شناسهٔ خبر: 175504 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران ابلاغ شد؛

موافقت با احداث ۳۰ طبقه مسکونی در ملک موسوم به سالمندان سپاه

ببینید | برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در 1403 دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران، مصوبه شورا مبنی بر موافقت با احداث ۳۰ طبقه مسکونی در ملک موسوم به سالمندان سپاه را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با زاکانی شهردار و چمران رئیس شورای شهر تهران، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت‌های اساسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ و مکان‌یابی، ضوابط و مقررات ساخت بناهای بلندمرتبه در محدوده شهر تهران ابلاغ کرد.

در این مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ موضوع مغایرت اساسی بند ۹ صورتجلسه شماره ۶۴۹ کمیسیون ماده پنج شهر تهران در مورد "ملک موسوم به سالمندان سپاه " ضمن استعلام از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در خصوص ساختمان موجود و با رعایت عقب‌نشینی از گذرهای پیرامونی و رعایت حریم مسیل و نیز دستورالعمل ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی، با موضوع درخواست به صورت ۳۰ طبقه مسکونی روی همکف مشاعی با تراکم ۶۸۸ درصد (۱۵ درصد کمتر از میزان تراکم درخواستی) و پس از انتقال ۷۰ درصد عرصه به شهرداری تهران جهت احداث پارک عمومی، موافقت کرد. بر همین اساس مقرر شد بدون افزایش تعداد واحدهای مسکونی، توده گذاری و پلان‌های معماری به تأیید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برسد. " با مصوبه مورخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ شورای‌عالی در خصوص " مکان یابی و ضوابط و مقررات ساخت بناهای بلند مرتبه در محدوده شهر تهران" را با توجه به صورت جلسه مورخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد مصوبه مورد نظر کمیسیون با رعایت ملاحظات به شرح زیر اصلاح و ملاک عمل قرار گیرد.

۱. با احداث بنا به صورت سه طبقه روی هم کف مشاعی در سطح اشغال حداکثر ۶۰ درصد (معادل ۶۵۱۶مترمربع زیربنا) در پایه و بیست و یک طبقه در بدنه (طبقه چهارم تابیست و چهارم ) در سطح اشغال حداکثر ۴۰ درصد (معادل ۳۰۴۰۶ مترمربع زیربنا) و زیر زمین ها در سطح اشغال ۶۰ درصد جهت تامین پارکینگ های مورد نیاز، انبار، تاسیسات و فضای ورزشی و خدمات مربوطه ، با در نظر گرفتن حداقل ۴۰ درصد مساحت عرصه به عنوان فضای سبز و باز موافقت شد.

تبصره ۱: تراکم و سطح اشغال فوق الذکر بر اساس مساحت ۳۰ درصد از مساحت کل مندرج در سند مالکیت محاسبه گردیده است.

تبصره ۲: عنوان‌های کاربری‌های غیر مسکونی در طرح حذف و تحت نام «خدمات» مورد نیاز جمعیت ساکن در قالب مشاعات و متعلقات بنا در سطح اشغال مجاز و بدون حق دسترسی مستقیم به خارج از محدوده ملک تأمین شود.

۲. هفتاد درصد از عرصه که در زیر پهنه G۱۱۱ و اصلاح گذر قرار می گیرد به عنوان اساس طرح جامع در اسناد مربوطه لحاظ شود.

۳. هم زمان با صدور پروانه، مفاد توافق نامه ارسالی اجرا گردد.

۴. ضمن رعایت حریم های قانونی از جمله حریم مربوطه به مسیل و گسل موجود، کلیه مصوبات شورایعالی در آن خصوص عیناً رعایت شود.

۵. پاسخ استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در خصوص بنای موجود به دبیرخانه شورای عالی ارسال شود.

۶. مطالعات عارضه سنجی ترافیک تکمیل و به تأیید کمیته عارضه سنجی ترافیک شهر تهران برسد.

۷ . شهرداری ملزم است تاییدیه سازمان پدافندغیرعامل را در ارتباط با مصوبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی تحت عنوان الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل اخذ و تصویر آن را به دبیرخانه شورایعالی ارسال کند.

۸. در اجرای مصوبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ و ۲۴ خردهد ۱۴۰۰ شورای‌عالی، ایجاد حداقل ۵ درصد سطح زیربنا به عنوان فضای سبز در بام و تراس‌ها و رعایت لفاف فضایی محیط بر ساختمان به عنوان حد توده گذاری در ملک رعایت شود.

شایان ذکر است هرگونه تغییر کاربری و عملکرد، سطح اشغال، طبقات و تراکم ساختمانی این مصوبه مغایرت اساسی تلقی شده و مستلزم بررسی در شورایعالی خواهد بود .