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها

با الحاق اراضی مورد نظر مشروط به رعایت موارد زیر موافقت کرد:

•تکمیل مطالعات تعیین نوعیت خاک برای کل اراضی و ممنوعیت بارگذاری بر روی اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی مطابق تبصره ۲ ذیل ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن و حتی‌الامکان ( در صورت محصور نبودن در اراضی الحاقی ) حذف آن از شمول الحاق همچنین اخذ مجوز تغییر کاربری برای اراضی مورد تایید کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ (چنانچه اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی محصور در اراضی الحاقی بوده و امکان حذف آنها از شمول الحاق وجود نداشته باشد، اراضی مذکور به فضای سبز اختصاص یابد)

•بررسی دقیق احراز شرط سکونت متقاضیان صرفا در شهر کرمانشاه به منظور رعایت سیاست‌های آمایشی و جهت جلوگیری از جذب جمعیت از نقاط سکونتی پیرامونی به ویژه روستاهای مرزی با توجه به پیامدهای نامطلوب آن خصوصا از منظر پدافند غیرعامل

•انتزاع آن بخش از اراضی الحاق شده به محدوده در سند میانکار که مطابق نقشه ضمیمه، به دلایل مختلف اعم از عدم توافق با مالکین خصوصی و یا ضرورت حفاظت و یا توپوگرافی و ... قابل بارگذاری مسکونی نبوده اند، حتی الامکان به میزان اراضی الحاقی (موقعیت شماره ۱: اراضی شرقی پادگان توحید- بدلیل عدم طی شدن فرایند توافق مربوطه؛ موقعیت شماره ۲: اراضی واقع در غرب شهرک  معراج بدلیل مالکیت خصوصی و عدم توافق لازم؛ موقعیت شماره ۳: اراضی واقع در شمال شرق  اراضی موسوم به ۳۳۰ هکتاری- به دلیل مالکیت خصوصی و عدم توافق لازم؛ موقعیت شماره ۴: اراضی واقع در جنوب شرقی اراضی ۳۳۰ هکتاری- به علت مجاورت با اراضی متعلق به دوران پارینه سنگی و لزوم حفاظت از این اراضی)

ضمنا درصورت تحقق شروط فوق، مقرر شدطرح تفصیلی اراضی مطابق با الگوی تراکم غالب شهر(۱۸۰ درصد و سه طبقه)، با واحد پذیری۵۰ واحد در هکتاروبا تامین سطوح وسرانه های کاربری‌های خدماتی درهمه مقیاس ها(محله تا شهر) مطابق مصوبه شورای‌عالی در زمینه «تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها»، در چارچوب زیر به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد :

۱-با عنایت به همجواری اراضی مذکوردرغرب با اراضی پادگان شهید سروران وبا توجه به دردست انجام بودن انتقال پادگان مذکوردرقالب قانون انتقال پادگانها، ضروریست طرح جامع وتفصیلی اراضی مذکورازمنظرسطوح وسرانه ها، معابرورعایت اصول و مبانی فنی وشهرسازی بصورت یکپارچه با طرح جامع اراضی پادگان فوق الذکرتهیه شود.ضمنا نظربه موقعیت مناسب اراضی پادگان درشهر کرمانشاه، ضمن تاکید برضرورت تخصیص بخشی ازاراضی پادگان به خدمات درمقیاس شهری وفراشهری در اولویت نخست، مقررشد بخشی ازاین اراضی که درسهم دولت (وزارت راه وشهرسازی) می باشد، به طرح مولدسازی اختصاص یابد.

۲- مطالعات عارضه سنجی ترافیکی تهیه و مورد تایید شورای هماهنگی ترافیک استان قرار گیرد. 

۳- مطابق نامه شماره ۶۹۷۳۶/۷۱ مورخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ راهداری، حریم جاده عبوری کرمانشاه – پشته کش رعایت وضمن پیش بینی دسترسی به اراضی از معابر داخل محدوده، از ایجاد هرگونه  دسترسی جداگانه به کمربندی پرهیزشود. ضمنا پیش بینی تقاطع غیرهمسطح نسبت به آزادراه برای تامین ورودی شهر کرمانشاه از طریق اراضی مورد نظر، مستلزم مطالعات مربوطه در طرح جامع و اخذ تایید از راهداری است.

۴- حریم و بستر مسیل فصلی بر اساس مکاتبه شماره ۴۱۵۵۸/۱۰۰/۱۴۰۱مورخ 23 بهمن 1401 شرکت آب منطقه ای استان رعایت شود و ضابطه ۷۸۲ در این رابطه مد نظر قرار گیرد.

۵-  طرح ساماندهی، هدایت وجمع آوری آب های سطحی تهیه شده و مورد تایید مراجع ذیربط قرار گرفته و در طرح اعمال شود.

۶- به تصریح نماینده محترم وزارت نیرو، هرگونه تامین آب برای استقرار جمعیت در اراضی الحاقی، صرفاً از طریق مدیریت مصرف منابع کنونی آب شرب شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

۷- حریم ایمنی خطوط انتقال برق بر اساس مکاتبه  شماره ۳۱۰۷۵/۱۲/۱۴۰۱ مورخ 11 بهمن 1401 شرکت برق منطقه ای رعایت شود.

۸- با توجه به هزینه بالای آماده سازی و تاثیر نامطلوب درصد شیب بالا بر روی شبکه معابر، از بارگذاری بر روی اراضی با شیب بالای ۱۵ درصد پرهیز شده و اراضی مذکور صرفا به فضای سبز تخصیص یابد.

۹- نظر به اهمیت توجه به کیفیت مناسب ساخت و سازها در مسکن حمایتی، الگوی مسکن بومی با عنایت به اقلیم شهر کرمانشاه و سابقه میراثی و تاریخی این شهر رعایت شود.

۱۰- ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت موارد حقوقی و مالکیتی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان است، ضروری است استعلامات لازم از دستگاه های ذیربط استانی نظیر اداره کل منطقه ای وزارت دفاع، شرکت شهرک های صنعتی استان، وزارت صمت و ... تکمیل و به روز رسانی شده و نتایج حاصله در طرح لحاظ شود.

در پایان مصوبه آمده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح ها، نقشه اصلاح شده محدوده بر اساس مفاد این مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شود.