شناسهٔ خبر: 176496 - سرویس شرکت‌ها

نقش‌آفرینی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در اجرای ابر پروژه نگهداری راه‌های کشور

کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش‌آفرینی تاثیرگذاری در انجام دور پنجم برداشت و ارزیابی شاخص‌های عملکردی رویه راه‌های شریانی اصلی و فرعی کشور (PMS) در همکاری با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: دفتر مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با مشارکت در اجرای ابر پروژه نگهداری راه‌های کشور، نقش‌آفرینی تاثیرگذاری در انجام دور پنجم برداشت و ارزیابی شاخص‌های عملکردی رویه راه‌های شریانی اصلی و فرعی کشور (PMS) در همکاری با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد داشت. این ابر پروژه ملی به طول ۱۰۰ هزار کیلومتر توسط متخصصان نخبه و تلاشگر اداره کل  مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در همکاری با سازمان راهداری در کشور آغاز شده است.

کیانپور ادامه داد: دور پنجم برداشت و ارزیابی شاخص‌های عملکردی رویه راه‌های شریانی و فرعی کشور (PMS) در تمام استان‌های کشور در نیمه دوم شهریورماه   از استان‌های مازندران و قزوین آغاز شده و در این دوره از دو دستگاه RSP هفت لیزری جهت پایش وضعیت روسازی شبکه راه‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: شاخص‌های عملکردی سطح روسازی (شامل IRI، RN،Rutting ،Texture  و...) بصورت مکانیزه توسط این تجهیزات ثبت خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود عملیات میدانی تا پایان سال به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به هدف اجرای این پروژه تصریح کرد: این پروژه به سفارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و در جهت شناخت وضعیت موجود روسازی، ارتقا کیفیت روسازی راه‌های کشور و کاهش هزینه‌های نگهداری برنامه‌ریزی شده است.

کیانپور گفت: پایش شبکه راه‌های کشور بصورت مستمر از سال ۱۳۹۴ آغاز شده  و با استفاده از تجهیزات غیرمخرب و تصویر برداری پیشرفته و منطبق با استانداردهای بین‌المللی و به فواصل هر ۲ سال یکبار انجام می‌شود و در آستانه دهمین سال توسعه و استمرار این فناوری در زمینه مدیریت در سطح شبکه قرار دارد. همزمان با پایش، اطلاعات برداشت شده توسط کارشناسان خبره این شرکت تجزیه و تحلیل شده و تمامی داده‌ها، گزارش‌ها و تصاویر در سامانه مدیریت روسازی تحت وب (Web-GIS) بارگذاری و در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پنجمین دور «طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه‌های کشور» در راستای اجرای نظام برنامه‌محور و اولویت‌بندی سیستماتیک طرح‌ها و پروژه‌های نگهداری شبکه‌های راه‌های کشور و همچنین جهش تولیدات دانش‌بنیان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با عنوان طرح ملی پایش شبکه راه‌های کشور به‌طور هم‌زمان برای راه‌های شریانی و فرعی، با استفاده از تجهیزات پیشرفته و نوین دفتر مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آغاز شده است.

کیانپور گفت: با اجرای این طرح در همکاری  شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، سازمان راهداری قادر خواهد بود به سمت برنامه‌ریزی هوشمند و بهینه‌سازی مدیریت نگهداری شبکه‌های راه‌ها کشور حرکت کند.

وی همچنین با بیان این‌که این طرح در راستای ارتقای کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی جاده‌ها، برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه‌های کشور به جهت وسعت و همچنین عمق مطالعات و استفاده از آخرین فناوری‌ها و بهره‌مندی از متخصصان، فناوران و تیم‌های دانش‌بنیان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک  و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بصورت ادواری  در کشور اجرا می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مطالعاتی کشور به حساب می‌آید.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اجرای این طرح در دور قبل افزود: اداره کل  مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در دور چهارم پایش وضعیت رویه راه‌های شریانی و نیز دور دوم راه‌های فرعی، به‌روزرسانی یکپارچه راه‌ها حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر- خط با استفاده از تجهیزات نوین، منحصربه‌فرد و  پیشرفته در منطقه انجام و نتایج آن تحویل متقاضی شد.

کیانپور افزود: پایش شبکه راه‌ها فرصت‌های جدیدی برای توسعه مدل‌های پیش‌بینی، برنامه‌ریزی بلندمدت و یکپارچه‌سازی با سایر سامانه‌های مدیریتی مانند مدیریت پل‌ها، تونل‌ها، ایمنی و نقاط پرتصادف ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان زمان اجرای این طرح در کشور گفت: برداشت اطلاعات هم‌زمان با فعال‌شدن دو اکیپ تجهیزات پایش خودکار برای راه‌های شریانی از نیمه دوم شهریور ماه آغاز شده  و نتایج آن برای برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۴ در دسترس کارفرما قرار خواهد گرفت.

کیانپور با اشاره به اینکه در این طرح شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بهترین روش را برای بهسازی رویه راه‌ها پیشنهاد می‌دهد گفت: این اقدامات نه‌تنها به افزایش رضایتمندی کاربران و ایمنی جاده‌ها و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور کمک می‌کند، بلکه کاهش هزینه‌ها را نیز در پی دارد.

وی در پایان یادآور شد که این خدمات منحصر به فرد شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می‌تواند در پاسخ به نیاز فنی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور و متولیان نگهداری معابر شهری نیز ارائه شود.