شناسهٔ خبر: 174158 - سرویس مسکن و شهرسازی

در برنامه میز اقتصاد مطرح شد؛

خانه‌های زیر ۲۰۰ متر در تهران و ۱۵۰ متر در سایر مناطق شهری و روستایی مشمول مالیات نمی‌شود

سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در برنامه میز اقتصاد به تشریح اقدامات دولت سیزدهم در سامانه بازار املاک و اسکان پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدجواد سادات فریزنی مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد توسعه اقتصادی دانش بنیان عمران و ساختمان در برنامه میز اقتصاد به تشریح برخی از برنامه‌های این وزارتخانه با موضوع تکمیل و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان پرداخت.

سادات گفت: سامانه املاک و اسکان به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاستگذاری بازار مسکن است و با پیگیری‌های مجلس، وزارت راه و شهرسازی، نهادها و دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شده و تکمیل اطلاعات سامانه در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه بهترین کارکرد سامانه املاک و اسکان اثرگذاری برای شناسایی خانه‌های خالی است، توضیح داد: اطلاعات ۷۵ میلیون نفر تاکنون در سامانه املاک و اسکان بارگذاری شده است که از این ۷۵ میلیون نفر، ۱۱ میلیون و۸۰۰ هزار نفر خانوار به سامانه مراجعه کرده و اطلاعات مکانی خود را تایید کردند.

سادات توضیح داد: بر اساس اطلاعات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با استفاده از این سامانه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن خرید یا اجاره عرضه شده است و این حجم از شناسایی‌ها نشان می‌دهد که تکمیل و راه‌اندازی این سامانه کارکرد مناسبی داشته است.

به گفته این مقام مسئول، در دولت سیزدهم قانون ساماندهی بازار زمین و اجاره به تصویب رسید و ابلاغ شد که در این قانون ضمانت‌های اجرایی برای دستگاه‌های مختلف برای اتصال به سامانه املاک و اسکان در نظر گرفته شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نیاز است تا تمامی دستگاه‌ها از جمله سامانه ثنا به سامانه املاک و اسکان متصل شوند، زیرا حرکت دولت به سمت الکترونیکی شدن بوده و با این کار عملاً ارائه خدمات برای تمامی مردم در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد. به عنوان نمونه گذرنامه و گواهینامه از طریق اطلاعات سامانه املاک و اسکان قابل ارائه به این دسته از متقاضیان در مدت زمان کوتاه است.

سادات با اشاره به این مطلب که ۱۲۰ هزار خانه خالی تاکنون شناسایی شده است، از تشکیل ۱۱۰۰ پرونده در این باره خبر داد و گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان تاکنون در بخش خانه‌های خالی اخذ شده است. امیدواریم دولت چهاردهم نیز در این زمینه اهتمام کافی داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد تا به زودی وزارت نیرو به سامانه ملی املاک و اسکان متصل شود.

مشاور شهرسازی با تاکید به بر اینکه زیرساخت‌های سامانه ملی املاک و اسکان مناسب است، گفت: در حال حاضر خودنویس نیز به سامانه ملی املاک و اسکان متصل شده است و ۷۵۰ هزار موجر و مستاجر قرارداد خود را در سامانه ثبت کرده‌اند. همچنین بیش از ۲۷ هزار مشاور املاک از این سامانه استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: هم اکنون دو سکو به سامانه ملی املاک و اسکان متصل شده‌اند. بر همین اساس آگهی‌هایی که در سامانه ثبت نشوند در آینده با الزامی شدن آگهی‌ها در سامانه مشمول جریمه خواهند بود.

یاسر دستمالچیان دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات نیز با حضور در این برنامه ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: یکی از کارکردهای سامانه املاک و اسکان تخصیص منابع بانکی به پروژه‌های مختلف است. هم اکنون با ثبت ۵۰ درصد اطلاعات ملکی مردم در سامانه، سیاستگذار قادر به اخذ تصمیمات درست بر اساس واقعیات شده است.

دستمالچیان ادامه داد: سیاستگذار باید همانگونه که در تولید مسکن نقش دارد در توزیع آن نیز حضور داشته باشد و هدف از ابلاغ این قانون دستیابی به این سطح است.

وی با تاکید بر اینکه مسکن کالای سرمایه‌ای نیست از عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی با اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد و گفت: هدف از تدوین و ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیست، بلکه تشویق مردم به عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن برای ساماندهی این بازار است.

به گفته وی، طبق تبصره ۱۱ ماده ۵۳ ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره خانه‌های ۱۵۰ متر در تهران و ۲۰۰ متر زیربنا  در سایر شهرها از مالیات معاف هستند. همچنین ثبت این اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان برای تمامی مردم ضروری است.