شناسهٔ خبر: 174814 - سرویس استان‌ها

الزام خود اظهاری مالکان و مستاجران در سامانه املاک و اسکان کشور

مهندس دستغیبی مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: تمام مالکان و مستاجران در بوشهر، باید املاک تحت تملک خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند تا مشمول مالیات نشوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بوشهر ، سید محمود دستغیبی مدیر کل راه وشهرسازی استان بوشهر اظهار کرد: شهروندان استان بوشهر برای بهره مندی و استفاده از خدمات دستگاههای دولتی ضروری است نسبت به خوداظهاری و ثبت محل اقامت خود در سامانه املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir  اقدام کنند.

دستغیبی افزود : شهروندانی که پیامک اخطار مالیات بر خانه های خالی دریافت کرده اند و دچار ابهام یا سوال هستند خواست برای رفع هرگونه ابهام با شماره پشتیبانی ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۶۸ ساعت ۸ صبح تا ۱۷ تماس بگیرند.

وی بیان کرد: با استفاده از همین واحدهای خالی، می‌توانیم به اندازه کافی مسکن برای متقاضیان فراهم کنیم و میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن را در برخی استان‌ها متعادل کنیم. این اقدام می‌تواند از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کند. 

وی گفت: در جامعه افرادی هستند که ممکن است صدها خانه داشته باشند اما مالیاتی که می‌پردازند متناسب با تعداد خانه‌های خالی آنان نیست. اگر اطلاعات دقیق‌تر شود و افراد مالیات را متناسب با تعداد خانه‌های خالی پرداخت کنند، سرمایه‌ها به جای اینکه به سمت مسکن بروند، به سمت اشتغال و تولید هدایت خواهند شد.

دستغیبی در ادامه خاطر نشان کرد: مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش تعداد خانه‌های خالی و متعادل‌سازی بازار مسکن داشته باشد. در نتیجه، بازار مسکن به تعادلی پایدار خواهد رسید و امکان دستیابی به توسعه و رشد اقتصادی فراهم خواهد شد.

دستغیبی در پایان افزود: سامانه ملی املاک و اسکان یک ابزار بسیار کارآمد است که با فراهم کردن امکان دریافت مالیات بر خانه‌های خالی، به بهبود شرایط مالی و مالیاتی کشور کمک می‌کند. این سامانه می‌تواند نقش مهمی در کاهش تعداد خانه‌های خالی، جلوگیری از سفته‌بازی در بازار مسکن و هدایت سرمایه‌ها به سمت امور تولیدی و مولد ایفا کند.