به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نشست ۱۳۷ کمیسیون ایمنی راهها، گزارشی از وضعیت تلفات ناشی از حوادث رانندگی در ۱۰ سال گذشته ارائه شد.
در سال ۱۳۸۵ با اجرای قانون الزام به بستن کمربند ایمنی، اجرای قانون مدیریت سرانه مصرف سوخت، توسعه راهها و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد کاهش تلفات رانندگی رقم خورد.
همچنین در سال ۱۳۹۹ شیوع ویروس کرونا و اعمال قوانین برای کاهش سفرها منجر به کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن شد. پس از کرونا مجددا تلفات حوادث رانندگی افزایشی شد؛ به طوریکه آمار تلفات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن با افزایش ۲.۸ درصدی به بیش از ۲۰ هزار کشته رسید.
از این تعداد، نزدیک به ۱۵هزار نفر آن با افزایش 2 درصدی، تلفات ناشی از تصادفات برون شهری بوده است. تلفات رانندگی درون شهری هم ۶.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.
بررسیها نشان میدهد ۶۶ درصد حوادث رانندگی حوزه برون شهری در ۱۲ استان رخ داده و تلفات ناشی از این حوادث ۱۳ هزار و ۲۰۵ نفر بوده است. یکهزار و ۵۶۷ نفر از این تلفات متعلق به حوادث استان فارس و یکهزار و ۴۳۵ نفر متعلق به استان تهران است.
۷۵ درصد تلفات حوادث رانندگی درون شهری در 12 استان رخ داده و استانهای تهران، فارس، اصفهان و خراسان رضوی حدود ۴۳.۴ درصد تلفات رانندگی را به خود اختصاص داده اند.
بر اساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی در چهار ماهه ابتدای ۱۴۰۳، نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در حوزه برون شهری ۷.۴، در حوزه درون شهری ۷.۹، در حوزه روستایی ۲۴ درصد و در مجموع ۸.۴ درصد کاهش یافته است.