شناسهٔ خبر: 17466 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ تشریح کرد:

جزئیات توافقات حمل‌و‌نقلی ایران با فرانسه و ایتالیا/ مسیر مذاکره با ایران برای تمامی ملت‌ها باز است/ بازیابی قدرت منطقه‌ای ایران با توسعه حوزه‌های هوایی، دریایی، ریلی

فرانسه وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با شبکه فرانس ۲۴ ایران را مرکز تعادل پایدار در منطقه دانست و گفت: ایران از طریق توسعه حوزه‌های هوایی، دریایی، ریلی و به ویژه توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) می‌تواند به نقش محوری خود در منطقه بازیابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در گفتگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ درباره توافق‌نامه‌های منعقد شده میان ایران و فرانسه به ویژه در بخش حمل و نقل و قراردادهای خرید هواپیمای ایرباس و مشکلات صنعت هوایی ایران گفت: ایران مرکز تعادل منطقه خاورمیانه است و برخی دیگر از قدرت‌های منطقه در این سال‌ها تلاش کردند که به طور غیرطبیعی این تعادل را جابجا کنند که این امر مشکلاتی را برای این کشورها، ایران و سایر ملت‌های منطقه به وجود آورد. اکنون عدم تعادل را در تمامی بخش‌های منطقه می‌توانید ببینید که از جنبه امنیتی، اقتصادی، گسترش گروه‌های تروریستی و موارد دیگر مشکلاتی را به وجود آورده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: معتقدم باید به زودی به این مرکز تعادل طبیعی منطقه برگردیم و مطمئنا بازخواهیم گشت. اگر مروری بر تاریخ ایران داشته باشید می‌بینید که این نقش محوری مقطعی نبوده و موقعیت ویژه ایران را در ارتباط با کشورهای همسایه می‌توانید دریابید و اغلب کشورهای همسایه برای رسیدن به خلیج فارس یا دریای عمان باید از کریدورهای ایران عبور می کردند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم این نقش محوری را دوباره احیا کنیم که این هدف می‌تواند از طریق توسعه حوزه‌های هوایی، دریایی، ریلی و دیگر شقوق حمل و نقل به دست بیاید. به عقیده من از طریق تفاهم‌نامه‌هایی که در حال انعقاد آن‌ها هستیم می‌توانیم به این نقش مهم ملت ایران نائل شویم. در نتیجه باید با تقویت «ایران‌ایر» و سایر شرکت‌های هواپیمایی ایران بتوانیم به راحتی با بسیاری از ایرلاین‌های منطقه رقابت کنیم زیرا در موثرترین و بهترین موقعیت این منطقه قرار داریم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس ۲۴ درباره طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) و ظرفیت این فرودگاه توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۹ میلیون مسافر است و برنامه ما این است که این ظرفیت را تا ۶۰ میلیون نفر افزایش دهیم. در مقطع کنونی با قراردادهایی که به امضا خواهیم رساند برنامه توسعه ما برای این فرودگاه رسیدن به ظرفیت سالانه ۴۵ میلیون مسافر است. در بخش شهر فرودگاهی که در پشت فرودگاه امام خمینی (ره) قرار دارد نیز یک منطقه ویژه تجاری با ۲۵۰۰ هکتار مساحت و یک منطقه آزاد تجاری به مساحت ۱۵۰۰ هکتار داریم. در نتیجه اکنون می‌توانیم به بازار رقابت برگردیم و با توسعه فرودگاه امام خمینی نقش ملی خود را در منطقه ایفا کنیم.

آخوندی درباره سایر قراردادهایی که در سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران در حوزه فعالیت وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید اظهار کرد: در ایتالیا قراردادی در حوزه ریلی برای قطار پر سرعت تهران _ قم _ اصفهان داشتیم و درباره برقراری قطار پرسرعت در برخی دیگر از مسیرهای ایران مذاکره کردیم. همچنین درباره ایستگاه‌های قطار در تهران مباحثی مطرح شد که این صحبت‌ها با طرف ایتالیایی و فرانسوی صورت گرفت.

وی افزود: البته صحبت‌هایی نیز با دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان داشتیم و فکر می‌کنم در آینده بسیار نزدیک تفاهم‌های بسیار سازنده‌ای با مردم و دولت آلمان داشته باشیم زیرا درباره پروژه‌های متعددی با آن‌ها به بحث نشسته‌ایم که باید آن‌ها را نهایی کنیم.

آخوندی با تاکید بر این‌که راه مذاکره با ایران را برای تمامی ملت‌ها باز گذاشته‌ایم اظهار کرد: امیدواریم سایر سازنده‌های هواپیما  نیز به سراغ ما بیایند. در آینده نزدیک قراردادهایی را با کمپانی ATR امضا خواهیم کرد و فکر می‌کنم سایر سازنده‌های هواپیما و حوزه‌های دیگر حمل ونقل به سراغ ما بیایند. قراردادی نیز با شرکت CMA داشتیم و مطمئنم سایر شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل دریایی به سراغ ما می‌آیند و قراردادهایی نیز با آن‌ها خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت حوزه ریلی در ایران تاکید کرد و افزود: در حوزه حمل و نقل ریلی به دنبال سیستم حمل و نقل مناسب هستیم و فرصت‌های بسیار زیادی در ایران وجود دارد به ویژه اینکه ما به دنبال گسترش قطارهای پرسرعت هستیم. به تازگی قراردادی با رئیس جمهور چین داشتیم و توافقاتی نیز میان دو کشور در مسیر ریلی تهران - مشهد که حدود هزار کیلومتر است به دست آمد که به اعتباری حدود دو میلیارد دلار نیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره رابطه تجاری میان دو کشور ایران و آمریکا در بخش حمل و نقل گفت: فکر نمی‌کنم مانعی بر سر راه مذاکره با شرکت‌های آمریکایی وجود داشته باشد و زمانی که به سراغ ما بیایند با آن‌ها مذاکراتی خواهیم داشت. نقش تحریم‌ها علیه ایران کم رنگ شده و مطمئنم مذاکرات مثمرثمری با تمامی ملت‌ها در دنیا بجز رژیم صهیونیستی خواهیم داشت./