شناسهٔ خبر: 176271 - سرویس جاده‌ای

کاهش ۸.۴ درصدی تلفات رانندگی در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل

ببینید | برگزاری نشست 137 کمیسیون ایمنی راه ها با حضور وزیر راه و شهرسازی در چهار ماهه ابتدای ۱۴۰۳، نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در برون شهری ۷.۴ و در درون شهری ۷.۹ و روستایی ۲۴ درصد کاهش داشته است که در مجموع این میزان به ۸.۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نشست ۱۳۷ کمیسیون ایمنی راه‌ها، گزارشی از وضعیت تلفات ناشی از حوادث رانندگی در ۱۰ سال گذشته ارائه شد.

در سال ۱۳۸۵ با اجرای قانون الزام به بستن کمربند ایمنی، اجرای قانون مدیریت سرانه مصرف سوخت، توسعه راه‌ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد کاهش تلفات رانندگی بودیم. 

همین اتفاقات خوب در سال ۱۳۹۰ و در سال ۱۳۹۹ به خاطر شیوع ویروس کرونا مجدد با کاهش تصادفات و تلفات مواجه شدیم که پس از آن مجدد با افزایش مواجه شدیم. به طوریکه آمار تلفات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن با افزایش ۲.۸ درصدی به بیش از ۲۰ هزار کشته رسید و نزدیک به ۱۵هزار نفر آن تلفات برون شهری بوده است که تلفات رانندگی درون شهری با ۶.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیشتری نسبت به حوزه برون شهری با افزایش ۲ درصدی داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حوزه برون شهری ۶۶ درصد در ۱۲ استان رخ داده است و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در این استان ها معادل ۱۳ هزار و ۲۰۵ نفر بوده است. به طوریکه استان فارس به تنهایی یک‌هزار و ۵۶۷ نفر و استان تهران یک‌هزار و ۴۳۵ نفر تلفات رانندگی داشته است. 

در حوزه درون شهری نیز ۱۲ استان هستند که ۷۵ درصد تلفات حوادث رانندگی در این استان‌ها رخ می دهد و چهار استان تهران، فارس، اصفهان و خراسان حدود ۴۳۴ درصد کشته ها را به خود اختصاص می دهند. 

بر اساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی در چهارماهه ابتدای ۱۴۰۳، نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در برون شهری ۷.۴ و در درون شهری ۷.۹ و روستایی ۲۴ درصد کاهش داشته است که در مجموع این میزان به ۸.۴ درصد کاهش یافته است.