شناسهٔ خبر: 175940 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران خبر داد؛

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

مازندران مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران اظهار کرد: در مرداد ماه سال جاری سامانه‌های هوشمند توزین در حال حرکت استان بیش از ۲۱۴ هزار تردد از وسایل نقلیه باری را رصد و پایش کرده و بیش از ۱۲ هزار تخلف اضافه تناژ بالای ۱۰ درصد مجاز شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مازندران، حسن جهانیان گفت: با توجه به اینکه یکی از علل اصلی تخریب رویه راه‌ها و ابنیه آن اضافه بار وسایل نقلیه سنگین است لذا کنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی که دارای اضافه بار غیرمجاز هستند اهمیت بالایی در حفظ راه و کاهش هزینه‌های نگهداری آن دارد.

وی اظهار کرد: بدین منظور اداره مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران کریدورهای اصلی حمل بار در استان را مجهز به سامانه هوشمند توزین در حال حرکت کرده است.

جهانیان ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه سامانه توزین در حال حرکت WIM کنترل وزن وسایل نقلیه در حال حرکت بدون نیاز به توقف آنهاست که مزایایی چون عدم اتلاف زمان، صرفه‌جویی سوخت و حذف نیروی انسانی را به همراه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: این سامانه با استفاده از سنسورهای نصب شده در سطح جاده وسایل نقلیه متخلف دارای اضافه تناژ را به صورت هوشمند شناسایی کرده و اطلاعات آن را به صورت برخط به پاسگاه پلیس راه ارسال می‌کند. در مرحله بعد در باسکول‌های ثابت پلیس راه وسیله نقلیه خاطی به طور دقیق وزن شده و نسبت به اعمال مقررات از جمله اعمال جریمه، تخلیه بار و معرفی راننده و شرکت متخلف به کمیسیون رسیدگی به تخلفات ناوگان باری در این اداره کل اقدام می‌شود."

وی در خاتمه افزود: از دیگر مزایای استفاده از این تکنولوژی شناسایی تخلف سرعت وسایل نقلیه سنگین، شناسایی وسایل فاقد بارنامه و مجوز حمل بار و تشکیل پایگاه آماری جامع از حمل‌ونقل بار در استان جهت برنامه‌ریزی و مدیریت بر آن است.