به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقیزاده در اولین همایش «شهرسازی ریلپایه؛ توسعه شهری و منطقهای بر مبنای حمل و نقل ریلی» که دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، درباره مشکلات اساسی در نظام حمل و نقلی و شهرسازی موجود در کشور گفت: عدم هماهنگی بین حمل و نقل و شهرسازی، عدم هماهنگی بین حمل و نقل درون و برونشهری، متولی یکپارچهسازی و ابعاد آن، ابهام در مورد متولی قطارهای حومهای، عبور خطوط راهآهن برونشهری مسافری از داخل شهر، مکانیابی پایانههای برونشهری (راهآهن و اتوبوسهای برونشهری و فرودگاهها)، عدم بروز مشکل برای شهرهای کوچک و متوسط تا ۳۰ سال آینده، ارتباط TOD با یکپارچهسازی و سطح خدمات و...، ضرورت پرداختن به اتاف و نگرشهای متفاوت نسبت به مجموعه شهری برخی از این مشکلات اساسی در نظام حمل و نقلی و شهرسازی هستند. از سوی دیگر هماهنگی حملونقل درونشهری و برونشهری در کشور ما وجود ندارد و این منطقی نیست که این دو مدل حملونقلی دو متولی جداگانه داشته باشد.
تقیزاده افزود: ما در ابعاد سختافزاری و نرمافزاری میتوانیم یکپارچگی را در سیستم حمل و نقلی به وجود آوریم که ساخت ایستگاههای مشترک و نیمهمشترک به عنوان نمونهای از بعد سختافزاری و اطلاعرسانی سفر و مسافرت (هتل و ساير خدمات جانبی)، زمانبندی سفر، تهيه بليت، خدمات تشويقی و انگيزشی، مديريت خدمات درون و برون ايستگاهی و در حين حمل و نقل و ساير خدمات جانبی به عنوان نمونهای در بعد نرمافزاری به شمار میروند.
وی در ادامه با تأکید بر سیاست اشتباه شهرداری در خروج ایستگاههای راهآهن از شهر افزود: در گذشته این اقدام به اشتباه انجام میشد و خسارت مسافران را به همراه داشت که امید است با ارائه راهحلهای جدید و اصلاح آن این مورد نیز برطرف شود.
مشاور مدیرعامل شرکت راهآهن و رئیس اتاق فکر این شرکت از عدم اتصال مدلهای حملونقلی درون و برونشهری، نبود یکپارچگی حملونقل، عدم اتصال فرودگاه امام به راهآهن و جانماییهای غیرتخصصی ایستگاههای راهآهن در دورههای قبل انتقاد کرد و گفت: در ایران متولی یکپارچهسازی حملونقل و همچنین طرح جامع یکپارچهسازی نداریم که در برنامه جدید به دنبال آن خواهیم بود.
تقیزاده با بیان اینکه متولی قطارهای حومهای در دنیا راهآهن ملی کشورها است، گفت: طبق تأکیدات اتحادیه بینالمللی راهآهنهای دنیا محل پایانههای بینشهری اتوبوس باید در حد امکان به ایستگاه راهآهن و فرودگاه نزدیک باشد.
وی بیان کرد: چرا پایانه اتوبوسرانی شرق تهران باید به خارج تهران و سرخهحصار منتقل شود؛ این نماد کامل مخالفت با یکپارچهسازی حملونقل است.
دبیر همایش شهر ریلپایه افزود: شهرهای متوسط و کوچک ما هنوز مثل شهرهای بزرگ در طراحی شهری بیمار نشدهاند اما شاهد سرایت این بیماری به شهرهای کوچک در سالهای آتی خواهیم بود./