شناسهٔ خبر: 174377 - سرویس جاده‌ای

خروج یک میلیون و ۳۸۷ هزار زائر از مرزهای اربعینی کشور

زائران تعداد زائرانی که از آغاز سفرهای اربعین حسینی تا پایان روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه، از مرزهای اربعینی وارد کشور عراق شده‌اند به یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۵۳۱ زائر رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بر اساس وضعیت تردد زائران در مرزهای شش‌گانه ایرانی، از آغاز سفرهای اربعین حسینی تا پایان روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه، یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۵۳۱ زائر از مرزهای اربعینی وارد کشور عراق شده و ۳۳۷ هزار و ۳۰۲ زائر نیز در سفرهای بازگشت، وارد مرزهای کشورمان شده‌اند و از مجموع زائرانی که تا پایان روز پنجشنبه از مرزهای اربعینی وارد کشور عراق شده‌اند، ۹۴ درصد زائران ایرانی و ۶ درصد زائران غیرایرانی بوده‌اند.

بر اساس این گزارش پایانه مرزی مهران با انتقال ۵۳ درصد زائران ایرانی همچنان انتخاب نخست مردم برای خروج از کشور است و پس از آن مرزهای شلمچه با ۲۵ درصد، خسروی با ۱۳ درصد، چذابه با ۷ درصد، تمرچین و باشماق هر کدام با یک درصد مرزهای مبادی سفر هستند.

این گزارش حاکی است مرز شلمچه با سهم ۳۲ درصدی اولویت نخست زائران غیرایرانی برای ورود به کشور عراق است و مرزهای مهران با ۲۹ درصد، باشماق با ۱۴ درصد، تمرچین با ۱۳ درصد، چذابه با ۸ درصد و خسروی نیز با ۴ درصد دیگر مرزهای منتخب زائران غیرایرانی برای خروج از کشورمان بوده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: تا پایان روز گذشته ۳۳۷ هزار و ۳۰۲ زائر ایرانی و غیرایرانی در مسیر بازگشت از مرزهای شش‌گانه اربعینی وارد کشورمان شده‌اند که از این تعداد ۸۶ درصد زائران ایرانی و ۱۴ درصد نیز غیرایرانی بوده‌اند.

بر مبنای این گزارش ۴۹ درصد زائران ایرانی مرز مهران را برای بازگشت به کشور انتخاب کرده‌اند و مرزهای شلمچه با ۲۸ درصد، چذابه با ۹ درصد، خسروی با ۶ درصد، باشماق و تمرچین هر کدام با ۴ درصد پذیرای زائران برای ورود به کشور بوده‌اند.

زائران غیرایرانی نیز در مسیرهای بازگشت از کشور عراق به ترتیب مرزهای شلمچه، باشماق، تمرچین، مهران، چذابه و خسروی را برای ورود به خاک ایران برگزیده‌اند.

شایان ذکر است از ابتدای اجرای طرح اربعین از روز ۱۶ مرداد تا روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه، تقاضای زائران برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیرهای رفت به سمت مرزهای اربعینی ۲۰ درصد بوده و با استفاده از ۱۶ هزار و ۳۹۵ سفر، ۳۵۶ هزار و ۹۷۰ زائر جابه‌جا شده‌اند.

گفتنی است، استان‌های تهران، اصفهان، فارس و قم بیشترین سهم را ااز عزام زائران در بین استان‌های کشور داشته‌اند.