شناسهٔ خبر: 174457 - سرویس استان‌ها

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی:

سامانه خودنویس ۲۴ ساعته و سهل الوصول است

حضور دربرنامه تلویزیونی معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: مزایای استفاده سامانه خودنویس سهل الوصول بودن، جلوگیری از سوداگری، رایگان، برخط و ۲۴ ساعته بودن است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان مرکزی)، مجید تاجی معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در برنامه زنده تلویزیونی پرسش شبکه آفتاب استان مرکزی با موضوع باز آفرینی شهری و سامانه‌های خود نویس و املاک و مستغلات حضور یافت.

وی در این برنامه گفت: جلسات بازآفرینی شهری به صورت استانی به ریاست استاندار و دبیری اداره کل راه و شهرسازی و در سطح شهرستان به ریاست فرماندار آن شهرستان و دبیری شهردار برگزار می‌شود که در آنجا موضوعات مهم، اهداف، پروژه‌ها و عملکرد بررسی و جهت تصویب اعلام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به اینکه در استان ۲۶ جلسه و در شهرستان‌ها بیش از ۳۰ جلسه بازآفرینی شهری برگزار شده است، ادامه داد: در شهر اراک و ساوه، محلات هدف شناسایی شدند و این محلات در اراک کوی سجادیه، علی بن ابیطالب و چشمه موشک هستند که در کوی سجادیه واحدهای واجد شرایط جهت بازآفرینی معرفی شدند.

وی ادامه داد: در برخی محله‌ها فقط به صورت فرهنگی تسهیل گری صورت می‌گیرد اما در مکان‌های دیگر مجبور به مداخله و نوسازی هستیم که واحدهای فاقد ارزش جمع آوری و یکپارچه می‌شوند و در مقابل یک واحد نوسازی با تخفیف ۴۰ درصد ارایه می‌شود.

تاجی بیان کرد: یکی از خدمات وزارت راه و شهرسازی در قالب طرح‌های الکترونیک در حوزه املاک و مسکن، سامانه خودنویس است که قراردادهای اجاره بها و خرید و فروش توسط مالکان و موجرها درآن ثبت می‌شود و سپس کد رهگیری دریافت می‌کنند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی مزایای این سامانه را سهل الوصول بودن، جلوگیری از سوداگری، رایگان و برخط و ۲۴ ساعته بودن عنوان کرد و افزود: از ابتدای این طرح تا کنون در کشور ۸۰۰ هزار قرارداد و در استان بالغ بر ۲۰ هزار قرارداد ثبت شده است که توانستند کد رهگیری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه از ۳ ماه گذشته تاکنون این طرح انجام شده است ادامه داد: مالک و موجر در صورتی که با هم توافق دارند با ورود به سامانه و اعتبار سنجی، پس از تکمیل فیلدها کد رهگیری دریافت می‌کنند و نسخه چاپی آن را دریافت می‌کند در این صورت هزینه خود به خود محاسبه و از سوداگری جلوگیری می‌شود.

تاجی در ادامه با بیان اینکه سامانه املاک و مستغلات در راستای رصد بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات، خرید و فروش، رهن و اجاره هر معامله انجام می‌شود افزود: کلیه مالکین و موجرین مکلف‌اند در این سامانه ثبت نام کنند و پیش نیاز سامانه خودنویس است.

وی در ادامه در خصوص سامانه املاک و اسکان گفت: سرپرستان هر خانوار در آن وارد می‌شوند و ثبت نام می‌کنند که مشوقی برای ورود خانه‌های خالی به بخش بازار اجاره است و به شناسایی خانه‌های خالی کمک می‌شود.