شناسهٔ خبر: 174202 - سرویس بنادر و دریانوردی

برگزاری نشست هم افزایی توسعه حمل ریلی با صاحبان کالا و شرکت های فعال تجاری در بندر امیرآباد

نشست نشست هم افزایی توسعه حمل ریلی با صاحبان کالا و شرکت های فعال تجاری در بندر امیرآباد با حضور مدیران کل بندر امیرآباد، راه آهن شمال و نمایندگان گمرک، کشتیرانی و اپراتور تخلیه و بارگیری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از  روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، محمد علی موسی پور گرجی مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در نشست هم افزایی توسعه حمل ریلی در قالب کارگروه فرعی ریلی که با حضور مدیران و نمایندگان راه آهن، گمرک، کشتیرانی و صاحبان کالا برگزار شد با اشاره به سهم حمل ریلی کالا در این بندر گفت: با توجه به اتصال بندر امیرآباد به شبکه ریل سراسری و بهره مندی از شقوق مختلف حمل و نقل چند وجهی به عنوان اولین بندر متصل به ریل در شمال کشور باید سهم قابل ملاحظه ای از کالا ها از طریق ریلی جابه‌جا شود که این مهم محقق نشده است، لذا در صدد هستیم با تکمیل و توسعه زیر ساخت ها نظیر اسکله رو – رو، تعمیر اساسی خطوط ریلی داخل بندر و ایجاد رمپ ریلی، انتخاب اپراتور ریلی، رفع چالش ها و موانع فرا روی صاحبان کالا، توسعه ترانزیت و فعال سازی و نقش آفرینی در کریدور شمال – جنوب  به این هدف دست یابیم.

رحمان معصومی مدیر کل راه آهن شمال نیز ضمن معرفی پتانسیل های راه آهن شمال گفت: راه آهن شمال با دارا بودن ۳۳۰ کیلومتر خطوط تحت پوشش در بین ۲۱ منطقه راه آهن کشور، منطقه ای خاص و منحصر به فرد محسوب می شود و ظرفیت انتقال و جابه‌جایی حداقل ۳ میلیون تن کالا را داراست ولیکن سهم ۳ درصدی و ۲۵۰ هزار تنی حمل بار در سال گذشته بسیار ناچیز است و با توجه به توسعه زیر ساخت ها اصلا برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران توجیه پذیر نیست و امیدواریم با حمایت همه دستگاه های ذی ربط و همیت تجار و صاحبان کالا این سهم ارتقا یابد.

مدیر کل راه آهن در ادامه بیان کرد: اصلاح فرایند، تسهیل گری، اعمال بسته های تشویقی و تخفیفات حمل ریلی در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی قرار دارد و آمادگی همه جانبه در خصوص حمل بار از مبدا بندر امیرآباد به اقصی نقاط کشور فراهم است.

بیان چالش ها و مشکلات  صاحبان کالا از قبیل عدم برنامه ریزی دقیق در اعزام واگن به بندر و خروج آنها، مشکلات  باسکول ریلی و تناژ حین بارگیری که به علت عدم وجود واگن توزین دار زمانبر بوده و همچنین رعایت استاندارد خط سیر، هزینه های مترتب بر تخلیه و بارگیری کالا به علت استفاده از تجهیزات مازاد و فاصله انبار با ریل، مدت زمان طولانی ارسال محموله از بندر به مقصد و بالعکس از موارد مهمی بود که توسط نمایندگان صاحب کالا در این جلسه مطرح و از سوی مدیران کل بنادر و دریانوردی امیرآباد و راه آهن شمال به آنها پاسخ داده شد.

موسی پور گرجی در پایان، برگزاری اینگونه جلسات را بسیار مهم و راهبردی توصیف کرد و افزود: حضور صاحبان کالا به عنوان ذی‌نفعان اصلی بندر و بیان چالش ها و مشکلات در جلسات سبب می شود راهکارهای مناسب جهت رفع موانع مطرح و به‌کارگیری شود و برگزاری این نشست ها می تواند به همه دستگاه های اجرایی در دستیابی به اهداف شان در راستای وظایف سازمانی کمک کند.

توسعه حمل ریلی
توسعه حمل ریلی
توسعه حمل ریلی