فرهاد پرورش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره جزئیات خرید هواپیماهای ایرباس گفت: با توجه به اینکه از گذشته مذاکرات خود را با تعدادی از کارخانجات سازنده هواپیما از جمله ایرباس انجام داده بودیم تا بعد از اجرای برجام و لغو تحریمها فرصت زیادی را برای مذاکرات از دست ندهیم و وارد مذاکرات نهایی برای خرید شویم که ایرباس نیز برای فروش هواپیما به ایران اظهار تمایل کرده بود.
وی ادامه داد: خوشبتخانه با اجرای برجام و سفری که دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان به فرانسه داشتند هماهنگیهای لازم در جهت انعقاد قرارداد برای خرید هواپیما در این سفر نیز صورت گرفته بود که خوشبختانه این موفقیت در این سفر حاصل شد و تفاهمنامه اولیه برای خرید هواپیماهای نو برای شرکت هواپیمایی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران(هما) از شرکت هواپیما ساز ایرباس به امضا رسید.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) گفت: هواپیماهایی که در قرارداد اولیه منظور شد در مجموع ۱۱۸فروند هواپیما ایرباس است که ۴۵ فروند هواپیما از خانواده ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱) هستند که این حق انتخاب با ایران است که چه تعداد از این ۴۵ فروند ۳۲۰ و چه تعداد نیز ایرباس ۳۲۱ باشد و تعیین آن با نظر تخصصی کارشناسان شرکت هواپیمایی هما و نیاز بازار مشخص خواهند شد.
پرورش افزود: هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱ بیشتر برای پروازهای داخلی و منطقهای است؛ البته تعدادی از این تایپ هواپیماها در حال حاضر در ناوگان شرکت هواپیمایی هما عملیاتی هستند.
وی افزود: همچنین ۴۵ فروند هواپیمای دیگر از نوع ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میانبرد و هواپیماهای میانبرد نزدیک به دور برد است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه ۱۶ فروند دیگر از نوع ایرباس ۳۵۰ است افزود: این تایپ از هواپیماهای دوربرد محسوب میشوند و بسیار جدید و مدرن هستند که در منطقه تنها یکی دو ایرلاین از این تایپ از هواپیماها استفاده میکنند.
پرورش افزود: ۱۲ فروند از این هواپیماها نیز از تایپ ایرباس ۳۸۰ برای مسیرهای قاره پیما و دوربرد هستند که البته این تعداد بسته به نیاز کشور قابل تغییر است. تحویل هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ طی ۴ تا ۵ سال آینده پیش بینی شده اما تحویل این ۱۲ فروند مشروط به فراهم شدن شرایط بازرگانی و توسعه زیرساختهای فرودگاهی کشور برای پذیرش هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ است چراکه این هواپیماها بسیار بزرگ و پهن پیکر هستند.
وی افزود: ارزش این ۱۱۸ فروند هواپیما رقمی بیش از ۱۰.۵ میلیارد دلار است که در طول چند سال باید به نسبت پرداخت شود که بخش اعظم آن از طریق فاینانس تامین میشود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی درباره زمان تحویل این هواپیما از سوی شرکت ایرباس به ایران گفت: تحویل فوری هواپیماهای نو سخت است و کمپانیهای سازنده از گذشته برای فروش هواپیما سفارشات لازم را دریافت کردند و در نوبت تحویل خود قرار میدهند.
پرورش افزود: طی مذاکرات صورت گرفته و وعده شرکت ایرباس قرار است بین ۵ تا ۸ فروند از این ۱۱۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۱ ماه مانده تا پایان سال میلادی) به ایران تحویل دهد.
وی تاکید کرد: به ترتیبی که این هواپیماها به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی اضافه میشود ناوگان قدیمی را از رده خارج خواهیم کرد و به تناسب هر سال به تدریج از سن ناوگان هوایی ایران کاسته می شود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا خلبانان مورد نیاز برای این تایپ از هواپیماهای مورد توافق با ایرباس در ایران وجود دارد؟ گفت: تعدادی از این هواپیماها در حال حاضر در شرکت هواپیمایی هما فعال است. تعداد خلبانان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به نسبت خود است ضمن اینکه خلبانان این شرکت هواپیمایی باتجربه هستند.
پرورش با اشاره به اینکه پشتیبانی، تعمیر و نگهداری این هواپیماها در قرارداد اولیه با ایرباس دیده شده است، گفت: خرید هواپیما شامل یک قرارداد اولیه و یک قرارداد خرید است که در این سفر قرارداد اولیه با ایرباس به امضا رسیده که هم برای ایران و هم برای شرکت هواپیما ساز ایرباس تعهدآور است.