شناسهٔ خبر: 17463 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در فرانسه خبر داد:

تجهیز ناوگان هوایی هما با ۱۱۸ فروند ایرباس/ ۸ فروند در سال ۲۰۱۶ به ایران‌ایر ملحق می‌شود/ تعهد ۸ ساله فرانسوی‌ها برای تحویل ۱۱۰ ایرباس‌ به هما/ توسعه فرودگاه‌های امام و مشهد

نشست وزیر راه و شهرسازی با مدیران شرکت ایرباس وزیر راه شهرسازی با اشاره به مذاکرات خوب و موفقیت آمیز با مدیران شرکت ایرباس گفت: طرف فرانسوی متعهد شد در سال جاری میلادی ۸ فروند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۱۰ فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: در سال جاری میلادی ۸ فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه می‌شود.

دکتر آخوندی افزود: با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال ۲۰۲۴ یعنی ۸ سال آینده ۱۱۰ فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی هما افزوده شود.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح انواع هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، ۴ مدل از انواع هواپیماهای ایرباس خریداری شده که با توجه به جدول زمان بندی تعیین شده به مرور به ناوگان ایران ایر اضافه می شوند.

دکتر آخوندی گفت: در مجموع ۱۱۸ فروند هواپیما شامل، ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۰، ۴۵ فروند ایرباس از سری ۳۳۰ و ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و همچنین ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ خریداری کردیم.

وزیر راه و شهرسازی توسعه فرودگاه‌های درجه دو و درجه سه ایران را یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه مناطق کمتر توسعه یافته ایران دانست و گفت: در هفته آینده قراردادی با کشور ایتالیا خواهیم داشت که به نظر من یکی از بهترین قراردادهایی است که در حوزه توسعه صنعت هوانوردی در سراسر پهنه ایران امضا می‌کنیم.

وی افزود: در کنار این موارد برای فرودگاه امام خمینی (ره) نیز یادداشت تفاهمی برای امضای قراردادی بسیار خوب داشته‌ایم و هدف ما این است که ظرفیت این فرودگاه را به ۴۵ میلیون مسافر افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره دیگر توافقات سفر فرانسه گفت: شهر فرودگاهی نیز با ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد باید به مرکز بین المللی مالی ایران تبدیل شود و یک منطقه ویژه تجاری نیز با ۲۵۰۰ هکتار مساحت داریم که قرار است مرکز حمل و نقل بین المللی ما باشد که در این زمینه نیز اتفاقات خوبی در این منطقه افتاد.

آخوندی ادامه داد: برای توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان نیز با طرف فرانسوی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که تبدیل به قرارداد عملیاتی می‌شود و این دو فرودگاه نیز به زودی توسعه خواهد یافت.

شایان ذکر است وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نخستین اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ از توافق اولیه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) برای خرید ۱۱۴ فروند هواپیما از ایرباس خبر داده بود و گفت: اولین قرارداد خرید هواپیما با اجرای برجام با شرکت تولیدکننده هواپیما ایرباس بود که بخشی از این هواپیماها در سال جاری وارد کشور می‌شود. وی با تاکید بر اینکه این ۱۱۴ هواپیما نو خواهند بود گفت: زمان تحویل و نوع این هواپیماها در زمان انعقاد قراردادها با شرکت ایرباس مشخص خواهد شد.