شناسهٔ خبر: 176195 - سرویس استان‌ها

جلسه بررسی و نظارت مستقیم کمیته فنی پروژه‌های عمرانی شهرستان دشتستان برگزار شد

جلسه راه و شهرسازی در شهرستان دشتستان رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان از برگزاری جلسه بررسی و نظارت مستقیم کمیته فنی پروژه های عمرانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بوشهر، زهرا هوایی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان اظهار کرد: جلسه بررسی و نظارت مستقیم کمیته فنی فرمانداری شهرستان دشتستان به اتفاق دستگاه‌های متولی پروژه‌های عمرانی به ریاست فرماندار دشتستان و با حضور معاونت عمرانی فرمانداری دشتستان، تعدادی از پیمانکاران و ناظرین و مشاور پروژه‌های عمرانی در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان دشتستان برگزار شد.

هوائی با تاکید بر نظارت مستمر ناظرین پروژه‌ها و دستگاه‌های متولی افزود: نظارت مستقیم کمیته فنی شهرستان در خصوص اجرای سازه‌های در حال احداث مطابق قوانین مباحث مقررات ملی ساختمان انجام شود.

وی بیان کرد: این پروژه‌ها با هزینه دولت برای اهدافی خاص اجرا می‌شوند، فلذا قانون نظام مهندسی که بیان کننده اهداف و فلسفه وجودی آئین نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان در سطح کشور است و بر کنترل مقررات ملی ساختمان تاکید دارد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی مجری ساخت و ساز (کارفرما) مهندسین مشاور که در حوزه مطالعات و طراحی و نظارت عالیه فعالیت می‌کنند، پیمانکاران که مجری ساخت و اجرای پروژه هستند و یا دستگاه‌های بهره‌برداری که وظیفه تامین و نگهداری را بر عهده دارند، همه به نوعی تکلیف قانونی دارند.

وی افزود: دستگاه‌های متولی پروژه‌های عمرانی می‌بایست بر کار پیمانکاران پروژه‌ها و ناظرین هر پروژه نظارت مستقیم داشته باشند.

احمد بنافی فرماندار شهرستان دشتستان نیز در این جلسه اظهار کرد: سه ضابطه اجرایی که شامل زمین ساخت شالوده، ابعاد شالوده، مصالح شالوده است، در ابنیه‌ها، ساختمان‌ها، سازه‌ها از مهم‌ترین اساس اصول فنی است

بنافی افزود: اگر این سه اصل به طور اصولی اجرا نگردد به طور قطع یقین سازه از اساس دچار ضعف است و این مشکلات برای کل سازه و ساختمان است و این سه اصل نه تنها برای ساختمان است در کل پروژه‌های عمرانی می‌بایست رعایت گردد.

وی بیان کرد: دستگاه متولی تنها به نظارت ناظر مقیم اکتفا نکند و مکلف به نظارت مستقیم در اجراست. تکلیف قانونی است که قابل چشم پوشی نیست.

فرماندار شهرستان دشتستان در ادامه خاطر نشان کرد: بابت این پروژه‌ها دولت هزینه‌های سنگین و زیادی در نظر گرفته است، نباید در انفال عمومی کوتاهی کرد، چون از حقوق عامه است قانون‌گذار برای اجرای مرحله به مرحله همه سازه‌ها ضابطه قانونی مقرر کرد.

بنافی با تاکید بر حساسیت دستگاه‌های متولی در نظارت مستمر و مستقیم بر روی نظارت ناظر مقیم به کمیته فنی فرمانداری تکلیف نمود که به‌صورت هفتگی سرکشی از پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار داده و به‌صورت ماهانه گزارش کار ارائه کنند.

وی در پایان شروع عملیات‌های اجرایی پروژه‌ها را مطابق با مباحث مقررات ملی ساختمان الزامی دانسته و گفت: قصور متولیان قابل گذشت و چشم پوشی نیست.