شناسهٔ خبر: 174770 - سرویس وزارتی

دیدار صمیمی مهرداد بذرپاش با مدیران وزارت راه و شهرسازی

بذرپاش مهرداد بذرپاش در دیدار صمیمی با مدیران وزارت راه و شهرسازی موفقیت های بدست آمده در هر دو حوزه حمل‌ونقل و مسکن را حاصل تلاش های مجدانه و جهادی همکاران این وزارتخانه، ادارات کل استانی، شرکت ها و سازمان های تابعه دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز سه شنبه ۳۰ مرداد ماه مهرداد بذرپاش در نشست صمیمی با مدیران وزارت راه و شهرسازی از همت و تلاش معاونان، مدیران و کارکنان این وزارتخانه در طول ۲۱ ماه خدمت تشکر و قدردانی کرد و موفقیت های بدست آمده در هر دو حوزه حمل‌ونقل و مسکن را حاصل تلاش های مجدانه و جهادی همکاران این وزارتخانه، ادارات کل استانی، شرکت ها و سازمان های تابعه دانست.

وی یاد و خاطر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری شهید را گرامی داشت و به سرانجام رسیدن پروژه های بزرگ آزادراهی، ریلی، بندری، هوایی و نهضت ملی مسکن را حاصل پیگیری های مستمر شهید جمهور و برنامه های رستم قاسمی وزیر اسبق راه و شهرسازی دانست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به دستاوردهای حوزه مسکن و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار نقش پیشران پیشرفت کشور برای این وزارتخانه تعریف شد تا همه برای انجام ماموریت بزرگ نهضت ملی مسکن به این باور برسند. زیرا دولت نمی تواند در حوزه مسکن بی تفاوت باشد.

بذرپاش افزود: طبق گزارش رسمی مرکز آمار رشد مسکن از منفی۱۳ در سال ۹۹ به مثبت ۷.۱ در سال ۱۴۰۲ رسید. در این مسیر با توجه به اینکه مردم توان ساخت مسکن را نداشتند از توان بانک مسکن، تعریف بسته ۱۹ بندی مشوق های بافت فرسوده، ظرفیت سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و بنیاد مسکن به کار گرفته شد. به طوریکه علاوه بر شکسته شدن رکورد صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده، محرک های بخش مسکن تعریف و نتیجه آن شد که ۵۰ هزار هکتار مورد نیاز ساخت یک میلیون واحد مسکونی در حال واگذاری است.

تعداد ثبت قرارداد در سامانه خودنویس از ۸۲۰ هزار عبور کرد

وی سامانه خودنویس را جزو افتخارات تاریخ ایران برای مدیریت بازار زمین و مسکن خواند و گفت: بهره برداری از سامانه خودنویس رنسانس مدیریتی در کشور محسوب می شود به طوریکه با تغییر الگوهای مدیریت بازار، تابوهای قبل از آن به طور کامل شکسته شد. طبق گزارش واصله شب گذشته تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه خودنویس از مرز ۹۱۰۰ قرارداد گذشت که یک رکورد محسوب می شود و در مجموع تعداد ۸۲۰ هزار قرارداد از ابتدا در این سامانه ثبت شده است. همچنین تعداد قراردادهای خریدوفروش در این سامانه از ۱۰۰۰ قرارداد عبور کرد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تورم بخش مسکن در این دوره پس از ۸۸ ماه تک رقمی شد و امسال شاهد وصول ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات بر خانه های خالی بودیم که قانون آن مصوب سال ۵۵ بوده است.

بذرپاش خاطرنشان کرد: تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها مسیر بسیار سخت و دشواری را طی کرد تا به عنوان اولین قانون بازار مسکن، مسیر ورود مدیران به مدیریت بازار ملک را باز کند. همچنین احکام خوبی در بخش مسکن در برنامه هفتم توسعه مصوب شده است که یکی از آنها این است که ۳۰۰ هزار هکتار باید به پهنه‌های شهری کشور افزوده شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده نسبت به ۲۴۰ هزار مسکن مهری که به دولت سیزدهم رسیده بود نیز گفت: از این تعداد ۱۳۷ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم شد و الباقی نیز در حال تکمیل هستند. اگر صندوق ملی مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و بانک مسکن کمک نمی کردند. نمی توانستیم پروژه های مسکن مهر را به سرانجام برسانیم.

