شناسهٔ خبر: 175821 - سرویس جاده‌ای

گام دوم بارنامه الکترونیک در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور عملیاتی شد

حمداللهی مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در پی اجرای مرحله نخست طرح بارنامه الکترونیک در سنوات گذشته و حذف فیزیک بارنامه، گام دوم بارنامه الکترونیک با حذف قطعی کاغذ بارنامه عملیاتی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مهرداد حمداللهی، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای این سازمان گفت: در راستای اجرای مرحله دوم بارنامه الکترونیک، رمز یکبار مصرف ( otp ) صادر می‌شود و ابطال بارنامه به منظور راستی آزمایی و صحت سنجی اطلاعات بارنامه و احراز هویت راننده در لحظه سفر برای وی ارسال و در صورت تائید، بارنامه صادر و یا ابطال خواهد شد.

حمداللهی فواید اجرای این طرح را شفافیت اطلاعات بارنامه و کاهش تخلفات و جلوگیری از تضییع حقوق دولتی مرتبط با بارنامه عنوان کرد و افزود: از ابتدای اجرای این طرح آمار بارنامه های باطله به طور متوسط روزانه ۵۰۰ برگ کاهش داشته و به کمتر از ۱۸۰۰بارنامه در روز رسیده است که این امر علاوه بر رضایت رانندگان، موجب رضایتمندی سایر ذی نفعان بارنامه از جمله صاحبان کالا، بیمه، مالیات و ... خواهد شد.

وی اظهار کرد: پیش از این ابطال بارنامه‌ها بدون اطلاع راننده می توانست سوء استفاده توسط افراد سودجو و همچنین عدم بهره مندی رانندگان و مالکان ناوگان به ویژه عدم تخصیص سوخت به ناوگان مربوطه را به دنبال داشته باشد.

مدیر کل دفتر حمل‌ونقل کالا تاکید کرد: چنانچه راننده‌ای بدون دلیل موجه از ارائه رمز یکبار مصرف در هنگام ابطال بارنامه به شرکت حمل‌ونقل خوداری کند، این موضوع تخلف محسوب می‌شود، لذا رانندگان باید در هنگام ابطال بارنامه، ملاحظات و توجهات لازم را در این خصوص مدنظر داشته باشند.

وی افزود: نکته مهمی که در اجرای این طرح رانندگان گرامی می بایست توجه کنند این است که پس از دریافت لینک بارنامه، در مسیر و سفر کاری، باید پیامک حاوی لینک بارنامه را برای ناظران و ماموران کنترل‌های جاده ای ارائه کنند، همچنین در صورت تغییر شماره تلفن همراه، رانندگان عزیز باید شماره تلفن همراه خود را در سامانه کارت هوشمند اصلاح کنند.