شناسهٔ خبر: 175081 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

موانع حرکت بنیاد مسکن در برنامه هفتم توسعه با همکاری نمایندگان مجلس به حداقل رسید

غلامرضا صالحی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، انجام وفاق اقتصادی با وفاق اجتماعی و اتحاد ملی همراه است، تاکید کرد: در سال گذشته تلاش کردم، موانع حرکت پنج‌ساله آینده بنیاد مسکن را با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه به حداقل برسانم که با پیگیری‌های زیاد این موضوع تا سر حد ممکن انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، غلامرضا صالحی با بیان این‌که رئیس جمهور سرچشمه وفاق اقتصادی را به همه نشان داد، چرا که برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی به عنوان مطالبه به حق رهبر معظم انقلاب، قبل از هر چیز به وفاق اقتصادی نیاز داریم، اظهار کرد: وفاق ملی یعنی وفاق اقتصادی، وفاق فرهنگی، وفاق اجتماعی، ما باسابقه ترین کشور منطقه در برنامه‌های پیشرفت هستیم. رهبر معظم انقلاب، بزرگترین حامی برنامه محوری در کشور هستند.

وی ادامه داد: پس برنامه‌های پنج‌ساله توسعه باید حرف اول و آخر را بزند، چون پیشانی حرکت رو به جلوی کشور است. ریاست محترم جمهور در واقع با بیان ضرورت تمرکز بر برنامه هفتم توسعه، وظیفه مغفول مانده ای را به همه متذکر شد که رهبر معظم انقلاب سال‌هاست بر آن تاکید داشته و دارند. متاسفانه برخی از مدیران در مقام اجرا ترجیح داده‌اند، به جای تمرکز بر برنامه‌های پنج‌ساله ابلاغی معظم له، بیشتر بر اساس سلایق، دیدگاهها و اولویت های خویش عمل کنند. چنین عملکردهایی است که در نهایت موجب می‌شود، هم‌افزایی دستگاهی یا همان وفاق اقتصادی برای تحقق رشد ۸ درصدی، ایجاد نشود. این در حالی است که مدیران و مسئولان انقلابی، متعهد و دلسوز بسیاری در کشور داریم، ولی بدون وفاق عملی بر سر اجرای برنامه هفتم پیشرفت، گویی همه در یک کشتی نشسته‌ایم، ولی در یک مسیر، پارو نمی زنیم.

صالحی تاکید کرد: در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، انجام وفاق اقتصادی با وفاق اجتماعی و اتحاد ملی همراه است. شخصاً به همین دلیل در سال گذشته تلاش کردم، موانع حرکت پنج‌ساله آینده بنیاد مسکن را با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه به حداقل برسانم که با پیگیری‌های زیاد این موضوع تا سر حد ممکن انجام شد. 

وی یادآور شد: عمده مباحث برنامه هفتم پیشرفت درخصوص بنیاد مسکن، مشابه برنامه ششم پیشرفت بود. مثلا وضعیت طرح‌های هادی یا ساخت مسکن روستایی و سنددار کردن خانه‌های روستایی و شهرهای زیر ۲۵‌هزار نفر و .... . با روشی که قبلاً در برنامه از بنیاد مسکن نام برده می‌شد، قانون به‌صورت جامع و مانع برای دستگاه‌های مختلف روشن نمی‌شد و اصطلاحاً در اجرا، تعارض دستگاهی پیش می‌آمد ولی این بار تا جایی که توانستیم از این مسأله جلوگیری کردیم.

رییس بنیاد مسکن توضیح داد: با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۵۱ لایحه برنامه هفتم پیشرفت؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مرجع اصلی تعیین و مکلف شد که اطلاعات مکانی محدوده روستاها را به همراه نقشه‌های رقومی(دیجیتال) موجود طرح‌های هادی روستاها را در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین کشور بارگذاری کند. و یا در حوزه مسکن روستایی با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۵۱ لایحه برنامه هفتم پیشرفت؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به روشنی مکلف شد تا جهت ساخت مسکن روستایی معیشت‌محور نسبت به واگذاری زمین به متقاضیان فاقد مسکن جهت سکونت دائمی به صورت اجاره ۹۹ ساله با اولویت اشخاص بومی اقدام کند.

صالحی با تاکید بر این‌که راهی جز تمرکز بر برنامه هفتم توسعه نداریم و  هیچ پیشرفتی از سلیقه گرایی در کشور بدست نمی آید، اضافه کرد: سالهاست آرزوی نوسازی کل واحدهای روستایی و سند دار کردن آنها را داریم. مرتب هم گفته ایم در فلان سال اینکار تمام می شود، ولی نمی شود، چون به عنوان رئیس بنیاد مسکن تشخیص می دهم، می توانم با برنامه خودم به این هدف برسم و نمی رسم. بنیاد مسکن فقط با زنجیره ای از همکاری ها در کشور می تواند به این اهداف برسد و برای اینکار به وفاق اقتصادی نیاز دارد با میثاقی به نام برنامه هفتم پیشرفت کشور.

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای پایش انطباق عملکرد بنیاد مسکن با برنامه هفتم توسعه دارید، اظهار کرد: در برنامه هفتم با ۱۵ بند مرتبط با ماموریت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت مستقیم و غیر مستقیم روبرو هستیم که در معاونت برنامه ریزی به رصد آنها مشغولیم ولی بنا دارم به دلیل اهمیت موضوع، میز وفاق برای تحقق برنامه هفتم  پیشرفت را در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی راه اندازی کنم تا با حضور کارشناسان داخلی و مدعو از دستگاه های مرتبط، به هماهنگی هر چه بیشتر در این زمینه دست پیدا کنیم.

به گفته صالحی، میز وفاق برای تحقق برنامه هفتم پیشرفت یعنی اگر در حوزه مسکن روستایی در قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ذیل فصل ۱۱ برای توسعه مسکن روستایی در ماده ۵۱ ماموریت‌های مختلف را برای وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین و ابلاغ شد، قطعا نیازمند یک وفاق فراگیر و فراتر از ادوار گذشته برای تحقق آن هستیم.

وی گفت: در حوزه مسکن روستایی باید جامع نگاه و عمل کنیم تا به اهداف مندرج در برنامه هفتم پیشرفت برسیم. وقتی برنامه هفتم بنیاد مسکن را مکلف می‌کند نسبت به تامین زمین، ساخت و واگذاری مسکن و بهسازی روستاها اقدام کند، یعنی شکوفایی و پیشرفت عدالت‌محور و متوازن روستاها مستلزم هم‌افزایی حداکثری بنیاد مسکن و دستگاه‌های نامبرده بند ب ماده ۵۱ است. ما با تشکیل میز وفاق و تبیین این گفتمان کارآمد برای تحقق برنامه هفتم پیشرفت در بنیاد مسکن در واقع می خواهیم برای همکاری های متقابل اعلام آمادگی کرده و پیشقدم شویم.