امسال رکورد ترانزیت از ۲۱ میلیون تن عبور می کند

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل پرداخت و اظهار کرد: با همت و تلاش معاونان و مدیران وزارتخانه رکورد ترانزیت از ۱۳.۱۴ میلیون تن در سال ۹۳ به ۱۶.۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسید و امسال از ۲۱ میلیون تن عبور خواهد کرد. همچنین تلاش شد تا وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع ترانزیت و لجستیک کشور معرفی شود.

وی افزود:  قرارداد کریدور ارس نیز با کشورهای ترکیه و آذربایجان به سرانجام رسید به طوریکه تملک زمین انجام و کار اجرایی آن آغاز شد.

بذرپاش به آغاز عملیات اجرایی فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی و تحقق آرزوی مردم اشاره کرد و افزود: تاکید ما بر فناورانه و مردم پایه بودن حوزه هوایی است. زیرا معتقد بودیم که باید خدمتگذار و خادم مردم باشیم تا نزد مردم عزیز شویم. البته فرصت نشد تا با سوداگران بازار بلیت هواپیما برای احقاق حق مردم برخورد شود.

وی در ادامه به کاهش تاخیر پروازهای اربعین از ۲ تا ۴ ساعت در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه  اشاره کرد و افزود: میزان ترافیک جاده ها در این ایام نیز کاهش قابل توجهی داشته است که گزارش آن از سوی پلیس راهور ناجا قابل پیگیری است.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: مسیر واردات هواپیما برای ایرلاین ها باز شده است و این شرکت‌ها با اشراف به شیوه های تامین مالی و مسیر واردات زین پس به راحتی می توانند به راحتی نسبت به خرید هواپیما اقدام کنند و در آینده نزدیک تعداد قابل توجهی هواپیما از سوی این شرکت وارد کشور می شود.

پروژه‌های راه‌آهن چابهار-زاهدان امسال افتتاح می شود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه های بزرگ زیربنایی کشور گفت: پروژه‌های راه‌آهن چابهار-زاهدان که امسال افتتاح می شود، راه‌آهن زاهدان-ینوسی، شهرکرد-اصفهان و خرم‌آباد-درود از محل استجازه رهبری پیشرفت قابل توجهی داشته اند. به علاوه پروژه پاتاوه-دشت و آزادراه اصفهان-شیراز و راه آهن سنندج-همدان بالاخره علی رغم محدودیت مالی به سرانجام رسید.

بذرپاش در خصوص حوزه بنادر و دریانوردی نیز گفت: قرارداد طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نیز بعد از ۱۰ سال عملیاتی شد. البته در این حوزه اقدامات قابل توجهی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص افزایش ظرفیت بنادر و تخلیه و بارگیری انجام شده است اما به دلیل اینکه جامعه هدف آنها برخلاف سایر حوزه ها مانند هوایی که بیشتر با عموم مردم سر و کار دارند، مستقیم با تجار و بازرگانان و شرکت ها سر و کار دارند، کمتر به چشم می آید.

وی به احیا خلیج گرگان در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: رشد تجارت دریا برد قابل توجه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از معاونت ها و دفاتر ستادی وزارت راه و شهرسازی تشکر و قدردانی کرد و یادآور شد: در این مدت در حوزه انتصابات از نیروهای داخلی وزارتخانه و سازمان ها و شرکت های تابعه استفاده شد و به طور قطع علت موفقیت ما در دولت همین مسأله بود. ما شاهد تعامل بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی و همچنین اقدامات خوبی برای رفاه حال کارکنان بودیم البته برنامه های بسیار خوبی برای رفاه حال کارکنان در نظر داشتیم که با مشکلات فرا سازمانی در دولت مواجه بودیم.  

اگر کمک و همراهی مدیران وزارت راه و شهرسازی نبود این توفیقات نیز حاصل نمی‌شد

بذرپاش اظهار کرد: زمان ما کم بود و این تقدیر الهی است و اگر به تقدیر الهی گردن ندهیم در مسیر شرک قدم گذاشته ایم و اگر کمک مدیران وزارت راه و شهرسازی نبود این توفیقات نیز حاصل نمی‌شد.

وی در پایان از معاونان و مدیران خواست تا در صورت درخواست وزیر بعدی با شدت و قدرت کمک ایشان باشند و در خصوص اهداف اصلی این وزارتخانه مبنی بر تولید مسکن و صاحبخانه کردن مردم همچنین اعتلای حمل و نقل به وی کمک کنند.