شناسهٔ خبر: 174293 - سرویس استان‌ها

مالکان سیستانی و بلوچستانی نسبت به خوداظهاری ملک در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند

مهندس مهدیار.jpg معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از تمام مالکان و مستاجران درخواست کرد که نسبت به خوداظهاری ملک خویش در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، ابوالفضل مهدیار هدف از راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی را کاهش تورم نرخ مسکن، حمایت از مستاجران و جلوگیری از دلالی در زمینه املاک دانست و افزود: مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تمام سرپرستان خانوار، مالکان و مستاجران، باید املاک تحت تملک خود را در سامانه ثبت املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ثبت کنند.
 
وی تاکید کرد: در صورتی که فرد خوداظهاری نکند، بر اساس بند پنج تبصره هشت ماده ۱۶۹، مشمول مالیات خواهد بود و چنانچه نسبت به این مساله و اعلام خالی بودن ملک مورد نظر اعتراض داشته باشد و بیش از ۲ مرتبه برای او پیامک اخطار ارسال شده و نیز در ثبت ملک در سامانه کوتاهی کرده باشد، اعتراض وی وارد نیست و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.
 
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: همچنین درصورتی که فرد مالک نسبت به مالکیت ملک مورد نظر اعتراض داشته باشد و آن ملک در زمان محاسبه مالیات در مالکیت او نبوده باشد، باید نسبت به دریافت گواهی تاریخچه عدم مالکیت در آن مقطع از طریق سازمان ثبت و همچنین تکمیل اقرار نامه دادرسی اقدام کند.
 
مهدیار تصریح کرد: شهروندان توجه داشته باشند برای اینکه در سنوات آتی نیز مشمول مالیات نشوند باید حتماً املاک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین تکلیف کرده و نسبت به خود اظهاری ملک خود اقدام کنند.