شناسهٔ خبر: 176214 - سرویس هواشناسی

هشدار زرد هواشناسی برای رگبار باران در نیمه شمالی کشور

بارش باران سازمان هواشناسی کشور برای فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی از امروز تا شنبه و رگبار باران، رعد وبرق و وزش باد شدید موقت در نیمه شمالی کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور برای دو سامانه هشدار سطح زرد صادر کرد.

سامانه اول سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی اعلام شده که از امروز تا روز شنبه هفته آتی موجب رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت می‌شود.

منطقه اثر این سامانه امروز نیمه شمالی آذربایجان غربی است و پنج‌شنبه شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، مرکز و جنوب اردبیل، ارتفاعات در استان‌های مازندران، گیلان، البرز و تهران را در بر می‌گیرد.

جمعه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات استان‌های تهران، سمنان و البرز، شمال زنجان، غرب گلستان، شرق گیلان و مازندران و
 شنبه مازندران، شرق گیلان و ارتفاعات استان‌های تهران، زنجان، قزوین، البرز و سمنان این شرایط جوی را خواهند داشت.

اثر مخاطره نیز احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی کشور به عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع و انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری است که در همین مدت وزش باد نسبتاً شدید در نواحی مستعد همراه با گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک را در برخی مناطق به همراه خواهد داشت.

این سامانه سه‌شنبه خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، شرق فارس، اصفهان و مرکزی و چهارشنبه جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق هرمزگان، یزد و شرق استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری، اصفهان و مرکزی را در بر می‌گیرد.

پنج‌شنبه جنوب خراسان رضوی، شرق سمنان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، قم و مرکزی و جمعه خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان با این شرایط جوی همراه خواهند بود.

این سامانه شنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، قم، مرکزی، اصفهان، نیمه شرقی فارس، همدان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان فعالیت خواهد داشت.

وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال مخاطراتی است که برای این سامانه پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و ..، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه کرده است.