شناسهٔ خبر: 17461 - سرویس وزارتی

با حضور رؤسای جمهور دو کشور در کاخ الیزه صورت گرفت؛

امضاء ۲۰ سند همکاری بین ایران و فرانسه/ حمل و نقل هوایی و ریلی در صدر توافقات/ توافق خرید ۱۱۸ هواپیما/ توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP

سومین روز سفر وزیر راه و شهرسازی به ایتالیا و فرانسه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه با امضای ۲۰ سند همکاری، راه را برای تحرکی چشمگیر در روابط سیاسی، اقتصادی ،فرهنگی و علمی، تهران – پاریس در دوره پسابرجام گشودند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این اسناد که عملا افق و نقشه راه همکاری های همه جانبه و مشترک دو کشور را ترسیم می کند ، عصر پنجشنبه به وقت محلی در کاخ الیزه، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و "فرانسوا اولاند" روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه امضا شد.

`پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: سند "نقشه راه تقویت روابط دوجانبه ایران و فرانسه" به عنوان نخستین سند به امضای وزیران خارجه ایران و فرانسه رسید، یادداشت تفاهم همکاری‌های مالی میان دو کشور را وزیران اقتصاد و یادداشت تفاهم در حوزه صنعتی و اقتصادی را وزیران صنعت ایران و فرانسه امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات را وزیران ارتباطات دو کشور و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه محیط زیست و آب و هوا نیز توسط رییس سازمان محیط زیست ایران و وزیر خارجه فرانسه امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه گردشگری به امضای وزیر خارجه فرانسه و رییس سازمان گردشگری رسید و سند همکاری در زمینه بهداشت و دارو را نیز وزیران بهداشت دو کشور امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تحقیقات کشاورزی را وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی، مواد غذایی و جنگلداری فرانسه امضا کردند.

 سند همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات نیز به امضای وزارتخانه های علوم و تحقیقات دو کشور رسید.

یادداشت تفاهم همکاری‌ در بخش حمل و نقل توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر محیط زیست و توسعه پایدار فرانسه امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری و پژوهش بین سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران و موزه لوور امضا شد.

 توافق در زمینه حمل و نقل هوایی به امضای رییس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل ایرباس رسید.

توافق برای خرید ۱۱۸ هواپیمای مسافربری تجاری را رییس هیات مدیره و مدیرعامل ایران ایر و مدیرعامل ایرباس امضا کردند.

توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP بین رییس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی (ره) با رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ADP  امضا شد.

توافق بین شرکت ونسی و وزارت راه و شهرسازی برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به امضای مدیرعامل شرکت ونسی و رییس فرودگاه های ایران و رییس سازمان هواپیمایی کشور رسید.

توافق دریایی برای همکاری در زمینه‌ راه و پایانه‌های خطوط کشتیرانی را مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رییس CMA و CGM امضا کردند.

یادداشت تفاهم همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت سانوفی به امضای معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیر عامل شرکت سانوفی رسید.

توافق بین کمپانی ملی نفت ایران و کمپانی توتال توسط مدیرکل شرکت ملی نفت ایران و رییس استحصال توتال امضا شد.

 یادداشت تفاهم در زمینه آب تهران توسط معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و مدیر کل سوئز امضا شد.

توافق کشاورزی بین کایکو  و گلدن گروپ در زمینه پروژه گلخانه‌ای برای تولید ۹ هزار تن گوجه‌ فرنگی در سال با استفاده از فناوری بالا و صرفه‌جویی در آب و انرژی به امضای مدیر تولید گروه کایکو و مدیر گلدون گروپ رسید.