شناسهٔ خبر: 175440 - سرویس وزارتی

در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل‌ونقل ترکمنستان مطرح شد؛

هدف‌گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا میان ایران و ترکمنستان تا سال ۲۰۲۵

امضا تفاهم‌نامه دستیابی به ۲۰ میلیون تن ترانزیت تا سال ۲۰۲۵، به‌کارگیری ظرفیت حمل‌ونقل ترکیبی در تمامی مرزهای زمینی و رفع موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای میان ایران و ترکمنستان از جمله مواردی بود که در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر حمل‌ونقل ترکمنستان مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جریان سفر رهبر ملی ترکمنستان و هیات همراه به ایران، فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان ابتدا در جلسه‌ای با وزیر حمل‌ونقل ترکمنستان حضور یافت و موضوعات مهم حمل و نقلی میان دو کشور از جمله ضرورت توسعه ترانزیت با هدف دستیابی به ۲۰ میلیون تن ترانزیت تا سال ۲۰۲۵ میان دو کشور، افزایش ظرفیت ریلی بین دو کشور و به‌کارگیری ظرفیت حمل و نقل ترکیبی در تمامی مرزهای زمینی میان دو کشور، صدور خدمات فنی-مهندسی و حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های عمرانی کشور ترکمنستان و رفع موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تشکیل کمیته مشترک حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان و امضای تفاهم‌نامه در مهرماه

در ادامه این نشست موضوعات مطروحه مورد استقبال طرف ترکمنستانی قرار گرفت و مقرر شد کمیته مشترک حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان در مهرماه سال جاری با هدف بررسی نقشه راه و برنامه عملیاتی برای دستیابی به موارد فوق الذکر برگزار شود و در نهایت یادداشت تفاهم‌نامه‌ای میان طرفین به امضا برسد.

سپس وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را در دو جلسه عمومی و خصوصی با رهبر ملی ترکمنستان همراهی کرد و در حاشیه آن جلسات چهار تفاهم‌نامه میان طرفین به امضا رسید که یکی از آن‌ها امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بندر امیرآباد و بندر ترکمن‌باشی بود. 

گفتنی است، فرزانه صادق مالواجرد، رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان است. بنابر این تمام موارد تجاری و اقتصادی دو کشور از سوی وی و وزیر امور خارجه ترکمنستان در این کمیسیون مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

صادق مالواجرد به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در جلسه دیدار رهبر ملی ترکمنستان با مقام معظم رهبری به همراه رئیس‌جمهوری حضور یافت.