شناسهٔ خبر: 174149 - سرویس استان‌ها

با حضور استاندار ایلام صورت گرفت

بهره برداری موقت از تونل کبیرکوه

بهره برداری موقت از تونل کبیرکوه0.JPG تونل بزرگ کبیرکوه برای عبور زائرین استانهای مرکزی کشور به سمت مرز بین المللی مهران به صورت موقت زیر بار ترافیک قرارگرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی استان ایلام، فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان دربازدید حسن بهرام نیا استاندار ایلام از تونل کبیرکوه گفت: تونل اصلی کبیرکوه به طول ۴۷۵۰ متر بزرگترین تونل جاده ای حال حاضر کشور است که با احتساب ۶ رشته تونل دیگر در این مسیر در مجموع ۷ کیلومتر تونل در مسیر دره شهر به آبدانان احداث شده که عملیات لاینینگ و زیرسازی و لایه اول آسفالت و نصب قطعات سیستمهای روشنایی و ...نیز به پایان رسیده  است.  در مجموع می توان گفت تونل کبیر کوه نزدیک به ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و ۳ کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) به انجام رسیده و از سمت شهرستان دره شهر نیز ۵ و نیم کیلومتر راه سازی شامل ۶ رشته تونل به طول ۲۲۵۰ متر که بیشتر آنها به صورت سه خطه به خاطر ایجاد مسیر سبقت آزاد احداث شده اند، تکمیل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح بسیار بیشتر از پیشرفت قراردادی و ریالی آن است چرا که در حال حاضر کارکرد پیمانکاران بیش از  ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان است.

دوستی با اشاره به اینکه در تونل اصلی کبیرکوه و تونل‌های منتهی به آن لاینینگ( پوشش بتونی دیوار و سقف)  به صورت کامل و یکپارچه  انجام و عایق بندی و کانال انتقال آب به صورت استاندارد به انجام رسیده و تمامی استانداردهای احداث تونل در آن رعایت شده است، افزود: در تونل  اصلی هر ۵۰۰ متر در طرفین پارکینگ طراحی شده تا در صورت مشکل وسایل نقلیه و ماموریت‌های اورژانسی و امدادی تردد در تونل متوقف نشود.

مدیرکل راه و شهرسازی با تاکید بر ضروری بودن نصب سیستم تهویه برای تونل کبیر کوه افزود: به لحاظ عملیات عمرانی کار تونل کبیرکوه رو به پایان است و امکان تردد از این تونل فراهم شده و امروز با حضور استاندار ایلام اجازه تردد وسایل نقلیه برای هدایت ترافیک زائرین اربعین که از استانهای مرکزی از طریق استان لرستان و شهر پل دختر قصد عزیمت به سمت مرز بین المللی مهران از طریق مسیر آبدانان- دهلران- مهران را دارند، داده شد.

فرشاد خاطر نشان کرد: با تأمین اعتبار قطعا نسبت به خرید و نصب سیستم‌های تهویه اقدام خواهد شد و افتتاح و بهره برداری نهایی از تونل کبیر کوه بعد از نصب سیستم‌های تهویه خواهد بود.

وی از مسافرین و زائرین عزیز خواست هنگام تردد از تونل کبیرکوه تمامی نکات ایمنی رانندگی را رعایت کرده و با سرعت استاندارد و پرهیز از گرفتن سبقت در تونل و مسیرهای ورودی و خروجی عبور کنند.

 مدیرکل راه و شهرسازی تأکید کرد: با توجه به تردد زیاد در تونل کبیرکوه عبور موتورسیکلت و دوچرخه و همچنین اشخاص پیاده جهت حفظ ایمنی ممنوع است.