شناسهٔ خبر: 176402 - سرویس بنادر و دریانوردی

بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

مروری بر ظرفیت تخلیه کالاهای اساسی و نگله‌های سنگین در بنادر شمالی و جنوبی کشور

تخلیه گندم عملیات تخلیه کالاهای اساسی و نگله های سنگین وزن در بنادار شمالی و جنوبی در هفته گذشته حکایت از ۶ نگله سنگین با وزن ۸۳۶ تن و ۵۷۸هزار تن گندم دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته گذشته حوزه بنادر و دریانوردی شاهد تخلیه کالاهای اساسی و نگله های سنگین در اسکله های مختلف بود که در نوع خود منحصر به فرد بودند و در این گزارش به آن‌ها می‌پردازیم.

تخلیه سه نگله وارداتی در بندر شهید رجایی با وجود شرایط نامساعد جوی

روزهای اخیر در استان هرمزگان و در شرایط نامساعد جوی خلیج فارس، سه محموله‌ وارداتی در بندر شهید رجایی در مجموع به وزن ۳۸۹ تُن در اسکله ۱۴ بندر شهید رجایی تخلیه شد. یک نگله با وزن ۱۵۷ تن، ۱۶ متر طول، ۴ متر عرض و ۴ متر ارتفاع به وسیله دو کرن (جرثقیل ساحلی) شماره سه و پنج جابه‌جا شد. نگله بعدی با وزن ۱۲۳ تن با ۱۹ متر طول، شش متر عرض و پنج متر ارتفاع و نگله دیگری نیز با وزن ۱۰۸ تن، ۱۷ متر طول، چهار متر عرض و شش متر ارتفاع تخلیه شد. این محموله‌ها برای صنایع کشاورزی و کود زنجان و پتروشیمی بوده که با موفقیت تخلیه شد.

گفتنی است؛ هفته گذشته نیز چهار نگله فوق سنگین وارداتی با وزن ۵۶۴ تن به مقصد ستان استان کرمان در مجتمع بندری شهید رجایی تخلیه شد.

واردات بیش از ۴۲۴ هزار تُن کالای اساسی از ابتدای سال جاری تاکنون

همچنین در  هفته گذشته سومین کشتی حامل بیش از ۳۰ هزار تُن گندم در اسکله ۱۴ بندر شهید رجایی پهلودهی شد. به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ابتدای سال جاری تاکنون سه فروند شناور حامل گندم به عنوان یک کالای راهبردی به میزان ۱۷۳ هزار و ۹۳۱ تُن وارد بندر شهید رجایی شده است و از محل سه فروند ورودی شناورهای گندمی امسال میزان ۱۱۲ هزار تُن به سرزمین اصلی وارد و مقدار ۶۱ هزار تن نیز در بندر موجود و در حال تخلیه است. مجموع واردات گندم از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۷۳ هزار و ۹۳۱ تُن به وسیله سه فروند شناور اعلام شده است.

در مجموع ۴۲۴ هزار و ۳۸۹ تُن کالای اساسی وارد بندر شهید رجایی شده که بیش‌ترین این کالاها مربوط به گندم(۱۷۳ هزار و ۹۳۱ تُن) و روغن(۸۶ هزار و ۹۸۸ تُن توسط ۲ فروند شناور) بوده است. در مجموع سال گذشته ۲۱ فروند کشتی حامل کالای اساسی در بندر شهید رجایی پهلودهی شد که از این تعداد ۱۰ شناور حامل گندم بود.  

تخلیه دو نگله ۲۷۷ تنی در بندر شهید رجایی

از طرفی دیگر، دو نگله هر کدام به وزن ۱۲۶ و ۱۵۱ تن در اسکله ۹ بندر شهید رجایی با تجهیزات راهبردی بندری (یک دستگاه شور کَرن ۵۵۰ تنی) به مقصد استان یزد، با موفقیت تخلیه شد. محموله‌های یاد شده شامل دستگاه پرس کاشی و سرامیک بوده است.  

گفتنی است؛ هفته گذشته نیز سه محموله وارداتی به وزن ۳۸۹ تُن ویژه صنایع کشاورزی و کود زنجان و پتروشیمی در بندر شهید رجایی تخلیه شد.

تخلیه بیش از ۱۵۴ هزار تن گندم در بندر چابهار از ابتدای سال جاری

در استان سیستان و بلوچستان نیز با پهلوگیری و تخلیه کشتی ۱۲۰ هزار تنی فله در بندر شهید بهشتی چابهار، ۵۴ هزار تن محموله گندم در شهید بهشتی جابه جا شد. این محموله پس از تخلیه از کشتی و بارگیری به وسیله کامیون به انبارهای خارج از بندر انتقال و به مقاصد هدف منتقل شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۵۴ هزار تن گندم در بندر شهید بهشتی تخلیه شده است. زیرساخت‌های بندری و تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری موجود در بندر شهید بهشتی چابهار امکان ورود به بندر، پهلودهی و تخلیه کشتی های پهن پیکر را در بندر چابهار فراهم و تخلیه آنها را تسهیل کرده است.

تخلیه ۱۷۰ نگله سنگین در بندرانزلی از کشتی رو-رو

در استان گیلان هم ۱۷۰ نگله در بندرانزلی از کشتی رو رو با استفاده از توان اجرایی پورت اپراتور و تجربه کادر اجرایی و نظارت امور بندری اداره کل بنادر استان گیلان تخلیه شد که ارتفاع و طول هر یک از نگله ها به ترتیب ۵ و ۱۰ متر بوده و وزن هر نگله بزرگ ۳۵ تن تخمین زده شده است.

مجموع وزن نگله ها، هزار و ۱۵۰ تن محاسبه شده است و با ۵۰ دستگاه کمرشکن و کامیون کفی این نگله از بندر خارج شد.

در پایان با نگاهی به تخلیه محموله های حجیم در هفته گذشته، توان عملیاتی بنادر کشور بیش از پیش نمایان می‌شود و نویدبخش حوزه تجارت دریا برد همچنین ظرفیت بندری در شرایط بحرانی برای واردات کالاهای اساسی است.